Megszólalt a légitársaság, külső fizikai és műszaki beavatkozás okozta az azeri utasszállító tragédiáját

GettyImages-2190749773
2024.12.27. 08:53
Hamarosan fény derülhet arra, hogy mi okozta az Azerbaijan Airlines J2-8243-as járatának katasztrófáját, amelyben 38 fő vesztette életét, ugyanis a hatóságok megtalálták az utasszállító második feketedobozát. Az orosz, azeri és kazah szakértőkből felállított vizsgálóbizottság pénteken kezdi meg munkáját, azonban, amíg zajlik a vizsgálat, addig a kazah miniszterelnök-helyettes, Kanat Bozumbajev szerint nem lehet cáfolni egyetlen teóriát sem. Időközben a légitársaság is megszólalt, szerintük „külső fizikai és műszaki beavatkozás” okozta a tragédiát.

Frissítés:

Az Azerbaijan Airlines a „külső fizikai és műszaki beavatkozást” jelölte meg a tragédia okaként a pénteki vizsgálatát követően.

Szerdán lezuhant egy Bakuból Groznijba tartó utasszállító repülőgép a kazahsztáni Aktua város közelében. Egy hosszú videófelvételen látható volt a gép zuhanása is.

A CNN-nek egy amerikai tisztségviselő azt mondta, hogy az első jelek arra utalnak, hogy egy orosz légvédelmi rendszer lőhette le a Kazahsztánban lezuhant utasszállító repülőgépet. Ez az első alkalom, hogy az Egyesült Államok értékelést adott a szerdai balesetről, amelyben a gép fedélzetén tartózkodó 67 ember közül legalább 38-an meghaltak.

A jelek arra utalnak, hogy egy orosz rendszer csapott le az Azerbaijan Airlines J2-8243-as járatára, mielőtt az Aktau város közelében lezuhant

– fogalmazott az amerikai tisztviselő csütörtökön, miközben a hatóságok egy második fekete dobozt is találtak, amely reményeik szerint fényt deríthet a több tucat ember halálát okozó katasztrófa okára.

Az amerikai tisztviselő szerint tévedésről lehet szó és rosszul kiképzett orosz egységek tüzeltek gondatlanságból. Azonban Azerbajdzsán, Kazahsztán és Oroszország tisztviselői arra szólították fel az embereket, hogy ne találgassanak a balesettel kapcsolatban, amíg a vizsgálatok le nem zárulnak.

Az azerbajdzsáni állami hírügynökség szerint a brazil hatóságok és a gépet gyártó Embraer képviselői pénteken érkeznek Kazahsztánba, hogy a hatóságokkal közösen megkezdjék a balesethez vezető események összerakását. Íme, amit eddig tudunk a balesetről.

Mi volt a repülőgép útvonala?

A gép eredetileg Bakuból Groznijba tartott volna, azonban a menetiránytól keletre eltérve az utasszállító átkelt a Kaszpi-tenger felett.

Az Azerbaijan Airlines járata az azerbajdzsáni fővárosból, Bakuból a dél-oroszországi Csecsenföld fővárosába, Groznijba tartott, mielőtt kényszerleszállást hajtott végre Aktautól mintegy 3 kilométerre

– közölte a légitársaság szerdán.

Az orosz állami média arról számolt be, hogy a gépet a Groznijban uralkodó sűrű köd miatt irányították át. Nagyjából ezt erősítette meg Marat Karabajev kazah közlekedési miniszter is, aki azt közölte, hogy egy kazah irányítóközpont mintegy 45 perccel a gép lezuhanása előtt jelzést kapott Oroszországból, amely szerint a járatot eltérítik. Az eltérítésre az azt bejelentő orosz diszpécser szerint azért volt szükség, mert a gép vezérlőrendszerében hiba lépett fel, így a személyzet úgy döntött, hogy Aktauba repül, miután jelentést kaptak, hogy Groznijban rossz az időjárás. Később aztán olyan információk is előkerültek, amelyek szerint már a lezuhanás előtt egy oxigénpalack felrobbant az utastérben, aminek következtében az utasok elvesztették az eszméletüket, majd a zuhanás előtt a gép elvesztette a kommunikációt a diszpécserekkel.

A Flightradar24 közösségi médiában közzétett bejegyzésében azt írta, hogy a repülőgép „Groznij közelében GPS-zavarásnak volt kitéve”, ami jelentősen akadályozhatta a repülőgép navigációs és kommunikációs képességét. Az oldal hozzátette, hogy a balesetről készült adatok és videók „a repülőgép lehetséges irányítási problémáira is utalnak”.

Egy második fekete doboz is előkerült a baleset helyszínén

– jelentette csütörtökön a Kazinform állami hírügynökség, amelytől a hatóságok azt remélik, hogy fontos információkkal szolgál majd a nyomozóknak a történtek kiderítéséhez és a repülőgép pontos útvonalának megismeréséhez.

