Egymás keresését lopják az elnökjelöltek

2012.11.05. 18:50

Amikor Barack Obamára keresünk a Google-on, Mitt Romney fizetett hirdetéseivel találkozhatunk, és ugyanez működik fordítva is. A módszert már évek óta használják a cégek a keresőknél, most megjelent a politikában is.

Ez azonban nem mindenkinek tetszik, néhányan azt gondolják, hogy ez megtévesztheti a szavazókat, hiszen míg az egyik jelöltről szóló információra kiváncsiak, a másik jelöltről szóló hirdetések is megjelennek, így nem biztos, hogy külön tudják választani azokat. Peter Harvey, a Harvey Siskind LLP jogásza szerint zavart okozhat az olvasókban, így problémát jelent ez a hirdetési forma. Hasonlóan gondolkodik a Santa Clara Egyetem jogi karának professzora, Eric Goldman. Szerinte a fent említett problémákon kívül ez nem is túl elnöki magatartás.

A chicagói Rise Interactive ügynökség adatai szerint Obama és Romney kampánystábja is költött ilyen hirdetésekre az idén. Romney azért fizetett, hogy az „Obama" és a „Barack Obama" keresőszavak mellett legyen ott a róla szóló információ, míg Barack Obama a „Mitt Romney" szavak melletti hirdetésért adott pénzt. Az ügynökség szerint néhány tízezer dollárról van csak szó, ami eltörpül a teljes kampány milliárdos költségvetése mellett.

A Facebookon is hasonló stratégiát folytat Mitt Romney, de ez még feltáratlan terület, maga a Facebook is csak nyáron kezdett ilyen hirdetéseket árulni. Itt nem is keresőszavakra lehet beállítani a hirdetést, hanem kategóriákra. Zac Moffat, Romney kampánystábjának digitális igazgatója fontosnak tartja az internetes hirdetéseket, a digitális tartalmakért felelős stáb 140 főből áll, köztük sokan koncentrálnak a közösségi oldalakra.

Barack Obamának sokkal több facebookos rajongója van, mint Romney-nak. Obama oldalát eddig 31,7 millióan lájkolták, Romney oldalát 11,9 millióan. Mégis valamivel nagyobb a mozgolódás Romney oldalán, nála 2,5 millió poszt, hozzászólás volt eddig, Obamánál 2,34 millió.

A Google szóvivője nem kommentálta az ellenfél neve melletti kereséseket, pedig korábban már voltak ebből problémái. A Berkshire Hathaway tulajdonában lévő Geico Corp 2004-ben beperelte a Google-t, amiért találatok melletti hirdetéseket adtak el a versenytársaknak. Egy virginiai bíróság akkor ki is mondta, hogy néhány hirdetés sérti az amerikai kereskedelmi jogot.

Persze olyan vélemények is vannak, hogy ha ezek a hirdetések nem zavarják össze a felhasználókat, akkor semmi gond nem lehet velük. A Georgetown University Law Center professzora, Rebecca Tushnet szerint ha az internetezők másként gondolhatnak például Obamára, ha látják mellette Romney hirdetését is, az nem hátrány, a piac így működik.

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Frontvonal

Átfogó elemzések, világátalakító kérdések és jövőképek egy kötetben.

MEGVESZEM