Előd
8 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Az orosz pilóta hibája okozhatta a légikatasztrófát

2002.07.02. 09:32
A légiirányítók többszöri figyelmeztetése ellenére sem változtatta meg repülési magasságát az orosz turistákat szállító Tu-154-es. A légiirányítás ezután hiába figyelmeztette a teherszállító gép pilótáit, az ütközés elkerülhetetlen volt. Bár a teherszállítókon nem kötelező, a Boeing rendelkezett ütközésjelző rendszerrel.
Az orosz pilóta hibája okozhatta a legalább 71 ember - köztük 52 gyermek - halálát okozó németországi légikatasztrófát, nyilatkozták a német hatóságok képviselői a BBC-nek. Elmondásuk szerint a svájci légiirányítás több kísérletet tett az orosz gép figyelmeztetésére, de az orosz pilóta a többszöri felszólítása ellenére sem változtatott magasságot, nyilatkozta a BBC-nek Ulrich Müller baden-würtembergi közlekedési miniszter.

Félreérthette a légiirányítást

Félreértés okozhatta a balesetet, tette hozzá Müller. A jelentések szerint ezután a szabályosan közlekedő Boeing 757-es pilótáit is figyelmeztették a közeledő orosz gépre, a teherszállító azonban már nem tudta elkerülni az ütközést. A baskír légitársaság vezetői kiálltak pilótájuk mellett, tájékoztatásuk szerint a német hatóságok szerint nem hibázott a Tu-154-es vezetője, írja a BBC. Az orosz légügyi minisztérium szerint a gép pilótájának és személyzetének jelentős nemzetközi repülési tapasztalata volt.

Ritkán ütköznek levegőben

A nagy gépek közötti légtéri ütközések ritka balesetnek számítanak, egyrészt mert a különböző irányú légiforgalmat különböző, háromszáz méteres magasságonként változó sávokba irányítják, másrészt mert a gépek nagy részét ütközésjelző rendszerekkel szerelik fel.

A Boeingen volt ütközésjelző

A rendszer - amely közeli ütközés esetén automatikusan átveszi a gép irányítását - felszerelése az utasszállítóknál kötelező, a teherszállítóknál azonban nem. Ennek ellenére a DHL gyorspostavállalat teherszállítója rendelkezett az eszközzel. "A gépet 1990-ben gyártották, és folyamatosan karban is tartottuk" - nyilatkozta a BBC-nek Alex Gietz, a DHL szóvivője. Mint mondta, a gépen volt ütközésjelző rendszer, ezért "pillanatnyilag nem tudják mivel magyarázni a baleset bekövetkeztét".

Az ütközés nagy magasságban, 11 ezer méteren történt, ezért a gépek utasainak nem volt esélyük a túlélésre. A földre zuhanó lángoló gépdarabok több házat lángra gyújtottak, sérülések azonban nem történtek.