Hányan élték túl a balesetet?

A kazah hatóságok megerősítették, hogy a gép fedélzetén tartózkodó 67 ember közül legalább 38-an meghaltak a balesetben, köztük két pilóta és egy légiutas-kísérő. A fedélzeten tartózkodók közül a kazah közlekedési minisztérium előzetes adatai szerint 37-en azerbajdzsáni, 16-an orosz, hatan kazahsztáni és hárman kirgizisztáni állampolgárok voltak.

Mintegy 29 túlélőt, köztük két gyermeket húztak ki a roncsok közül

– közölte Kanat Bozumbajev kazah miniszterelnök-helyettes.

Hat beteget még mindig Aktauban kezelnek, köztük három azerbajdzsáni és három kirgiz állampolgárt, közülük egy személynek még instabil az állapota. Kilenc orosz és tizennégy azerbajdzsáni sérültet hazatelepítettek.

A katasztrófa túlélői úgy emlékeztek vissza, hogy a Groznijban tett, harmadik leszállási kísérletük alatt hallottak egy nagy robbanást a fedélzeten, és azt követően irányították át a gépet és repült át a Kaszpi-tenger felett. Ennek oka az lehet, hogy szerdán egy ukrán dróntámadás zajlott le Groznijban.

Mi okozta a balesetet?

A repülőgép lezuhanása után készült videók és képek olyan perforációkat mutatnak a gép testén, amelyek a repeszek vagy törmelékek okozta sérülésekhez hasonlítanak. A lyukak okát nem erősítették meg, de orosz katonai bloggerek szerint is az orosz légvédelem lőtte le tévedésből a gépet, ahogyan arra a CNN-nek nyilatkozó amerikai tisztségviselő is utalt.

Az Azerbaijan Airlines kezdetben azt mondta, hogy az incidenst az okozta, hogy a repülőgép egy madárrajjal ütközött és ezt erősítette meg az orosz Szövetségi Légiközlekedési Ügynökség is. Andrij Kovalenko, az ukrán Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanácshoz tartozó ukrán dezinformációellenes központ vezetője azonban ezt vitatta, és a közösségi médiában azt állította, hogy a gépet „egy orosz légvédelmi rendszer lőtte le”.

Oroszországnak le kellett volna zárnia a Groznij feletti légteret, de ezt elmulasztotta

– fogalmazott Andrij Kovalenko az ukrán dróntámadással kapcsolatban és hozzátette, hogy a hatóságok el akarják majd tusolni az ügyet.

Justin Crump hírszerzési, biztonsági és védelmi szakértő, a Sibylline kockázati tanácsadó cég vezérigazgatója csütörtökön a BBC Radio 4 rádiónak nyilatkozva azt mondta, hogy „a legjobb elmélet, amely megfelel az összes rendelkezésre álló, általunk ismert ténynek” az az, hogy az orosz légvédelem találta el az utasszállítót.

Egyáltalán nem gondolom, hogy szándékos volt

– jegyezte meg a szakértő.

Az Osprey Flight Solutions, egy brit székhelyű, a légi közlekedési ágazat biztonsági kockázatait elemző cég a légitársaságokhoz intézett figyelmeztetésében közölte, hogy a járatot „valószínűleg egy orosz katonai légvédelmi rendszer lőtte le”.

Mit mondanak a hatóságok?

Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője azt mondta, hogy helytelen lenne találgatásokba bocsátkozni a baleset okát illetően, amíg a vizsgálatot el nem végezték, Maulen Aszimbajev, a kazahsztáni szenátus elnöke pedig úgy fogalmazott, hogy „a károk jellege és a katasztrófa okai jelenleg ismeretlenek”.

Maulen Aszimbajev kifejtette, hogy a baleset kivizsgálására bizottságot hoztak létre, amelyben Kazahsztán, Azerbajdzsán és Oroszország képviselői vesznek részt. A bizottság Talgat Lastajev kazah közlekedési miniszterhelyettes elmondása szerint pénteken kezdi meg munkáját.

El fogják végezni a munkát, és akkor majd kiderül, mi okozta a katasztrófát

– fogalmazott Kanat Bozumbajev kazah miniszterelnök-helyettes, aki elmondása szerint nem kapott beszámolót a balesetről sem Oroszországtól, sem Azerbajdzsántól, ezért nem tud cáfolni egyetlen teóriát sem.

Az orosz–ukrán háború eseményeit folyamatosan figyelemmel kísérjük, pénteki, percről percre frissülő hírfolyamunkat itt találja.

(Borítókép: Az Azerbaijan Airlines egyik repülője lezuhant a kazahsztáni Aktau város közelében 2024. december 25-én. Fotó: Issa Tazhenbayev / Anadolu / Getty Images)