Interneten csapott össze Clintonné és Obama

2007.03.20. 14:22
Újszerű reklámkampány segíti a demokraták egyik jelöltjét, Barack Obamát, a Youtube-on a múlt héten közzé tett reklámfilm ugyanis a Big Brotherrel azonosítja riválisát, Hillary Clintont. Az Apple 1984-ben bemutatott reklámfilmjének egy átdolgozásáról van szó, az azonban egyelőre nem ismert, ki készítette a népszerű, 74 másodperces filmet. A videó a Technorati adatai alapján vezeti a Youtube népszerűségi listáját.

Az Apple Computer valószínűleg megalkotta a legmegdöbbentőbb és legkreatívabb reklámkampányát a 2008-as amerikai elnökválasztásra. Szakértők szerint a Youtube-on közzé tett videó vízválasztó a 21. századi média és politikai kampányok területén, írja a San Francisco Chronicle. A 74 másodperces filmben a klasszikus 1984-es hangulat keveredik az Apple számítógépeinek bemutatásával, mindez most nem a tévében, hanem az interneten terjed. A videó a Technorati adatai alapján vezeti a Youtube népszerűségi listáját.

Kreatív aktivista vagy tervezett kampány

A reklámfilm a demokraták Illinoisban bemutatkozott jelöltje, Barack Obama malmára hajtja a vizet, hiszen nyílt támadást intéz demokrata riválisa, a New York-i szenátor, Hillary Clinton ellen. Obama stábja egyelőre cáfolja, hogy ők rendelték volna meg a filmet, így a készítés körülményei még ismeretlenek.

A Hillary 1984 című videó, amit a múlt héten mutattak be a Youtube-on, „egy új korszak, egy új politikai hullám, mivel nem Obamáról szól” – mondta Peter Leyden, a San Francisco-i New Politics Institute nevű politikával és új médiával foglalkozó kutatóintézet vezetője. „Ez a műsorszórás időszakának végét jelenti” – fogalmazott Leyden.

Mások szerint a hirdetés mindössze külsős aktivisták próbálkozása politikai kampányok megzavarására, vagy esetleg a kampányolás új módszere, hogy névtelenül támadást intéznek a rivális jelölt ellen.

Almából Barack

A videó kifinomult átdolgozása Ridley Scott sokat vitatott Apple reklámjának, ami tömegeket sokkolt, mikor először mutatták be az 1984-es a Super Bowlon. Az eredeti filmben szintén egy fiatal szőke atlétanő fut egy kalapáccsal a kezében egy nagyméretű kivetítő irányába, melyen egy baljós Big Brother szónokol monoton hangon zombiszerű követői tömegének. Az új változatban az atlétanőn egy iPod van, felsőjét Barack Obama logója díszíti, a Big Brother helyett pedig Hillary Clinton látható a kivetítőn.

A filmet lezáró mondat szerint „január 14-én megkezdődik a demokratáknál az előválasztás. Akkor látjuk meg, hogy 2008 miért nem lesz ugyanolyan, mint 1984”. Végül az Apple-jel átváltozik egy o betűvé, és megjelenik a felirat: BarackObama.com.

Múlt és jövő

A tapasztalt reklámszakemberként ismert Bob Gardner, aki Gerald Ford elnöki kampányában is dolgozott, azt mondta, a videó rendkívül erőteljesen szólít fel a politikában szükségessé vált generációs váltásra. „A film közhelyessé teszi Hillary monoton szónoklatát, melybe egy friss arc robban be. Szembeállítják a régit és az újat” – fogalmazott.

Bill Burton, Obama szóvivője ugyan tudott a videó létezéséről, hiszen számos telefont kapott újságíróktól, de állítása szerint az nem része a kampánynak. „Ezt valaki más készítette” – mondta, így nem volt hajlandó elmondani azt sem, mit gondol annak tartalmáról. Hozzátette, hogy „Obama webes kampányán látszik, mennyi energiát fektettek bele a különböző közösségek országszerte, és ezt az energia többféle módon is használhatták” – fogalmazott.