Gyújtógyertya- és fékkartellre csapott le Brüsszel

2018.02.22. 06:13
546 millió eurós büntetést söpörtek be német, japán és chilei cégektől az uniós kasszába.

Az európai üzletben farkastörvények uralkodnak, és a nagy cégek, gyakran a kormányokkal karöltve ott próbálják meg kijátszani a piaci szabályokat, ahol nem szégyellik. És van egy ember, aki minden hónapban egyszer kiáll a nyilvánosság elé, és megbünteti őket. Ő az európai piac vasökle, a volt dán miniszterelnök-helyettes, a versenyjogok betartatásáért felelős uniós biztos, Margrethe Vestager.

Mindig ugyanaz a menetrend: amikor az Európai Bizottság lezár egy hónapokig vagy évekig tartó nyomozást, Vestager tart egy sajtótájékoztatót, és bejelenti, hogy x, y és z cég törvénytelen kartellt hozott létre. Például megegyeztek benne, hogy nem versenyeztetik egymás termékeit, vagy hogy ugyanazon az áron dobják őket a piacra, és drágábban árulják őket, mint amennyit valójában érnek.

Aztán az x cég általában beköpi a társait az Európai Bizottságnál. Ezért ő megússza a büntetést. Y és z pedig mindent bevall, együttműködnek, és cserébe nekik is elengednek valamennyit a bírságból.

 

Tengeri szállítás, gyújtógyertya, hidraulikus fék

A szerdai bejelentés az ügyeskedő autókereskedelemre sújtott le háromszorosan.

  1. Öt tengeri szállítmányozó cég, a chilei CSAV, a japán "K" Line, a MOL és az NYK, valamint a norvég/svéd WWL-EUKOR leosztották egymás között a tengeri útvonalakat és megegyeztek az árakban az autók szállítására. „A Bizottság nyomozása felfedte, hogy a cégek üzletvezetői egymás irodáiban, bárokban, éttermekben és társadalmi eseményeken szőtték a versenyellenes terveiket, és rendszeresen tartották egymással a kapcsolatot telefonon.” 395 millió eurójukba fájt a próbálkozás. A japán MOL terítette a kártyákat, és ő nem fizetett szankciót.
  2. A német Bosch a japán Densoval és az NGK-val gyújtógyertyák eladására alakított kartellt. A Denso vallott, és 76 millió euróra büntették a két másik céget.
  3. A korábban amerikai, most német tulajdonban lévő ZF TRW, valamint a Bosch és a Continental fékrendszerek eladására szövetkezett. A TRW-Bosch-Continental hármas a BMW-nek és a Daimlernek adott el hidraulikus fékeket a normál árnál drágábban, a Continental és a Bosch a Volkswagent verte át elektromos fékrendszerekkel. Az első esetben a TRW valotta be a bűneit, a másodikban a Continental. A többiek összesen 75 milliós büntetést fizetnek.

A bírságon túl a károsultak indíthatnak kártérítési eljárást, és nyugodtan hivatkozzanak az EU kártérítési kereseteket szabályozó irányelvére, javasolta az Európai Bizottság.

Nem mindig üt ekkorát 

A szerdai ügyekben fényt derítettek a turpisságokra, de tegyük hozzá, hogy Margrethe Vestager sem üt mindig olyan nagyot.

Például a paksi atomerőmű bővítéséről évekig nyomoztak és tárgyaltak a magyar kormánnyal. Ki is derítették, hogy olyan állami támogatásból részesül a projekt, ami alapesetben tökéletesen tiltott az európai piacon. Az ügy azonban nem büntetéssel, hanem kompromisszummal végződött. Néhány feltételt szabott az Európai Bizottság, amelyek közül a legfontosabb az volt, hogy európai uniós cégeket is engedjenek majd oda a kivitelezéshez. Amikor erre ígéretet kaptak a magyar kormánytól, zöld utat adtak az építkezésnek.

A kedvenc versenyjogi ügyünk egyébként az volt, amikor egy ármánykodó borítékkartellre borította az asztalt az Európai Bizottság 2014-ben.

Szóljon hozzá az EUrologus Facebook-oldalán !