Hiába jelzett a detektor a szeptember 11-i géprablóknál

2004.07.22. 10:55
Hiába jelzett be a fémdetektor a washingtoni Pentagon lerombolására készülő szeptember 11-i géprablóknál, kisebb feltartás után gond nélkül szállhattak fel az American Airlines 77-es járatára. Pedig egyikük, a támadás előtt tizennyolc nappal már terroristaként körözött Navaf al-Mazmi csomagjában bomba után is kutattak.
Több biztonsági kapunál is megbuktak a szeptember 11-i géprablók, mielőtt felszálltak volna az American Airlines később a Pentagonnak vezetett 77-es számú járatára - jelentette az AP. A washingtoni Dulles reptér biztonsági kameráinak felvételein jól látható, hogy egy kivételével valamennyi géprablót többször is átvizsgálták, mielőtt felengedték volna a járatra.

Nem tűnt fel a terrorista

A videón látható, amint a jólöltözött Kalid al-Midar és Madzsid Moked áthaladnak a fémdetektoros kapun, ami bejelez. Mokedet egy kézi szkennerrel is átvizsgálta a reptér személyzete, de ezután akadálytalanul folytathatta útját. A párosról tudták, hogy már korábban is együtt utaztak, a 77-es járatra hat nappal korábban, készpénzért váltottak jegyet Baltimorban.

A felvételeken a csoport vezetője, a Mohamed Atta jobbkezének tartott Navaf alé-Hazmi és testvére is látható, mindkettejük fennakadt a fémdetektoros kapuknál. A testvérpárt egy pulthoz irányították a felvételek szerint, ahol egyeztették adataikat, egy biztonsági őr pedig robbanószerek után kutatva átvizsgálta Navaf kézipogyászát. A testvérpárt ezután továbbengedték, bár Navaf neve 2001 augusztus 24-én felkerült a nemzetbiztonsági szakszolgálatok terroristákat soroló listájára.

Nem tűnt fenyegetőnek

Navaf al-Hazmiról és Kalid al-Midarról 1999 óta sejtették, hogy kapcsolatban állnak az al-Kaidával, tizennyolc nappal a terrortámadások előtt hivatalosan is terroristának minősítette őket a Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA).

Az AP birtokába jutott, az eddigi ismeretek szerint a terrortámadások napján a géprablókról készült egyetlen felvétel szerint a terroristák közül egyedül a gépet a Pentagonnak vezető Hani Handzsur jutott át fennakadások nélkül a biztonsági ellenőrzéseken. A biztonsági szolgálatok feltételezései szerint a fémdetektoroknál fennakadt terroristák zsebkéseket hordhattak maguknál. Ez az akkori biztonsági előírások szerint megengedett volt, amennyiben a penge nem volt hosszabb tíz centinél, és "nem tűnt fenyegetőnek".

Elkerülte a figyelmüket

A biztonságiak lazasága mindenesetre az egyik áldozat a légitársaságokkal éppen perben álló édesanyja szerint így is érthetetlen. Elaine Teague - akinek az FBI mutatta be a biztonsági kamerák felvételeit - szerint érthetetlen, hogy a biztonságiak a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) figyelmeztetései ellenére is felengedték a későbbi géprablókat a gépekre. Az FAA 2001 júniusában adott ki figyelmeztetést, miszerint "megerősítetlen jelentések szerint amerikai érdekeltségek ellen intézhetnek terrortámadást szélsőséges csoportok".