Keller András hegedűművész, a Keller Quartet alapítója, a Concerto Budapest zeneigazgatója, a londoni Guildhall School of Music and Drama hegedűprofesszora tavaly március 15-én kapta meg a Kossuth-díjat.
Azt hiszem, a mostani járványnak az az egyik tétje, hogy merre fordul a világ. Azt gondolom, hogy kaptunk egy jelzést a jóistentől, hogy változzunk meg, hogy az ember találjon vissza önmagához, a legfontosabbhoz, a családhoz, a szeretethez, a megértéshez, a testvériességhez, tehát azokhoz a nagy emberi dolgokhoz, amiktől ember az ember. És ha ide vissza tudunk találni, akkor lesz jövője a mi emberi világunknak
– mondta abban az interjúban, amit az Index munkatársa, Torkos Matild készített vele.
A Figaro házassága negyedik, éjszakai felvonásában Susanna úrnője, a Grófné ruháját viselve arra készül, hogy megleckéztesse újdonsült férjét, a féltékeny címszereplőt (és persze közös urukat, a hűtlen Almaviva grófot).
Szabványos vígjátéki helyzet Beaumarchais komédiájából, amelyhez Mozart és Da Ponte 1786-os közös remekművében első pillantásra ugyancsak egészen szabványos vígoperai megoldás, egy szerepjátszó ária társul. Vagyis a szobalány olyan hangon szólal meg itt, és teszi ezt olyasféle fentebb stílben, amely legalább annyira a Grófné sajátja, mint a Suzanna által cselből magára öltött ruhadarabok. Csakhogy ez a szerepjátszás szinte rögtön őszintévé, egy magasabb szintű és mélyebb értelmű őszinteség megnyilvánulásává válik, hála Mozartnak, aki itt olyan könnyed és varázsos, valósággal ünnepi elemelkedés hangulatát és érzését teremti meg, amely Beaumarchais vígjátékából, de még Da Ponte librettójából sem feltétlenül következne.
A szerelmes asszony vallomásává átlényegülő magándal közkeletű magyar elnevezése, a Rózsaária az utolsó sorból („díszítse rózsa e drága főt”), illetve az előadási hagyományból, vagyis az álruhás Susanna kezében lévő rózsákról veszi eredetét.
Az ária szövege Vidor Dezső fordításában:
Végre itt van az óra,
mikor, édes szerelmem,
tiéd lehetek végre!
Félre, ti gondok,
el innen, aggodalmak!
Ne zavarja semmi a boldog órát!
Ó, ez a csönd megrészegít egészen;
az édes illat mámorba ringatja lelkem!
Jöjj hát szerelmem,
virraszt a menny fölöttünk!
Jöjj karjaimba, én imádott szívem,
oly epedőn, oly vággyal várlak, édes!
Nem kél a hold, nem csillan már a fákon,
még homály ül a nyugvó világon!
Szerelmet suttog a patak moraja,
édes könnyeket hullat, aki hallja;
virág illatja árad szerte-széjjel,
üdvre vár a magányos csöndes éjjel!
Jöjj hát, imádott, szerelmes párom!
Úgy várlak, díszítse rózsa e drága főt!
Rost Andrea énekesnő adja elő Mozart egyik legismertebb operájából, a Figaro házasságából Suzanna Deh, vieni, non tardar kezdetű áriáját.
Ugyan gyakran 1. kürtversenyként számozzák, a K 412-es D-dúr darab Mozart legkésőbbi alkotása a műfajban. Ráadásul élete utolsó évében, 1791-ben komponálta. Ahogy a másik három kürtverseny, ez is a Mozart-család salzburgi ismerőse, a virtuóz Joseph Leutgeb számára készült.
Leutgeb 25 évvel volt idősebb Wolfgangnál, és jóval előtte ő is Bécsbe költözött. Barátságuk egészen Mozart haláláig nem szűnt meg, sőt bensőséges kapcsolatukról tanúskodik, hogy Mozart mindenféle tréfás megjegyzést fűzött a kézirathoz, különösen a bravúros részekhez (például: „befejezte már? hála a jó égnek!”).
A D-dúr kürtversenynek mindössze két tétele, a nyitó Allegro és a záró Rondo maradt fenn. Utóbbit Mozart tanítványa, Süssmayr fejezte be, aki a Rekviem kiegészítésében is oroszlánrészt vállalt.
Mozart dallamai töltötték meg idén is a Zeneakadémia koncerttermeit egy tavaszi vasárnapon. Egészen pontosan április 3-n, a parlamenti választások napján.
