Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMÉs mi lesz a Közlekedési Múzeum szovjet repülőjével?
További Kultúr cikkek
Április 15-én három évre bezár a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, hogy a Liget Budapest Projekt keretében (részletek itt) az eredeti, világháborús bombatalálat előtti állapotában építhessék újjá. Vagyis: a harcokban megcsonkított múzeumépületet az eredeti kiviteli tervek alapján, eredeti formájában állítjuk vissza, a későbbi hozzáépítéseket pedig elbontják. A földalatti bővítés az eredeti kiállítótér alatt egy újabb kiállítási teret fog létrehozni, megduplázva a múzeum kiállítási kapacitását.
A szándék nemes, de sok kínzó kérdést hagy maga után:
- mi lesz például az épület oldalából kitörő vörös NOHAB mozdonnyal, amit a MÁV a '60-as években használt, és 1999-ben került oda?
- mi lesz az épület tetején álló, AN 2-es repülővel, ami ráadásul szovjet gyártmány, így szintén nem volt ott 1944 előtt?
- mi lesz a gyerekek kedvenc városligeti mászókájával, a múzeum mellett álló, legendás 424-es gőzmozdonnyal?
Két hete próbáljuk megtudni a Közlekedési Múzeum főigazgatójától, Dr. Krámli Mihálytól, és a Városliget átrendezését felügyelő Városliget Zrt. kommunikációs vezetőjétől, Horn Mártontól, mi lesz a további sorsa az AN 2-es szovjet repülőnek, Farkas Bertalan űrkabinjának és a többi kiállítási tárgynak, de sajnos a mai napig nem kaptunk választ.
Illetve jött válasz, a Liget Budapest Projektet levezénylő Városliget Zrt.-től:
Zajlik a munka, a múzeum létrehozott egy szakmai csapatot, akik folyamatosan egyeztetnek a kérdésekről. Ha javasolhatom néhány hét múlva, április közepén beszéljünk, mert akkor már bővebb információval szolgálhatunk majd.
A mozdonyok a Vasúttörténeti Parkba kerülnek?
Meg nem erősített iparági pletykák szerint a Közlekedési Múzeum 424-es gőzmozdonya és a piros NOHAB is a Vasúttörténeti Parkba fog átkerülni április 15. után. Márkus Imre parkvezető ezt az értesülést nem akarta sem megerősíteni, sem cáfolni:
Folynak a tárgyalások, még semmi sem dőlt el.
Mert azt azért jó lett volna megtudni még az április közepén esedékes bezárás előtt, hogy a 2018-as újranyitásig melyik társintézményben nézhetik meg a technofil családok
- a motorkerékpározás történetnek motorjait?
- a hazai autózás történetének oldsmobiljait?
- a hajózás története című kiállítás hajómodelljeit?
- a Hírességek csarnokában kiállított Szent Jupátot, amivel Fa Nándor megkerülte a Földet?
- a közúti közlekedés történetének lovaskocsijait?
- a városi közlekedés történetének retró villamoskocsijait?
- és a népszerű terepasztalokat?
Ezek ugyanis jelenleg a Közlekedési Múzeum állandó kiállításain láthatóak. Emellett azt sem tudni jelenleg, mi lesz a Petőfi Csarnokban már most sem látogatható, szervezetileg a Közlekedési Múzeumhoz tartozó Repüléstörténeti és Űrhajózási Kiállítással, hiszen
De miért is kell feltúrni és átépíteni a Városligetet?
A hivatalos álláspont szerint azért, hogy
élhetőbb, zöldebb, vonzóbb legyen,
és jelentős turisztikai hasznot, közpénzbevételt hozzon majd az országnak.
Emellett az is kiemelt állami szempont, hogy Budapest múzeumai ne a város különböző pontjain legyenek, hanem Bécs, Berlin és Washington példáját követve egy területre koncentrálódjanak. Az Urbanista blog korábbi cikksorozatából az is kiderül, hogy új Múzeumi Negyed felépítésének fontosságát ezzel indokolják a szakértők:
- A Néprajzi Múzeumnak el kell költöznie: mostani épületébe a Kúria megy vissza.
- A Magyar Nemzeti Galéria épülete nem alkalmas a korszerű múzeumi működésre, ráadásul az üzemeltetési költségei jóval nagyobbak, mint az új épületben lesznek.
- A Magyar Fotográfiai Múzeum ma egy kecskeméti ingatlanban található, évi 3000 látogatóval - Robert Capa országa többet érdemel.
- A Magyar Építészeti Múzeumnak egyáltalán nincs épülete, értékes gyűjteménye egy raktárakban porosodik, a nagyközönség elől elzárva.
- A Magyar Zene Háza a bécsi Haus der Musik vagy a párizsi Cité de la Musique mintájára épülne fel.