Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMDühös óriáscsecsemők és Orbán arca
Az ötéves gyerekem egy óra alatt csinál egy ilyet az óvodában!
vagy
Ezen mi kerül ennyibe, ez egy vonal egy üres vásznon!
Akinek már elhagyták ilyen mondatok a száját, annak nem ajánljuk az Art Market Budapest 2014 kortárs képzőművészeti kiállítást és vásárt, mindenki másnak viszont igen. Ez már a negyedik alkalom, hogy a Millenárison összegyűlik egy csomó magyar és külföldi galéria, és megmutatják, hogy mit tudnak a művészeik. Aki akar, az csak nézelődik, aki pedig szeretne, és van rá pénze is, az vásárolhat.
Idén közel hatezer négyzetméteren körülbelül 500 művész szobrait, képeit, fotóit, installációit nézhetjük meg, akik több mint húsz országból érkeztek Kazahsztántól Törökországon át az Egyesült Államokig. Hogy a kortárs művészetre igenis van igény Budapesten, azt az is bizonyítja, hogy tavaly négy nap alatt 22 ezren nézték meg a vásárt. Idén öt részre osztották a hatalmas teret:
- az elsőben bemutatkoznak a műkereskedéssel foglalkozó galériák, itt főleg festményeket, kisebb részben szobrokat láthatunk és vehetünk meg,
- a másodikban művészeti projektek, gyűjtemények, nonprofit vállalkozások képeit, szobrait, fotóit láthatjuk,
- a harmadik az Art Photo Budapest, ami mint a neve is mutatja, egy fotóművészeti kiállítás és vásár,
- a negyedik részben többek között művészeti magazinok anyagait láthatjuk,
- az ötödik pedig kint van a Millenáris kertjében, egy szabadtéri szoborpark.
Támadnak az óriáscsecsemők
Mennyi az annyi?
Állandóan előkerülő kérdés, hogy mennyire kell pénzesnek lenni ahhoz, hogy valaki megvehessen egy kortárs festményt vagy fotót. Az Art Marketen nagy a szórás: a tavalyi legdrágább tétel egy kétmillió eurós alkotás volt, de pár tízezer forintért is lehet kortárs művet venni. Aki pedig beéri egy reprodukcióval, az 10-15 ezer forintért vehet egyet. Aki ügyes, és van szeme a művészethez, az hozzájuthat olyan munkákhoz, amelyek később sokkal többet érhetnek.
Rögtön a belépéskor több mint egy tucat morcos arcú óriásbébibe botlunk, Viktor Freso epoxi gyantából készült munkájába, az Egy senki születésébe. Ezek a meglepő szobrok Szlovákiából éreztek, a pozsonyi Soda galériából, amely befutott és fiatal, feltörekvő művészekkel egyformán foglalkozik.
Idén a sok török, román, szlovák és persze magyar galéria mellett Berliné a főszerep. Berlin a vásár idei vendégvárosa, mert a szervezők szerint ez Európa talán legizgalmasabb, legszínesebb városa jelenleg. Így aztán több száz négyzetméteren mutatkozhatnak be berlini galériák, és október 10-én külön Berlin-nap is lesz, ahol sor kerül a berlini fal újrafestésére berlini és magyar street art művészekkel.
A másik újdonság a külön fotós szekció, az Art Photo Budapest, tíz ország több száz fotójával. Ahogy Ledényi Attila, a kiállítás igazgatója elmondta, ezzel hosszú távon nem kisebb céljuk van, mint hogy Budapest legyen az európai fotó új fővárosa. Ha arra gondolunk, hogy a fotóművészetet jelentősen befolyásoló művészek közül Brassai, André Kertész, Robert Capa és Moholy-Nagy László is magyar volt, ennek megvannak az alapjai. (Ledényi Attila korábban ebben a cikkben mesélt az Indexnek arról, hogy mi kerülhet akár 740 millió forintba egy kortárs festményen.)
Orbán-porték nélkül nincs kiállítás
Természetesen magyar művészek és magyar galériák is szép számmal vannak a kiállításon, köztük a budapesti Godot Galéria, amely itt mutatja be először Nagy Kriszta x-T (korábban Tereskova) nagy vihart kavart Orbán Viktor-portéinak legújabb sorozatát. (Nagy Kriszta véleménye a miniszterelnökről és a képekről itt olvasható.) Ezúttal már nemcsak falvédőmintákra, hanem ismert festményekre került rá Orbán arca.
Aki pedig sznobriadót kiállt, annak a szintén pesti Brody Art Yard Anonymus Projektjét ajánljuk: ők elhatározták, hogy az alkotók neve nélkül állítják ki a képeiket. Hogy ki festette az adott képet, csak azután tudhatjuk meg, ha már megvettük. Azt szeretnék elérni ugyanis, hogy ne a név, csakis a munka számítson, mindenki bátran bízzon meg az ízlésében, az értékítéletében.
Az Art Marketen egyébként még a szponzorok jelenléte is művészi. Kiss Miklós, akit többen a magyar Banksynek tartanak, és aki legutóbb aranycsótányokat vitt a Műcsarnokba, most Párducnak nevezte el a kiállított szponzorautót, és a kerekektől a visszapillantóig az egészet beborította szőrrel.
(Az Art Market Budapest 2014. október 9. és 12. között látogatható a budapesti Millenárison. Mindennap 11 és 20 óra között vannak nyitva, pénteken pedig 22 óráig.)