Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Két áldozata van a Heathrow-botránynak

2008.04.15. 19:42
Távozik a British Airways-től Gareth Kirkwood üzemeltetési igazgató és David Noyes ügyfélkapcsolati vezető, miután az új 5-ös terminál, Nagy-Britannia legnagyobb fedett épületegyüttese a nyitás után nem volt képes kiszolgálni az utasforgalmat. A 17 kilométer hosszúságú csomagelosztó rendszer nem bírta a terhelést, és elegendő személyzet sem volt a működtetéséhez, utasok ezreinek veszett el a poggyásza.

Állásával fizetett a British Airways két magas rangú vezetője a londoni Heathrow repülőtér legújabb termináljának katasztrofálisra sikeredett nyitása miatt, iparági elemzők szerint a BA első számú vezetőjének is okozhatnak nehéz perceket a részvényesek.

A világ legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőterének öt futballpályányi területű 5-ös terminálját II. Erzsébet királynő avatta fel a múlt hónap közepén, március 26-án helyezték hivatalosan üzembe.

A British Airways kizárólagos használatában lévő, 4,3 milliárd fontos (1500 milliárd forintos) beruházással hat év alatt felépült ultramodern csarnok forgalma azonban szinte a nyitás pillanatában összeomlott, a sorozatosan jelentkező súlyos technikai és munkaszervezési problémák miatt.

Hamar kiderült, hogy a terminál - Nagy-Britannia legnagyobb fedett épületegyüttese - üzemeltetéséhez egyszerűen nem volt elég személyzet, a meglévő alkalmazottaknak sem alakítottak ki elégséges számú parkolóhelyet, és a munkatársak biztonsági beléptető rendszere is csődöt mondott.

A legnagyobb problémát azonban az óránként 12 ezer poggyász továbbítására alkalmas csomagelosztó rendszer összeomlása okozta. A 17 kilométer hosszúságú szalagrendszer nem bírta a terhelést, és elegendő személyzet sem volt a működtetéséhez.

Az első napokban járatok tucatjait törölték - köztük több budapestit is -, néhány nap alatt 20 ezer, egyes becslések szerint 28 ezer hátrahagyott, gazdátlan csomag gyűlt össze az utascsarnok alagsorában. Utasok ezrei szálltak fel úgy, hogy poggyászuk nem volt a repülőgép rakterében, akik pedig nem voltak hajlandók bőröndjeik nélkül elutazni, esetenként napokat töltöttek a terminálon, kartondobozokban, hálózsákokban. Ezeket a képeket világszerte bemuatta a média, súlyos megítélésbeli károkat okozva a British Airwaysnek.

A cég kedden - a botrányosra sikeredett nyitás után csaknem három héttel - bejelentette az ügy első áldozatait: a közlemény szerint Gareth Kirkwood üzemeltetési igazgató és David Noyes ügyfélkapcsolati vezető távozik; az nem derült ki, hogy önként, vagy felkérésre.

A héten Willie Walsh vezérigazgatóra is nehéz pillanatok várnak, a BA részvényesei ugyanis rendkívüli közgyűlést tartanak az 5-ös terminál botrányának megvitatására. Walsh már korábban közölte, hogy vállalja a felelősséget a kudarcért, de nem jelentette be távozását. Elismerte ugyanakkor, hogy az 5-ös terminál nyitása "nem volt a BA legfényesebb pillanata".

A brit biztosítói szövetség kedden közölte, hogy tagvállalatainak zöme felfüggeszti az utasbiztosítások kiterjesztését a poggyászokra azon utasok esetében, akik az 5-ös terminált használják. A szervezet szerint a nyitás előtt kötött poggyászbiztosításokért még jótállnak a cégek, az azóta kiváltott új kötvények azonban nem terjednek ki az 5-ösön elveszett csomagokra, mivel már mindenki ismeri a kockázatokat.

A szövetség szóvivője szerint a döntést ugyanaz a logika diktálja, amelynek alapján a már elöntött ingatlanokra sem lehet utólag árvízbiztosítást kötni. A BA szerint azonban az új terminál rendszerei most már zökkenőmentesen működnek, és nem nagyobb a csomagelvesztések kockázata, mint máshol.