Az Index.hu premierként április 16-n fél hattól a c-moll misét, este hét órától címlapján a Mozart-nap 2022 nagyívű zárókoncertjét mutatja be.
A Concerto Budapest és vendégművészei immár ötödik alkalommal idézik meg a zene örökérvényű mesterének szellemét kamaradarabokkal, versenyművekkel és misével egy egész napos program keretében.
A D-dúr kürtverseny az elsőként számozott darab Mozart vadászkürtre írt versenyművei közül. Ezek a koncertek tulajdonképpen jópofa, tréfás, szellemes dialógusok a szólista és a kísérő zenekar között.
Megérkezett az első szám, a D-dúr kürtverseny szólistája, Tóth Bálint és a karmester, Keller András, a Concerto Budapest vezetője.
Amit ma este hallhatunk, csupa Mozart-műremek:
Közreműködik: Rost Andrea szoprán, Kaczander Orsolya fuvola, Lenka Petrovic hárfa, Tóth Bálint kürt, Simon Izabella és Jevgenyij Koroljov zongora.
A Concerto Budapest zenekart Keller András vezényli.
Az Index idén a Mozart-nap két hangversenyét mutatja be.
A zárókoncert előtt, fél 6-tól leadtuk a c-moll misét, melyet nagyszerű előadók tolmácsolásában hallgathattunk meg: Chantal Santon Jeffery és Szutrély Katalin szoprán, Megyesi Zoltán tenor és Najbauer Lóránt bariton.
A Purcell Kórust és a Concerto Budapest zenekart Vashegyi György vezényelte.
Tavaly élőben közvetítettük a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar Mozart-napi koncertsorozatát az Indexen, amely több szempontból is különleges volt. S nem feltétlenül azért, mert a Covid-járvány miatt Magyarországon alighanem ez volt az utolsó élő komolyzenei közvetítés tavaly húsvét előtt.
Az előadás körülményeiről Keller András, a zenekar vezetője ezt mondta az Indexnek:
Benne vagyunk ebben a szörnyű Covid-világban, de amikor mi interpretáljuk egy nagy zeneszerző műveit, akkor nekünk ki kell tudnunk lépni ebből, és át kell lépnünk egy paradicsomi világba, ami Mozart világa.
Az Index olvasói a nagy sikerű, 2020 november végi Beethoven-naphoz hasonlóan a Mozart-zeneműveket is élőben követhették, sőt az esti koncerteket zeneértő kommentátorral. Az esti koncert eseményeit percről percre közvetítettük, a kapcsolódó cikkeinket pedig itt érik el.
A tavalyi Mozart-nap sztárvendége a világhírű kanadai–brit zongoraművész, Angela Hewitt volt, aki nem először lépett fel a Concerto Budapest művészeivel. A Mozart-napról és az osztrák zeneszerzőről az Indexnek így nyilatkozott:
Mozart csodálatosan írta le az emberi érzéseket, az élet drámáját és komédiáját, olykor a kettőt egyszerre. Ez nagyon igaz a d-moll versenyre. Hasonlít a Don Giovannihoz, hiszen nagyon tragikus, tele van hirtelen kitörésekkel, de a végén minden lecsendesedik, és kisüt a nap. Már attól libabőrös leszek, ha róla beszélek.
Az Index jelen volt a Mozart-nap próbáin, ahol werkfilmet is forgattunk arról, hogyan készül a Concerto Budapest különleges koncertsorozatra. A kisfilmet az Index olvasói és a közvetítést figyelemmel követő közönség is láthatta a két esti koncert közötti szünetben, de most itt is megtekinthetik.
A tavalyitól eltérően, ebben az évben nem élőben adja az Index a Mozart-nap hangversenyeit, amelyek április 3-án voltak a Zeneakadémián.
Köszöntjük kedves nézőinket, nézőinket, hallgatóinkat!
Ezen az estén egy kicsit mindegyik leszünk, amikor bemutatjuk a Concerto Budapest április 3-i Mozart-napjának záróhangversenyét. Érdemes húsvét szombatján elmélyülni ebben a fantasztikus muzsikában, egyszerűen csak élvezni a csodálatos dallamokat, s ne hagyják magukat kizökkenteni rövid szöveges kommentárjainkkal, amelyekkel igyekszünk hasznos információkat, tudnivalókat megosztani az éppen megszólaló művekről és előadóikról.
Régi olvasóink számára nem ismeretlen ez a forma, mellyel már egy ideje kísérletezünk itt, az Indexen, együttműködésben a Concerto Budapest zenekarral. Reméljük, ezúttal is megelégedésükre szolgálhatunk, tartsanak velünk.
Jó szórakozást, szép élményeket!