Mitől számít eredetinek a budapesti Dalí-kiállítás?

MG 7232
2023.05.09. 12:15
2023. március 24-én megnyílt Budapesten Salvador Dalí szobrászati műveinek kiállítása. Lehetőségünk nyílt a magángyűjtemény tulajdonosával, Beniamino Levivel interjút készíteni, akit többek között arról is kérdeztünk, miként ismerkedett meg a szürrealizmus mesterével, mi a tárlat koncepciója, mit reagál a kiállítás körüli ellentmondásokra, és milyen a viszony a szürrealizmus mesterének hagyatékát őrző alapítvánnyal.

2023 márciusának végén egyedi tárlat nyílt Budapesten. A szürrealizmus nagy mesterének, Salvador Dalí életművét emeli harmadik dimenzióba az a belvárosi kiállítás, amelynek zárt körű megnyitóján mi is részt vettünk. Akkor számtalan kérdés merült fel a tárlat koncepcióját tekintve, ezért felvettük a kapcsolatot a kiállított alkotások eredeti tulajdonosával, aki személyesen is ismerte a művészt.

Beniamino Levi már túl van kilencvenedik életévén, de még mindig izgalommal mesél a spanyol művésszel eltöltött közös időről – teszi ezt egyszerre angolul, olaszul és németül, épp ahogy a lépés legjobban kiadja. A műgyűjtő kurátor első galériáját 28 évesen nyitotta meg, még 1956-ban. Akkor André Masson, Joan Miró és Pablo Picasso műveit állította ki Milánóban, absztrakcióhoz való vonzalma pedig az idő múlásával egyre jobban nőtt.

Egy új dimenzió

1970-ben nyitott egy új galériát Milánóban, ami a szürrealizmus köré épült. Ekkor realizálta, hogy épp az irányzat excentrikus mesterétől nem tud felmutatni releváns alkotásokat, ezért elutazott, hogy személyesen találkozhasson Salvador Dalíval.

Párizsba utaztam, ahol leegyeztettem egy megbeszélést Dalíval. Ez volt az első alkalom, hogy találkoztunk

– meséli Levi.

Ahogy beszélgettek, a kurátor elültette a mesterben a gondolatot, hogy képeit érdemes lenne háromdimenziósan is megvalósítania. Egy különleges viaszégetési technikával végül meg is születtek ezek a szobrok, amelyeket Dalí felügyelete mellett, korlátozott számban sokszorosítottak, majd a művész maga hitelesítette azokat. A budapesti tárlat elsődlegesen ezekből az alkotásokból tevődik össze,

amelyeknek alapanyagát főként különféle nemesfémek és üvegpaszták teszik ki.

E sokszorosítási eljárásból kifolyólag az alkotások közül – bár Dalí engedélyével és hitelesítésével készültek – csupán maroknyi született a szürrealizmus mesterének saját két kezével. Épp ezért megkérdeztük Levit és lányát, Jasmine Merlit – aki a nyelvi akadályok leküzdésében sokat segített –, hogy mi alapján nevezhető eredetinek a kiállítás.

Szabályozási különbségek

Elmondásuk szerint a műtárgyak piacának szobrászati ágazatán belül létezik egy második világháború után létrejött francia vámjogszabály, amelyet ennek meghatározására alkalmaztak. E szerint tizenkét darabig eredetinek tekinthető egy alkotás, amennyiben azt az eredeti alkotó is sajátjaként ismeri el, az ő felügyelete alatt készült, aláírásával hitelesítette, és a tizenkét darabos limiten belül sorszámozott.

Ettől függetlenül ez a szabályozás nem az egyes országok jelenleg is hatályban lévő jogrendszerén alapul. A kurátorok elmondása szerint a nemzetközi műtárgypiac szobrászati vonala ezt a francia szabályozást vette át anno, ők erre alapoznak a mai napig.

Beniamino Levi elmondta, hogy még 1980-ban kötött szerződést az egykori művésszel, hogy a háromdimenziós alkotásainak tárlata megszülethessen,

három évvel azelőtt, hogy 1983-ban a Salvador Dalí hagyatékát őrző alapítvány megalakult volna. Arról is kérdeztük a műgyűjtőt, hogy milyen a viszony az általa alapított Dalí Universe és a művész hagyatékát felügyelő szervezet között, valamint a jövőben lesz-e kilátás egy közös tárlatra, ahol a háromdimenziós alkotásokat közösen állíthatják ki a kétdimenziósakkal?

Két külön intézmény vagyunk, mi inkább egy magángyűjteményként funkcionálunk, amely a tárgyakra és a szobrokra fókuszál. A múltban már dolgoztunk együtt Enrique Sabaterrel, aki Salvador Dalí egyik utolsó munkatársa volt. Vele csináltunk közösen kiállítást Párizsban és New Yorkban

– meséli Jasmine Merli.

Arról is beszéltünk, hogy miért épp egy belvárosi kiállítóteret választottak múzeumi környezet helyett. Elmondásuk szerint a kiállítás járt már a világ nagy városainak számos múzeumában. Ők maguk nem tudták teljesen feltérképezni a várost – azért bízták meg a kivitelező céget maguk helyett –, de számukra elsődlegesen nem is az a fő, hogy a közeg klasszikus múzeum legyen, vagy új építésű kiállító tér. Nekik a legfontosabb, hogy a tárlat olyan helyet találjon, ahol a legjobb formájában tud megvalósulni.

Koncepcióját tekintve azt tartották igazán fontosnak, hogy a kiállítás rávilágítson a művész sokoldalúságára, ez alapján válogatták össze a kiállítandó tárgyakat.

Dalí alkotóművész volt, nem csupán festő. Számos alapanyaggal dolgozott a bronztól az üvegen át mindenig, játszott arannyal is. Kísérletezett, modellezett, átalakított

– emeli ki Levi lánya.

Szeretnék a spanyol művész egyedi gondolkodását ezzel a formanyelvvel átadni a közönségnek. Elmondásuk szerint már több mint 12 millió ember láthatta Beniamino Levi magángyűjteményét a világ számos pontján. Az a céljuk, hogy ez tovább növekedhessen.

Hogy a tárlat meddig marad Budapesten, az az érdeklődés mértékétől függ. Az eredeti tervek alapján nyár közepén zárul.

(Borítókép: Németh Kata / Index)