Az interneten is dől a lé a demokratákhoz
További Külföld cikkek
- Elhárult az utolsó akadály, megszavazták az Európai Bizottságot
- Ursula von der Leyen: Oroszország bármire képes, hogy megállítsa az országok európai integrációját
- A DK EP-képviselői nemmel szavaznak az új Európai Bizottságra
- Vizsgálhatják a TikTok romániai elnökválasztásban játszott szerepét
- Irán is reagált az Izrael és a Hezbollah között létrejött tűzszünetre
Ahogy azt már korábban megírtuk, a demokrata elnökjelöltek alaposan lehagyták a republikánusokat a kampánypénzgyűjtésben mindkét negyedévében. A demokraták sikerében közrejátszik az a sok tízmillió dollár, amely az interneten keresztül érkezett a jelöltek számláira, olvasható a BBC honlapján.
A pénzgyűjtésben vezető Illinois-i szenátor Barack Obama eddigi 58 millió dollárjából 17,2 milliót (csaknem 11 milliárd forintból 3 milliárdot) online támogatóktól kapott. Csak érzékeltetésül, a republikánus verseny éllovasa, a korábbi New York-i polgármester Rudy Giuliani a második negyedévben összesen gyűjtött ennyi pénzt.
Az online versenyben a népszerűségi listákat vezető Hillary Clinton a második helyen áll, ő mindkét negyedévben megközelítőleg 4 millió dollárt (kb. 740 millió forint) gyűjtött, míg a még esélynek mondható John Edwards 3,5 milliót (kb. 650 millió forint) szedett össze.
A republikánusok az összetetthez hasonlóan itt is sokkal rosszabbul állnak, egyedül a Massachusetts-i kormányzó Mitt Romney neve mellett szerepel a két negyedévre összesen 10 millió dollár. Az utóbbi időben csalódást okozó arizónai szenátor John McCain második negyedéves 3 milliója nem rossz eredmény, hozzá főleg a hagyományos csatornákon folyik be kevés pénz.
Korábban a tradicionális pénzgyűjtési formák és főleg a direktmarketinges módszerek segítségével még a republikánusok értek el kiemelkedő eredményeket, politikusaik pedig sokkal lassabban tudnak alkalmazkodni a megváltozott viszonyokhoz.
Amikor 100 dollárokból milliók lesznek
A BBC által megkérdezett szakértők szerint a demokraták sikerének egyik oka, hogy politikusaik sokkal korábban kezdtek el online közösségeket, támogatói láncolatokat kialakítani az interneten.
Az előző kampányoknál ez még nem volt annyira jellemző, de most már a legtöbb ilyen szimpatizáns adakozik az interneten keresztül, hiszen így bárki akár kisebb pénzösszegek segítségével is közvetlenül a kampánycsapathoz pumpálhatja a pénzét. A sok kis adományból pedig akár rövid időn belül is milliós összegek gyűlhetnek össze.
"Az online pénzgyűjtés egy olyan stratégia része, amelyik nemcsak a pénzről szól. Olyan emberek támogatását jelentheti, akikhez többször is könnyedén vissza lehet térni a későbbiekben" - mondta Michael Malbin a Kampány Finanszírozási Intézet munkatársa. Az online adakozásban ráadásul az egyszerűsége a legvonzóbb, bárki néhány klikkeléssel átutalhatja az általa kiválasztott összeget.
Ezt az elgondolást jól illusztrálja Obama példája, akinek több mint 250 ezer támogatójából (ez már önmagában is rekordközeli adakozót jelent) 110 ezer az online támogatók száma. Közülük 10-ből 9-en 100 dollárnál is kevesebbet utalták át a demokrata jelöltnek, ezért Obama csapata még egyszer, kétszer, de akár többször is kérhet tőlük további támogatásokat, hiszen az egyéni adományok esetében 2300 dollár a felső határ.