- Kultúr
- oasis
- live nation
- ticketmaster
- koncert
- fogyasztóvédelem
- verseny
- törvény
- törvénysértés
- jegy
- london
- manchester
Százezrekbe kerülnek a jegyek az Oasis koncertjére, sokan visszaélésre gyanakodnak
További Kultúr cikkek
Ha most, cikkünk születésekor összeszámoljuk, hogy nagyjából mennyit kéne költeni valakinek, aki Budapestről szeretne Londonba vagy Manchesterbe eljutni egy Oasis koncertre, a jegyárral, repülővel, szállással és egyéb kiadásokkal együtt, nem volna könnyű feladat, hogy fél millió forint alatt maradjon az összköltség. Ahogy lapunk korábban megírta, egy manchesteri szálloda komolyan kivívta az emberek haragját, amikor törölni akarta a meglévő foglalásaikat, hogy azokat háromszoros áron újraértékesítse a zenekar koncertjének időszakára.
Bár a repülőjáratoknál és szállodaszobáknál megszokhattuk a folyamatosan változó árakat, Európában egyelőre kevésbe bevett szokás a jegyeknél alkalmazott „dinamikus árképzés”, amivel az eladók a kereslet-kínálat elve alapján folyamatosan újraszabják az árakat. Így lehet az, hogy a korábban 150 font (70 ezer forint) körüli állójegyek az újraegyesült Oasis koncertjére szinte pillanatok alatt ugrottak 350-re (160 ezer). Most már keresni kell, ha egy sima állójegyet 500 font alatt szeretne megvenni az ember, de van olyan show, ahol 800 fontra (370 ezer forintra) rúg ez az szám.
Több órás várakozás, pár perces döntés
Persze nem feltétlenül jelent törvénytelenséget az ilyesfajta árképzés, hisz az Egyesült Királyság jogszabályai nem tiltják a dinamikus árazást, azonban szigorúan megmondják, hogy erről tájékoztatni kell a vásárlókat, hogy ne a fizetéskor derüljön ki, hogy hirtelen háromszor annyit kéne kiadjanak, mint amennyivel eredetileg számoltak. A The Guardian cikke szerint
több száz panasz érkezett az elmúlt napokban a Ticketmaster tevékenységére, mivel a vásárlók szerint ezt a cég nem tette meg.
A jegyportálon virtuális sorban állás alakult ki, ahol hosszú órákat vártak az érdeklődők, hogy egyáltalán eljussanak az elektronikus kasszához. Sokakat ekkor vert le a víz, amikor hirtelen arra lettek figyelmesek, hogy az addig 135 fontos jegyeiket 355 fontért akarták értékesíteni számukra. Ezután alig néhány percük volt dönteni, hogy mit tegyenek: képesek-e a havi keretből kihozni ezt a különböztet, mondjanak-e le barátaik, vagy párjuk jegyéről, ki maradjon hoppon, ki nem. Ha túl sokat hezitálnak, a rendszer hívja a következő delikvenst ők pedig kezdhetik a várakozást elölről.
Jack Simpson, a Hyde Park Book Club zenés szórakozóhely vezetője elmondta a Guardiannek, hogy ő is megpróbálkozott a jegyváltással, és semmilyen jelzést vagy figyelmeztetést nem kapott azzal kapcsolatban, hogy mire kivárja sorát, lehet hogy az eredeti ár háromszorosát kérik el tőle.
A kormány is beszáll
Az újság információi szerint az Egyesült Királyság kormánya még vasárnap jelentette be, hogy a Munkáspárt korábban tervezett jegyértékesítési felülvizsgálata, amelyben a nyerészkedésnek szeretnének gátat szabni, új ponttal bővült. A dinamikus árképzést is beépítik a vizsgálati tervbe, kiemelt figyelmet fordítva rá.
Az ír államvezetés sem hagyta szó nélkül a történteket. Mícheál Martin miniszterelnök-helyettes arról nyilatkozott, hogy ledöbbent az áremelkedésen, amit a jegyeknél tapasztalt, így lehet, hogy az ír fogyasztóvédelmi testület újabb üggyel néz majd szembe.
A brit fogyasztóvédelem jogi szakértői hétfőn azt nyilatkozták, hogy a dinamikus árképzés nem illegális az országban, azonban fontos kikötés, hogy a vásárlókat megfelelően kell erről tájékoztatni, ami ha nem történik meg, törvénysértésnek minősül.
A dinamikus- vagy mozgó árképzést alapvetően nem tiltja a fogyasztóvédelmi törvény, mindenesetre fontos, hogy a fogyasztókat ne vezessék félre a feltüntetett árral. A tisztességtelen kereskedés elleni fogyasztóvédelemről szóló rendelet (2008) megsértését jelenti, ha a kereskedő olyan félrevezető magatartást tanúsít a fogyasztókkal szemben az áruk és szolgáltatások árát illetően, ami miatt az átlagfogyasztó más »tranzakciós döntést hoz«. Jelen esetben számos fogyasztó nem várta volna ki a sorát, ha tudja, hogy az ár megemelkedik, mire képes lesz vásárolni, hisz sok rajongó nem engedheti meg magának a megemelt összeget
– idézi a lap Sylvia Rookot, a Chartered Trading Standards Institute vezető tisztjét. A Guardian a Ticketmastert is megkereste, hogy megtudja, milyen módon tájékoztatták a vásárlóikat az árdinamizálásról, de egyelőre nem kaptak választ. Az oldal korábban annyit közölt, hogy az árazási stratégiát a zenekarral és a menedzsmenttel közösen fektették le.
A reklámhatóságok hétfőre már több mint 450 bejelentést kaptak félrevezető tevékenység miatt. Mindennek ellenére a Live Nation vezetői egyelőre nem terveznek felhagyni az efféle árszabással Európában. A cég még februárban 36 százalékos éves bevételnövekedésről számolt be. A dinamikus árazás, amely az Egyesült Államokban közismert, bevett dolog, egyelőre kevésbé elterjedt Európa-szerte.