Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMNem kaphatsz egy kib*szott szobrot – beolvasott a hollywoodi sztár
További Kultúr cikkek
- Majdnem műkincségetés lett a vége, de szerencsére valaki észbe kapott
- Az ő kezükben a jövő nemzedéke, munkájuk most mégis másfajta gyümölcsöt hozott
- Az államtitkár még a Bibliát is átíratná
- Se pénz, se párbeszéd, kifakadt a 75 éves szakmai szervezet
- Az Eurimages támogatásával készül rajzfilm Szabó Magda regényéből
David Mamet író, rendező legalább annyiszor került címlapra különböző politikai és társadalmi megnyilvánulásai miatt, mint filmes és színházi munkáival. A nyíltan konzervatív forgatókönyvíró erőteljesen kritizálta a DEI (Diversity, equality and inclusion), azaz a Sokszínűség, egyenlőség és elfogadás nevű szervezet tevékenységét.
A DEI egy rakás szemét
– vélekedett Mamet az La Times könyvfesztivál telt házas rendezvényén.
Fasiszta totalitarizmus
– folytatta.
A Los Angeles Times híradása szerint, az író-rendező az ősszel megjelent életrajzi könyvét népszerűsítette az eseményen, amely a filmiparban eltöltött negyven évét részletezi, és azt is, hogy kegyvesztetté vált, mivel a dél-chicagói kommunista, zsidó szülők gyermekéből Trump-szimpatizáns lett.
Mamet az Academy of Motion Pictures új sokszínűségi szabályait sem hagyta szó nélkül, amelyek az LMBTQ+, a nők, az etnikai kisebbségek és a fogyatékkal élők lehetőségeit szélesíti.
Iszonyatosan tolakodó az egész, hogy nem kaphatsz egy kib*szott szobrot, ha a filmed szereplőinek 7 százaléka nem…, a 8 százaléka nem…
– fejtette ki véleményét az Oscar-díj kritériumaival kapcsolatban.
Mamet ugyan elismerte, hogy a diszkrimináció éveken át megakadályozta a különböző csoportok érvényesülését Hollywoodban, de úgy gondolja, túl messzire mentek. Könyvében a DEI vezetőit az egykori Szovjetunióban a fegyveres egységhez rendelt pártképviselőkhöz, a komisszárokhoz hasonlította.
Mamet nem finomkodott. Az elavult „transzszexuálisok” kifejezést használta, amikor transznemű emberekről beszélt, és tiltakozott a nemi szempontból semleges mosdók ellen.
Növekedés, érettség, hanyatlás, halál
A filmstúdiók sem úszták meg a rendező kritikáját, őket hibáztatja a hegemóniáért, amely elfojtotta a független filmesek hangját, és szerinte nincs helye az egyéni kezdeményezéseknek. Hozzátette, hogy a filmipar átesik a növekedés, érettség, hanyatlás és halál folyamatán, ami mindennel megtörténik, ami organikus.
Mamet meggyőződése, hogy nem a politikai véleménye miatt hagyják ki a munkákból, sokkal inkább a korát látja a mögött, hogy kiszorult Hollywoodból. Szerinte a fiatal kollégái a saját korosztályukkal akarnak dolgozni.
Mamet neve olyan produkciókhoz fűződik, mint az Al Pacino, Jack Lemmon, Alec Baldwin, Kevin Spacey, Ed Harris, Jonathan Pryce és Alan Arkin közreműködésével készült Glengary Glen Ross, a Robert De Nirót és Jean Renót is jegyző Ronin, vagy a Gene Hackman főszereplésével forgatott Az arany markában.
Természetesen nem Mamet az egyetlen kegyvesztett a filmipar fellegvárában. Mel Gibson antiszemita és melegellenes kijelentései miatt esett el rengeteg lehetőségtől, a szakma és a közönségének egy része pedig egy életre megbélyegezte.