Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMA Budapest Film forgalmazhatja a Szász-filmet
További Cinematrix cikkek
Szász János magyar-német-francia-osztrák filmje, A nagy füzet nyerte meg a Kristály Glóbuszt Karlovy Vary-ban hétvégén. Hét évig készült, és ez az első film, aminek a támogatásába a kulturális tárca után a Magyar Nemzeti Filmalap is bekapcsolódott. A Közép-Európa-régió legrangosabb A-kategóriás fesztiválján versenyzett, és nyert. Várhatóan szeptemberben mutatják be Magyarországon. Hivatalosan még nem jelentették be, hogy melyik forgalmazó teszi, de közben a Budapest Film bejelentkezett az Indexnél.
Agnieszka Holland, a Karlovy fesztivál zsűrielnöke szerint A nagy füzet egy háború nélküli háborús film. Egyöntetűen, vita nélkül ítélték a díjat A nagy füzetnek. A film Németországban élő producere, a Megáll az idő című Gothár-film Pierre-jeként is ismert Sőth Sándor vette át a díjat.
A film a júniusi Karlovy Vary-fesztiválos versenyzésre készült el információink szerint, a februári berlini és a májusi cannes-i fesztiválra még nem. Ez az első film, amire az alap támogatást adott (180 millió forintot), még 2011-ben, ebben az is motiváló tényező lehetett, hogy előtte a kulturális tárca (akkor Nemzetierőforrás-minisztérium néven) is támogatta a filmet (100 millióval). A film teljes költségvetése 953 millió forint.
Szász János 2011 ősztől forgatta 2012 júniusig (forgatási riportunk itt olvasható), majd a forgatás után viszonylag lassan készült el. Már maga a tervezés is három évig tartott 2006-tól, de mihelyt szabad lett a magyar származású svájci írónő Agota Kristof A nagy füzet című könyvének megfilmesítési joga, Sőth Sándor és Sándor Pál társproducerekkel és a Hunnia stúdióval belevágtak.
A története a második világháború idején egy határszéli faluban a nagymamájuknál nevelkedő és a könyörtelen világban túlélni igyekvő tízéves ikerpáré. Gyémánt László és András amatőrszínészek alakították az ikreket, A bukás című német filmekből ismert Ulrich Matthes az apjukat, a dán Ulrich Thomsen (Születésnap) egy SS-tisztet, a nagymama szerepét a Jászai Mari-díjas és Kossuth-díjas Molnár Piroska játszotta. Szerepelt még Andorai Péter, Derzsi János, Bognár Gyöngyvér, Kovács Lajos és Tóth Orsi a filmben. Az Oscar-jelölt osztrák operatőr Christian Berger fényképezte. Cegléden kívül Sopronban és Németországban forgatták.
Szász egy világos történetet szándékozott elmesélni, arról, hogy próbálják meg a gyerekek megtanulni az éhezést, a háborút, a gyűlöletet, és elfelejteni a jó dolgokat. "Ez a film nem érzelmes" - válaszolta arra a kérdésre, hogy a filmjeitől, mint a Woyzeck és a Wittman fiúk, a megszokott kegyetlenség és érzelmesség ötvözete most milyen arányban működik. "Az érzelem annyiban mozgatórugója a történetnek, hogy ez segít, hogy ebben a rideg történetben ne váljanak a fiúk állatokká."
Az utolsó vágás joga helyett konzultációs joga volt csak az alapnak a rendező elmondása szerint. A műhelymunka a végére koncentrálódott: "a vége labilis része volt a forgatókönyvnek, amit érzékenyen vettek észre, és jó tanácsokat kaptunk". A világforgalmazást az alap helyett egy nemzetközi cég végezte, a Beta Cinema, mert már leszerződött vele a produkció, amire az alap bekapcsolódott. Francia forgalmazásra már elkelt a cannes-i fesztivált kísérő vásárán. Németország, Ausztria, és Japán is már megvásárolta a filmet.
Magyar forgalmazót még nem jelentettek be hivatalosan: de a Budapest Film Kft munkatársa közben jelezte az Indexnek, hogy ők fogják itthon forgalmazni, és majd sajtóközleményt is kiadnak erről.
Rovataink a Facebookon