Marad a magyar sámándob Milánóban

2014.06.12. 17:15
Szőcs Géza kormánybiztos nyílt levélben reagált az őt ért támadásokra. Marad a szürreális megasámándob Milánóban, ahol a helyieknek már fel is keltette az érdeklődését a furcsa magyar pavilon.

Óriási felháborodás és az építésszakma teljes megrökönyödése fogadta a 2015-ös világkiállításra tervezett magyar pavilont, ami valahol egy súlyzó, egy bálnacsontváz és egy sámándob génhibás szerelemgyereke. Több építészszövetség is nyílt levélben tiltakozott miatta Szőcs Géza kormánybiztosnál. A miniszterelnöki főtanácsadó az Építészfórum.hu-n reagált nyílt levélben a Népszabadság kérdéseire.

Abszurd volna, ha egy épület sorsáról - vagy egy focimeccs góljáról - népszavazás döntene. Egy szavazásnak, vagy a szakmának helyes és lehetséges eldöntenie, hogy 45 pályázat közül melyiket tartja a legszebbnek, mutatósabbnak, elegánsabbnak. De nem népszavazás dönt arról, hogy milliárdokból mi épüljön meg.

- ezt értheti arra is Szőcs, hogy sokan furcsállták, amiért nem a szakmai zsűri által legjobbnak választott pályázatot választotta ki a Milánói Világkiállításra, hanem a második helyezettet.

A kormánybiztos egyébként nem köteles pályázatot kiírni a megvalósítandó tartalomra - tehát a pavilonépületre sem - csakis a kivitelezésre. A kormánybiztos megtehette volna, hogy felkér egy építészt s arra bízza a tervezést.

- vagyis alapvetően Szőcs Géza kormánybiztos jóhiszeműségének köszönhető, hogy egyáltalán lehetett pályázat egy államilag finanszírozott projektre. Később kiemeli, hogy még zsűrit se kellett volna hívniuk, mert megtehették volna, de nem tették meg. Külön kiemelte, hogy a kormánybiztos nem a neki tetsző pályázatot választja ki, hanem a döntésnél fontos szempont a megvalósítás kivitelezése, valószínűsége és a számok.

Az ALAKOR nevű pályázatot védelmébe vette.

Ez a sámándob az egyik botránykő. Olyanok, akik nem is látták a terveket, szörnyülködnek a sámándobon. Felemlegetésben ezt követi az életfa szimbóluma – amitől az olaszok olyannyira nem tartanak, hogy az Expo főterén Michelangelo rajza által ihletett szobrot emelnek neki.

- majd rátér arra, hogy pavilonként máris érdeklődést gerjesztett Milánóban a sámánsúlyzó. Az őt ért támadásokra is reagál, de azt írja, hogy ennyi erővel érdemes lenne a Sanghaji Világkiállításon produkált alulteljesítés felelőseit is elővenni. Felemlegeti az 1992-es Sevillai Világkiállítást, aminek a magyar pavilonját Makovecz Imre tervezte, pedig az akkori pályáztatáson nem is indult. 

1815 9189 pavilon oldalrol n
Fotó: expohungary.com

Végül egyértelműsítette, hogy semmiképpen nem lesz más pavilon a sámánsúlyzó helyett.

Most leállítani vagy kicserélni a tervet olyan, mint felszállás közben arra utasítani egy repülőgépet, hogy azonnal térjen vissza. Jó esetben visszatérhet, rossz esetben katasztrófa következik be. De az bizonyosan lehetetlen, hogy egy másik gép szálljon fel helyette.

- zárta levelét Szőcs, aki ezzel befejezettnek ítéli a vitát, és a jövőben nem kíván megszólalni az ügyben.