Két áldozata van a Heathrow-botránynak
További Külföld cikkek
- Betiltották Amerikában a TikTokot, eltűnik 170 millió felhasználó?
- Emmanuel Macron: Európa haldoklik és elpusztulhat
- Szijjártó Péter: Minden adott a magyar-azeri kapcsolatok továbbfejlesztéséhez
- Hatályon kívül helyezték Harvey Weinstein ítéletét, ami elindította a metoo-mozgalmat
- Leszakadtak a világhírű párizsi Moulin Rouge széllapátjai
Állásával fizetett a British Airways két magas rangú vezetője a londoni Heathrow repülőtér legújabb termináljának katasztrofálisra sikeredett nyitása miatt, iparági elemzők szerint a BA első számú vezetőjének is okozhatnak nehéz perceket a részvényesek.
A világ legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőterének öt futballpályányi területű 5-ös terminálját II. Erzsébet királynő avatta fel a múlt hónap közepén, március 26-án helyezték hivatalosan üzembe.
A British Airways kizárólagos használatában lévő, 4,3 milliárd fontos (1500 milliárd forintos) beruházással hat év alatt felépült ultramodern csarnok forgalma azonban szinte a nyitás pillanatában összeomlott, a sorozatosan jelentkező súlyos technikai és munkaszervezési problémák miatt.
Hamar kiderült, hogy a terminál - Nagy-Britannia legnagyobb fedett épületegyüttese - üzemeltetéséhez egyszerűen nem volt elég személyzet, a meglévő alkalmazottaknak sem alakítottak ki elégséges számú parkolóhelyet, és a munkatársak biztonsági beléptető rendszere is csődöt mondott.
A legnagyobb problémát azonban az óránként 12 ezer poggyász továbbítására alkalmas csomagelosztó rendszer összeomlása okozta. A 17 kilométer hosszúságú szalagrendszer nem bírta a terhelést, és elegendő személyzet sem volt a működtetéséhez.
Az első napokban járatok tucatjait törölték - köztük több budapestit is -, néhány nap alatt 20 ezer, egyes becslések szerint 28 ezer hátrahagyott, gazdátlan csomag gyűlt össze az utascsarnok alagsorában. Utasok ezrei szálltak fel úgy, hogy poggyászuk nem volt a repülőgép rakterében, akik pedig nem voltak hajlandók bőröndjeik nélkül elutazni, esetenként napokat töltöttek a terminálon, kartondobozokban, hálózsákokban. Ezeket a képeket világszerte bemuatta a média, súlyos megítélésbeli károkat okozva a British Airwaysnek.
A cég kedden - a botrányosra sikeredett nyitás után csaknem három héttel - bejelentette az ügy első áldozatait: a közlemény szerint Gareth Kirkwood üzemeltetési igazgató és David Noyes ügyfélkapcsolati vezető távozik; az nem derült ki, hogy önként, vagy felkérésre.
A héten Willie Walsh vezérigazgatóra is nehéz pillanatok várnak, a BA részvényesei ugyanis rendkívüli közgyűlést tartanak az 5-ös terminál botrányának megvitatására. Walsh már korábban közölte, hogy vállalja a felelősséget a kudarcért, de nem jelentette be távozását. Elismerte ugyanakkor, hogy az 5-ös terminál nyitása "nem volt a BA legfényesebb pillanata".
A brit biztosítói szövetség kedden közölte, hogy tagvállalatainak zöme felfüggeszti az utasbiztosítások kiterjesztését a poggyászokra azon utasok esetében, akik az 5-ös terminált használják. A szervezet szerint a nyitás előtt kötött poggyászbiztosításokért még jótállnak a cégek, az azóta kiváltott új kötvények azonban nem terjednek ki az 5-ösön elveszett csomagokra, mivel már mindenki ismeri a kockázatokat.
A szövetség szóvivője szerint a döntést ugyanaz a logika diktálja, amelynek alapján a már elöntött ingatlanokra sem lehet utólag árvízbiztosítást kötni. A BA szerint azonban az új terminál rendszerei most már zökkenőmentesen működnek, és nem nagyobb a csomagelvesztések kockázata, mint máshol.