Lefestették Ausztrália leggazdagabb nőjét, kiállították, és kitört a botrány
További Kultúr cikkek
Ausztrália leggazdagabb nője, Gina Rinehart követeli, hogy az Ausztrál Nemzeti Galéria távolítson el egy róla készült nem túl hízelgő portrét a kiállításáról –írja a Sky News.
A portré, amelyen a bányászatból meggazdagodott milliomosnő látható „dupla állal”, Vincent Namatjira díjnyertes művész alkotása. A kép más jelentős személyiségek, például Károly király, II. Erzsébet királynő és Julia Gillard volt ausztrál miniszterelnök portréi mellett szerepel az Ausztrália színesben című kiállítás részeként.
Namatjira az eltávolítási kérelem hírére – Rinehart nyilvánosan még nem beszélt erről – azt mondta, ő „úgy festi le a világot, ahogyan ő látja azt”.
How dumb is she? By demanding the National Gallery of Australia remove the portrait of her by award-winning artist Vincent Namatjira, mining billionaire Gina Rinehart has ensured everyone knows about it. That's an Angus Taylor level own goal. 🎨 #auspol #mining #art pic.twitter.com/IJX6n2bF5s
— Peter Murphy (@PeterWMurphy1) May 15, 2024
A Nemzeti Galéria szóvivője az ABC News beszámolója szerint úgy kommentálta az esetet, miszerint „üdvözli, hogy a nyilvánosság párbeszédet folytat a gyűjteményükről és a kiállításaikról. A műről azt mondták, hogy „Namatjira úr híres a szikár szellemességgel teli festményeiről”, és „az ausztrál identitás ünnepelt portréfestője és szatirikus krónikása”.
Olyanokat fest meg, akik hatással vannak rá
Vincent Namatjira azt mondta, hogy az embereknek nem kell szeretniük a festményeit, de reméli, hogy időt szánnak arra, hogy megnézzék és elgondolkodjanak azon, vajon „miért festette meg ez az őslakos fickó ezeket a hatalmas embereket? Mit akar ezzel mondani?” – kommentálta az esetet.
Olyan embereket festek, akik gazdagok, befolyásosak vagy jelentősek – olyan embereket, akik hatással voltak erre az országra és személyesen rám, akár közvetlenül, akár közvetve, akár jó dologgal, akár rosszal
– mondta.
Lisa Slade, a Dél-Ausztráliai Művészeti Galéria művészeti programokért felelős igazgatóhelyettese – a mű idén év elejéig itt volt látható – elmondta: úgy sejti, Rinehart személyesen nem is látta a kiállítást. Hozzátette még, hogy a portréfestészet nem fotóművészet, hanem a kifejezés művészete, az identitás, az egyéniség érzékeltetésének és megteremtésének művészete.