Gerendai Károlynak nagy autója van, sok húst eszik, de ebbe most beleszeretett

KARL0936
2022.05.17. 17:36
Garázsból indult, ma már több százmilliós forgalmat bonyolít a minden elemében ökotudatos, Dunakeszin működő hazai cég, amely Magyarországon először és máig egyedülálló módon gyárt a saját fejlesztésű bio tisztítószereinek 100 százalékig környezetbarát, bioműanyag flakonokat. A BiBo Franchise-hoz a napokban csatlakozott tulajdonosként a Sziget Fesztiválról és Michelin-csillagos éttermeiről is ismert Gerendai Károly.

Gerendai Károly a magánéletében és a vendéglátóipari vállalkozásaiban eddig is figyelt a környezettudatosságra, de nem ez határozta meg a napjait: saját bevallása szerint nagy autóval jár, sok húst eszik, egy véletlen találkozásnak köszönhetően annyira azonban beleszeretett a bioműanyag palackokba – amelyek bár nagyon tartósak, mégis olyanok, mint a falevelek, teljes egészében lebonthatók –, hogy beszállt a gyártásukba is.

Ilyen színvonalú bioműanyaggal nemhogy Magyarországon, de talán a világban sem találkozni, ez pedig a közelgő fesztiválszezon előtt – ahol vagy messziről jött alapanyagokból, vagy lebomlónak nevezett, de

hagyományos műanyagból készült palackok, evőeszközök és szívószálak tömegei halmozódnak fel szemétként

– különösen figyelemre méltó információ.

Garázsból indult a cég

A ma már több tucat munkatársat foglalkoztató cég története egy garázsból indult 11 éve. Az akkor a vendéglátóipart épp elhagyó fiatal közgazdász, Juhász András úgy döntött, megoldást keres arra, hogy a vendéglátás minél fenntarthatóbb legyen.

Egy vegyész ismerősével – édesanyja garázsában – kezdett környezetbarát tisztítószerek fejlesztésével kísérletezni. 2012-re már saját fejlesztésű ipari tisztítószerekkel álltak elő, ahhoz azonban, hogy a termék 100 százalékban környezetbarát legyen, a műanyag csomagolást is ki kellett váltani. Ma már bioműanyagot gyártanak búzából, kukoricából, de leginkább mezőgazdasági hulladékból, melléktermékekből.

Az új csomagolóanyagból készült palack kupakja és címkéje is környezetbarát, többször felhasználható, majd az életciklusa végén visszafordítható a környezetbe, azaz lebontható, komposztálható. Ezzel a cég olyan technológiát fejlesztett, amellyel első és a mai napig egyedülálló ezen a piacon. Mindehhez napenergiát használnak, a szállítást elektromos autókkal végzik, és ma már

az általuk forgalmazott csomagolóanyagok 50 százalékát visszagyűjtik.

Ez a szám országosan a hagyományos műanyag estében 2 százalék, azaz a plasztikpalackok, csomagolóanyagok 98 százaléka végzi szemétlerakóban vagy égetőben, legrosszabb esetben az élővizeinkben.

Juhász András és Gerendai Károly egy konferencián találkozott, és a beszélgetés után a vendéglátás problémáit jól ismerő Gerendai hamar résztulajdonossá is vált. Leginkább az tetszik neki, hogy a cég által kínált termékek nem drágábbak annál, mint ha hagyományos csomagolású terméket választanánk, ezért nem kell a vásárlóknak áldozatot hozniuk a környezetvédelem oltárán. Épp emiatt Gerendai azt reméli, hogy a vendéglátás egészén tud majd segíteni a bioműanyagok szélesebb körű használata.

(Borítókép: Gerendai Károly 2022. március 6-án. Fotó: Karip Tímea / Index)

Klímaváltozás, környezettudatosság, fenntartható jövő.
Ezek nem csak trendi hívószavak, hanem a közös valóság, amiben mindannyian élünk. A Zöld Indexen mi is kiemelt figyelemmel foglalkozunk ezekkel a témákkal. Ha te is fontosnak tartod, hogy azoknak is élhető bolygójuk legyen, akik ma születnek, csatlakozz hozzánk a Zöld Indexen.