Így tarolta le Amerikát egy történelmi hiphop musical

GettyImages-539924242
2016.06.14. 17:34
Vasárnap éjjel tizenegy Tony-díjat besöprő történelmi hiphop musical, a Hamilton jóval több, mint a Pilvaker amerikai megfelelője. Az Amerikai Egyesült Államokat létrehozó “alapító atyák” egyike, Alexander Hamilton életét elbeszélő musical ugyanis elképesztően sikeres, valóságos hisztéria alakult ki körülötte, pedig csak az érdeklődők töredéke tudta megnézni a darabot a Broadway-en.

A darabot a Puerto Ricó-i szülőktől származó Lin-Manuel Miranda írta, és ő maga alakítja Hamiltont is, miközben a többi szerepet is fekete vagy latino színészek játsszák (és ez még mindig nem túl bevett szokás a Broadway-en). Az amerikai közvélemény azonban nem akadt fenn azon, hogy George Washington vagy Thomas Jefferson fekete lett, hanem pont ezzel egy teljesen új, a műfajtól és a Broadwaytől teljesen idegen közönségréteget is sikerült megnyerni a húzással.

Miranda maga már nem ismeretlen a musical világában: előző darabja, a Broadway-en 2008-ban bemutatott In The Heights is már komoly sikert aratott, de ez még csak a beugró volt. Ezután történt, hogy Miranda nyaralni ment Mexikóba, és a repülőtéren várakozva megvette Ron Chernow Hamiltonról szóló könyvét, és pár fejezet elég volt ahhoz, hogy rájöjjön, az alapító atya élete musical után kiált. 

El is kezdett dolgozni a projekten, és amikor a következő évben a Fehér Házba kapott meghívást, ott már nem az épp futó sikerdarabból, hanem a készülő Hamiltonból adott elő egy számot. Az Obama házaspár (bár akkor még megmosolyogták a musical ötletét) onnantól kezdve elszánt támogatója is lett a projektnek. 

A Hamilton 2015-ben került át a Broadwayre, egész pontosan a Richard Rodgers Theatre-be, és kezdettől fogva döbbenetes érdeklődést generált: már azelőtt 30 millió dollárt hozott, hogy még egyáltalán bemutatták volna. Mivel a színházban több helyet hagyományosan kisorsolnak a jelentkezők között, potom tízdolláros jegyáron, ezekért is óriási érdeklődés van kezdettől fogva, miközben a rendes jegyekért öldöklő harc megy, a Hamilton soundtrack albuma pedig 1963 óta a legsikeresebb musical lemez Amerikában.

Hogyan lehet egy musical ennyire sikeres 2016-ban?

A titok nyitja egyrészt a zene: azzal, hogy Miranda ügyesen beemelte a hiphopot, a fiatalabb generációk felé is nyitni tudott. De az sem igaz, hogy a Hamilton teljes egészében hiphop musical lenne, hiszen pont sikeresen adagol olyan zenei elemeket is - pop, rock, jazz, még operett is -, amelyek a raptől idegenkedő nézőket is kielégíthetik. Hiphop musical már létezett Miranda előtt is, ennyire ügyesen és eredeti módon azonban még senki nem házasította a musical stílusjegyeivel. Aztán ott van a már említett multikulti szereplőgárda, köztük a Lafayette-et és Jeffersont is egyszerre alakító, és ezért Grammyt is kapó Daveed Diggs.

A Hamilton ráadásul közérthetően és szellemesen meséli el a Függetlenségi Nyilatkozat és az alapító atyák történetét, elsősorban a törvénytelen gyerekből pénzügyminiszterré emelkedő Hamiltonét. A kritikusok szerint Miranda végre tett róla, hogy az évtizedek óta reménytelenül nagy lemaradásban lévő musical most lefaragjon valamit a hátrányából a kortárs popzenéhez képest, és kifejezetten menő dolog legyen a fiatalok körében. Korábban elképzelhetetlen volt, hogy a Tumblr-t és a Twittert pop- és filmsztárok helyett egy csak színházban látható musicalről szóló gifek és mémek lepjék el, de most változott a helyzet.

Éppen ezért a Hamilton legalább annyira kulturális jelenség is, mint csak egy musical. Nem véletlen, hogy Miranda igazi sztár lett, akivel Kanye Westtől Madonnán át Eminemig előszeretettel szelfiznek a hírességek, és ironikus módon a színház hétről hétre gazdag, többségében fehér nézőkkel van tele, hiszen nekik van pénzük a gyakran több ezer dolláros jegyekre. 

További ellentmondás a darabbal kapcsolatban, hogy az alkotók direkt “nem fehér” szereplőket kerestek hirdetésekben, és a diszkrimináció miatt egy színész szakszervezet bírálta is a produkciót. A Hamilton alkotói ezért megváltoztatták a hirdetés szövegét, de fenntartják maguknak a jogot, hogy a jövőben is szándékosan különböző etnikumokból kerüljenek ki a szereplők.

Miranda közben már egyéb produkciókba is belevágott: szerepelni fog a Disney által jegyzett, 1964-es Mary Poppins-film folytatásában Emily Blunt oldalán, írt zenét Az ébredő Erőbe, illetve az ugyancsak Disney-produkció Moaná-ba. Ezeken kívül is egész biztosan sok mindent fog még csinálni, de az is nyilvánvaló, hogy még hosszú ideig a Hamiltonról lesz elsősorban nevezetes.