Használhatatlan helikoptereket vásárolt a brit légierő

2004.04.07. 14:30
A 259 millió fontért vásárolt nyolc Chinook a jelenlegi felszereltséggel csak teljesen tiszta időben repülhet, mert a pilóták csak földi műtárgyak azonosításával tudnak tájékozódni. A pótlólagos felszerelések beszerzése még további 127 millió fontba kerülne.
Felhős időben nem használhatók a brit királyi légierő új, Chinook típusú helikopterei, mert a beszerzési eljárás során olyan navigációs eszközöket választottak hozzájuk, amelyek nem illeszthetők a típus vezérlőrendszeréhez - áll a brit számvevőszék szerdán nyilvánosságra hozott jelentésében. A nyolc csapatszállító helikopter legalább 2007-ig nem is repülhet a tesztelési gondokba torkolló hiányosságok miatt - írja a BBC. A helikopterek egyébként már három éve a légierő állományában vannak.

Drága díszek

A 259 millió fontért (csaknem 100 milliárd forintért) vásárolt nyolc Chinook a jelenlegi felszereltséggel csak teljesen tiszta időben repülhet, mert a pilóták a megfelelő radarok és egyéb helyzetmeghatározó műszerek hiányában földi műtárgyak azonosításával tudnak csak tájékozódni.

A védelmi minisztérium közölte, hogy a jelenlegi kiadási előirányzatok alapján a helyzet 2007-ig nem is változik, ugyanis a pótlólagos felszerelések beszerzése még további 127 millió fontba kerülne. A konzervatív ellenzék "minden idők egyik legelfuseráltabb közbeszerzésének" minősítette a Chinook helikopterek vásárlásának körülményeit, de a védelmi minisztérium szerdai közleményében emlékeztetett arra, hogy a szerződéseket még 1995-ben, a konzervatív kormány idején írták alá.

Brit Gazdaságos Iraki Háború

A számvevőszéki jelentésben azonban egyéb beszerzési hiányosságok is szerepelnek, egyebek mellett az, hogy a légierő Lynx helikoptereihez az iraki háború idején nem volt elég porszűrő, így a gépekből csak 24 volt bevethető a sivatagi körülmények között a szükségesnek ítélt 33 helyett. Ugyancsak hiányos volt a helikopterek személyzetének felszereltsége nukleáris, vegyi és biológiai támadás elleni védőeszközökkel, és nem volt megfelelő az Irakba vezényelt brit helikopterflotta távközlési eszközállománya sem - áll a számvevőszéki jelentésben.

A jelentés szerint a brit haderő bevethető helikopterkapacitása jelenleg 37 százalékkal marad el a kívánatostól. A védelmi tárca szerint a költségvetési előirányzatok alapján ebben 2017-2018-ig nem is lesz változás.

A minisztériumot nem először éri bírálat felszerelési hiányok miatt. Az egyre szaporodó panaszok szerint a tárca igyekezett olcsón megúszni az iraki háborút; mind több jelentés lát napvilágot a kötelező 750 helyett alig 10-20 lövedékkel, városi cipőben, a kötelező golyóálló mellény nélkül, terepzöld gyakorlóruhában sivatagba küldött brit katonákról. Parlamenti vizsgálóbizottság elé került annak a harckocsi-parancsnoknak az ügye, akit egy nappal azután ért halálos mellkasi lövés Bászrában, hogy felettesei leparancsolták róla védőmellényét, mondván: az a gyalogosoknak kell.

A Chinook
A Boeing által kifejlesztett, két hajtóművel rendelkező különleges helikoptert két egymás mögött elhelyezett háromszárnyú rotor emeli a levegőbe, a gép maximális sebessége megközelíti a 300 km/órát. A négyfős személyzeten kívül ötvennégy katonát, vagy több mint tizenegy tonna terhet lehet vele célbajuttatni ötszáz kilométeres távolságra.

A tűzkeresztséget Vietnamban szerző Chinook-ot az Egyesült Államok Hadseregén kívül a brit légierő is használja csapatok mozgatására, tüzérségi eszközök és egyéb hadieszközök, üzemanyag szállítására. A nagyméretű gép belsejében elfér akár két nagyobb terepjáró is. Harci feladatokon kívül vészhelyzetben lévők evakuálására és mentőfeladatokra is gyakran bevetik, leginkább nagy katasztrófák esetén.

Az Egyesült Államok Hadserege 1962-ben állította hadrendbe a Chinookot, a gyártó cég szerint jelenleg több mint nyolcszáz ilyen helikoptert használnak szerte a világban, az Egyesült Államok Hadseregén kívül a Brit Királyi Légierő rendelkezik a legnagyobb - negyven darabos - Chinook-flottával.

Fotó: EPA