További EU cikkek
Támogatja a kilencven kilométer per órás sebességkorlátozás ötletét a lett energiaügyi EU-biztos, Andris Piebalgs, akivel a német Die Welt készített interjút.
Az ötlet a Nemzetkzöi Energiaügynökségtől (IEA) származik: az intézet szerint egy ilyen lépés az olajárak emelkedésével előbb-utóbb bekövetkező olajválságot előzné meg azáltal, hogy csökkenne az üzemanyagfogyasztás.
Az olajárak miatt az utóbbi hetekben számos nemzetközi pénzintézet lépéseket sürgetett. A Nemzetközi Valutaalap a múlt héten figyelmeztetett, hogy a világ egy tartós olajválság elé nézhet, ha az olajárakat nem szabályozzák minél előbb.
Az Európai Központi Bank ugyancsak energiatakarékosságra szólított fel az elmúlt hetekben. Az IEA adatai szerint az olajfogyasztás 60 százalékát a szállítási szektor fogyasztja el a fejlett országokat tömörítő OECD-tagoknál.
Gyors és hatékony spórolás
Egy az IEA által február 28-ára elkészített tanulmány sorba veszi azokat a lehetőségeket, amikkel a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban lehetne energiát megtakarítani. Ezek között előkelő helyen szerepel az autópályákon bevezetett kilencvenes korlátozás az európai és észak-amerikai országokban.
Az OECD országokban a közös és csökkentett autóhasználattal, az általános sebességkorlátozással, illetve a tömegközlekedés ingyenessé tételével kalkuláló számítás szerint egymillió hordó megtakarítást lehetne elérni naponta.
A sebességkorlátozás azért is kézenfekvő a tanulmány szerint, mert nem kerül sokba (ellentétben mondjuk az ingyenes tömegközlekedés bevezetésével), viszont elismerik, hogy a megnövekedett útidővel, aminek lehetnek költségvonzatai, nem számoltak.
Németországban nincs korlátozás
"Én személy szerint támogatom az elképzelést. Amikor Németországban az autók 200 km/h-val száguldoznak az utakon, természetes, hogy rengeteg benzin elfogy" - mutatott rá Piebalgs, akinek ugyan nem tartozik illetékességi körébe, de egy általános vitát szeretne életre hívni a kérdésben.
Németország az egyetlen EU-tag, ahol nincs sebességkorlátozás, és bár tavaly a Bundesrat már majdnem megszavazta a törvényt erről, a kormány végül visszalépett a javaslat támogatásától, amely nagy vitát kavart Németországban.
Általános sebességkorlátozással már próbálkoztak Dánia és Hollandia egyes részein ez év elején, ahol környezetvédelmi megfontolásokból egyes autópályaszakaszokon kisebb maximális sebességet engedélyeztek az autósoknak.