Durván hanyatlik az amerikai nyomtatott sajtó
Soha nem zuhantak ilyen meredeken a tengerentúli nyomtatott sajtótermékek hirdetési bevételei, mint az idén, a pénzfogyás mértéke általában két számjegyű. A hirdetésekből származó jövedelem, az újságok fő bevételi forrása, két éve kezdett erősen apadni. A folyamatra a lapok először létszámstoppal válaszoltak, majd következtek a felvásárlások és az elbocsátások. (A nyomtatott újságok történelmi visszaszorulási tendenciáját erősíti a gazdaság gyengélkedése, különösen Floridában és Kaliforniában, ahol a lakóházpiac beszűkülésével az ingatlanhirdetések is megfogyatkoztak.)
Míg tavaly az amerikai lapok átlagosan 8 százalékkal kisebb hirdetési jövedelemhez jutottak, mint 2006-ban, addig idén az év első öt hónapjában 12 százalékkal produkáltak gyengébb eredményt, mint 2007 hasonló időszakában. (Májusban konkrétan14-15 százalékos visszaesést mértek.) A lapok dolgozóik ezreitől váltak meg, lefaragták a terjesztési költségeket, az újságokat kevesebb és kisebb oldalakra nyomtatják, de hiába.
A déli államokban több újságot birtokló Media Generalnak tavaly 10,9 százalékkal kevesebb hirdetési bevétele volt, mint 2006-ban, idén májusig viszont 18,1 százalékos csökkenést mértek. A további, több lapot kiadó társaságok között a McClatchy az idei év első öt hónapjában 15,4, a Journal Communications 11,3, a Gannett 11, a The New York Times pedig 10 százalékos csökkenést szenvedett el.
"Ez a folyamat rosszabb minden várakozásnál, ha két éven át folytatódik a két számjegyű csökkenés, néhány újság pénzügyileg bajba kerül, azaz megszűnik", mondta Edward Atorino, a Benchmark cég elemzője. A szakemberek szerint az újságok legnagyobb ellensége immár csaknem egy évtizede az internet, amely elszipkázza a hirdetési bevételeket. Ez a folyamat azonban tavaly felgyorsult.