Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMLeesik az állunk, olyan brutálisan valóságos a pusztulás víziója
További Kultúr cikkek
- Egy parkolóházban lőtték agyon a híres rappert
- Kétmilliárd forintot csengettek ki egy kődarabért, amit egykor útburkolatként használtak
- Csonka András: Pár éve kussoltam volna, de ez most fáj
- Galkó Balázs súlyos baleseteket szenvedett, közösségi oldalán osztotta meg kálváriáját
- Addig halogatsz, amíg egy kórteremben találod magad, és elmúlik feletted az élet
Az animációban az a jó, hogy semmi sem szab határt a képzeletnek. Legfeljebb a technológia, bár az ma már olyannyira előreszáguldott a nem is olyan távoli jövőbe, hogy tényleg csak jó történetek kellenek ahhoz, hogy összeálljon egy-egy rövidfilm vagy egész estés alkotás.
Kecskemét ebből a rajzolt, animált fantáziavilágból hoz elénk bőséges kínálatot, és akik szeretik ezt a zsánert, műfajt, azok tudják, hogy egy jó animációs film gyakran ugyanolyan erős, mint bármilyen forgatott valóság.
Nemzetközi fesztiválon is nyertek már
A 16. KAFF-on láthatjuk az elmúlt két év magyar termését, valamint válogatást a legfrissebb európai alkotásokból is. Számokban kifejezve:
- 8 helyszínen
- 15 egész estés film,
- 6 kiállítás,
- 5 könyvbemutató,
- 2 koncert.
Valamint számos tematikus vetítés, retrospektív válogatás, filmszakmai program, workshop és gyerekprogram is a KAFF része, elvégre összművészeti fesztivál.
A versenyprogramba 32 ország 420 alkotása közül nyolc film jutott be az egész estés animációk közé, közöttük olyanok is, amelyek a világ legrangosabb animációs filmfesztiváljain, Annecyban, Bucheonban, az Európai Filmdíjon és a Tokyo Anime Awardon is díjat nyertek. A KAFF részletes programja ide kattintva elérhető.
Budapestnek annyi, Kecskemét a jövő
Az Indexen már írtunk arról, hogy az egyik legszürreálisabb alkotás a Műanyag égbolt. Az animált valóság egy olyan jövőbe repít, amilyenre senki nem vágyik. Mert a kupola alatti élet nem egyszerű, a Lánchíd köré is átlátszó csövet építettek.
A rendezőpáros (Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta) egy, a Disney-filmekből már ismert, úgynevezett rotoszkóp technikával dolgozott, vagyis a jeleneteket színészekkel vették fel, az utómunkálatok alatt azonban mindent átrajzoltak kockáról kockára. A hatás, a rajzolt világ egyedi hangulatot sugároz.
Kecskemét az elmúlt fél évszázadban a magyar animáció fellegvárává nőtte ki magát. Erről, a Kecskemétfilm Kft. jelenéről Mikulás Ferenc, a Balázs Béla-díjas, Prima Primissima díjas producer, a Kecskemétfilm Kft. animációs stúdió ügyvezető igazgatója többször is beszélt már az Indexen. Ő alapítóként a kezdetektől jelen van a hírös város animációs világának kiteljesedésében.
A KAFF létrejöttéről például azt mondta, hogy eleinte a saját pénzükön járták a szakmai fesztiválokat, mert tudni akarták, mi történik a nagyvilágban. Idővel azonban a kecskeméti kulturális menedzser rájött, hogy ilyet ők is tudnak csinálni:
Legyen egy nemzetközi animációs fesztivál Kecskeméten, hiszen ez jó a stúdiónak, a magyar animációnak és a városnak is.
Azóta van Kecskeméti Animációs Filmfesztivál, vagyis a KAFF. A rajzfilmes és animációs találkozót ma már a világ tizenöt legjobb szakmai fesztiválja között tartják számon. Ez azt is jelenti, hogy a Kecskeméten díjazott produkciókat automatikusan meghívják a többi fesztivál versenyprogramjába is.
(Borítókép: Bánóczki Tibor, Szabó Sarolta: Műanyag égbolt)