Nem kell még temetni az ingyen Interrailt

2017.02.08. 18:25 Módosítva: 2017.02.08. 19:11
Brüsszelben egyelőre gondolkodnak, hogyan lehetne okosan elkölteni a pénzt a fiatalok utaztatására. Bonyolultabb az ügy, mint elsőre látszik.

Kedden bejárta az európai internetet, és mi is átvettük a hírt az MTI-től, hogy az Európai Bizottság elkaszálta az ötletet, hogy ingyen vonatbérlettel kedveskedjen az Európai Unió a tizennyolc éves fiataloknak. Érdeklődtünk az Európai Bizottságnál, hogy mi a helyzet, és kiderült, hogy nem született ilyen döntés. Viszont az eredeti felvetéstől, hogy ellenőrzés és szervezés nélkül postára adjanak néhány ezer ajándék vonatbérletet, valóban eltávolodtak.

Egyelőre arról ötletelnek az Európai Unió végrehajtó testületében, hogy miként próbálják ki, működik-e egyáltalán a gyakorlatban az elképzelés.

„Az Európai Bizottság jó ötletnek tartja, hogy támogassák a fiatalok mobilitását” – szól a testület hivatalos válasza. A vonatozás támogatása összecseng a Jean-Claude Juncker által vezetett Európai Bizottság két célkitűzésével is: hogy koncentráljunk a fiatalokra, és könnyítsük meg az utazást, különösen a környezetkímélő utazást a kontinensen.

„A Bizottság jelenleg felméri a potenciális költségeket, és keresi a pénzügyi forrásokat a kezdeményezéshez. Azt is vizsgáljuk, hogy hogyan tegyük elérhetővé mindenki számára.”

A kísérleti fázis várhatóan 2017 tavaszán indul, úgy tervezik, hogy 2,5 millió eurót tudnak rászánni.

Középiskolai osztályok utaztatásával kezdődne

Az egyik ötlet a „kísérleti fázisra”, hogy tizenhat-tizennyolc éves fiatalok utazását támogatnák, az iskoláikon keresztül. Egy már létező, iskolák közötti csereprogramra, az eTwinningre építenék rá, hogy legyen, aki fogadja külföldön a fiatalokat, és szervezzen nekik programokat.

Ha az uniós biztosok rábólintanak erre a tervre, idén tavasszal kezdhetnének jelentkezni az iskolák, teljes osztályokkal vagy csak néhány diákkal. 5-6000 ember vehetne részt ebben a körben. Nyáron kiválasztanák a jelentkezőket, és az év második felében ülhetnének is vonatra.

„Ez csak az első lépés, egy projekt, ami később tovább fejlődhet. Van példa nagyon sikeres uniós projektekre, amelyek kicsiben kezdték – gondoljanak az Erasmusra, amelyik egy pár ezer fős kezdeményezésből egy széleskörű programmá nőtte ki magát, és több, mint 9 millió ember vett részt benne az elmúlt harminc évben” – mondta az EUrologusnak Navracsics Tibor, az ifjúságpolitikáért felelős uniós biztos.

Van egy-két gond

Ahogy elkezdtek komolyan gondolkodni az Európai Bizottságban, hogy útnak indítják a fiatalokat, előkerült néhány probléma. Például:

  • Mi lesz azokkal az országokkal – Máltával és Ciprussal – ahova nem vezet vasút? Az ottani utasoknak nagyobb támogatást kell adni, ki kell fizetni a hajójegyüket, vagy a repülőjegyüket hogy eljussanak az európai szárazföldre, és felülhessenek az első vonatra Szicíliában vagy Törökországban. Törökország nem EU-tag, de az Interrail érvényes oda is.
  • A repülőtársaságok is meglátták a lehetőséget az útra kelő fiatalokban, és elkezdtek lobbizni, hogy ne csak vonatjegyre járjon az uniós támogatás, hanem repülőjegyre is. 
  • Évente körülbelül 300 ezren vesznek Interrail bérletet, amivel öt naptól egy hónapig lehet szinte korlátlanul utazni. 200 és 480 euró között kóstálnak ezek a bérletek. A szupergyors vonatokra és az éjszakai vonatokra általában rá kell fizetni, vagy kell helyfoglalás. Ha ezekkel az árakkal számolunk, majdhogynem az EU teljes oktatási büdzséje sem lenne elég, hogy minden 18 éves fiatalnak megvegyék a vonatjegyet. Meg kell egyezni az európai vasúttársaságokkal, hogy milyen feltételek mellett adnák a piaci ár alatt a bérleteket.
  • Az oktatással foglalkozó politikusok és európai bizottsági alkalmazottak pedig már így is sikító frászt kaptak, hogy az ő költségvetésükből fogják lefaragni a vonatozás árát. Violeta Bulc, a közlekedésügyi biztos viszont lelkes. Így feszül egymásnak a közlekedési és az oktatási főigazgatóság az Európai Bizottságban.
  • Meg kell találni a módját, hogy ne csak azok utazhassanak, akik megengedhetik maguknak a külföldi szállást és az étkezést. Tömeges kedvezményekhez a helyi vendéglátók között kell partnereket találni.

Hogy fognak később több százezren ingyen utazni?

Ha jó visszajelzések jönnek az első próbálkozásokból, lehet bővíteni a projektet, de akkor már nem lesz rá elég 2,5 millió euró. „Ha sikeres lesz, fel akarjuk kérni az európai kormányokat, hogy járuljanak hozzá” – mondta az EUrologusnak Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője, aki másfél éve egyengeti a projekt útját Brüsszelben. Úgy képzeli el, hogy egy egész mozgalom szövődne a vonatozás köré. Nemzeti szervezőirodák tarthatnák kézben az utazók ügyeit, ők állnának elő programokkal, és a közösségi médián tartanák a kapcsolatot az érdeklődőkkel. „Ez nem egy ajándék lenne, hanem egy új hálózat, ami összetartja Európát. Mint az Erasmus, ami több, mint egy egyszerű ösztöndíj.”

Azt mondja, már most javasolja a magyar kormánynak, hogy indítson kampányt, ami Magyarországra hívja a külföldi fiatalokat. Olyan kampányt, amelyik kulturális élményeket és szórakozást kínál. Szeretné, ha 2018-ban már élesben indulna egy nagyon sok embert megmozgató projekt, és úgy látja, jó lenne, ha minden más országnál korábban rákészülnénk.

Szóljon hozzá az EUrologus Facebook-oldalán !

Az Európai Parlament által társfinanszírozott rovat.
Az Európai Parlament a tartalomért azonban nem vonható felelősségre.