Öt vicces western, ami elhasalt a mozikban

2013.07.11. 15:14
Nem jósolnak túl nagy sikert a marketinggel együtt legalább 250 millió dollárba kerülő új Johnny Depp-filmnek, A magányos lovasnak. Az elmúlt évtizedekben többször is bebizonyosodott, hogy minél viccesebb próbál lenni egy nagy nyári sikerfilmnek szánt western, annál nagyobbat buknak vele a producerek. Két híres hollywoodi sztár raádásul duplázott is a vicceskedő vadnyugati műfajban: Salma Hayek a Wild Wild Westtel és a Bandidasszal hasalt el, és Harrison Ford sem a Rabbi a vadnyugatonban, sem a Cowboyok és űrlényekben nem nyújtott emlékezeteset.

1. Rabbi a vadnyugaton (1979)

A 70-es évekre Hollywood kedvenc zsánere, a western már tüdőlövéstől haldoklott. Az éneklő cowboyoknak régen bealkonyult, Johny Wayne és John Ford hazafiaskodó opuszai unalmasakká váltak, ráadásul szégyenszemre az olaszoknak kellett megmutatnia az amerikaiaknak milyen is volt az igazi, izzadt, poros és tényleg vad vadnyugat. A rendezők így vagy az erőszakosabb spagettiwesternes vonalat vitték tovább, mint Sam Peckinpah, vagy ha már úgy érezték, mindent elmondtak a műfajban, ami fontos, egyszerűen kiröhögték az egészet, mint Mel Brooks a 74-es Fényes nyergekkel.

Rabbi a vadnyugaton (1979)

Az utóbbi vonalat képviseli a 79-es Rabbi a vadnyugaton is, amiben (micsoda meglepetés!) egy lengyel rabbi (Gene Wilder) csetlik-botlik a vadnyugaton, és csak hátráltatja a munkájában a morcos bankrablót, Harrison Fordot. Bár Ford vagány űrcowboyként és kalapos hősként csinált karriert, itt valamiért látványosan nem tudott mit kezdeni a pisztolyhős szereppel, így nem csoda, hogy a 9,3 millió dollárból forgatott film csak 9,2 milliót szedett össze a mozikban.

2. Wild Wild West: Vadiúj vadnyugat (1999)

Wild Wild West eredetileg egy "James Bond lóháton"-típusú, butácska tévésorozat volt a 60-as években, amiről a Men In Black sikere után mindenki azt hitte, hogy Will Smith-szel, néhány futurisztikus kütyüvel és Salma Hayek pucér fenekével a mozikban is imádni fogják. Nem így történt. A nézők egyszerűen nem tudtak mit kezdeni a fura főszereplőkkel és az olyan jelenetekkel, mint például amiben egy idétlen fekete cowboy pedállal hajtott sárkányrepülővel érkezik meg a gigantikus pókrobot hátára, hogy ott kiüsse a gőztolószékes főgonoszt, Kenneth Brannagh-t.

Wild Wild West

A 170 milliós költségvetésből leforgatott, vidámparki látványosságokban tobzódó Wild Wild West végül 222 millió dollárt kaszált, de ha azt vesszük alapul, hogy ebből a moziláncok és a forgalmazók is lecsípték a magukét, a marketingköltségek pedig már a 90-es évek végén is milliós nagyságrendűek voltak, világossá válik, hogy a Warner stúdió nem robbantott kasszát a filmmel. Érdekesség, hogy a Wild Wild Westet 1992-ben még a Halálos fegyver-filmek csapatával akarta megcsinálni a Warner stúdió: Shane Black írta a forgatókönyvet, Richard Donner lett volna a rendező és Mel Gibson a főszereplő. Csakhogy ők nem kértek a gőzkütyükből, és leforgattak inkább egy kevésbé őrült, de vicces westernt, a Mavericket.

3. Lucky Luke és a Daltonok (2004)

A mozifilmes Lucky Luke-próbálkozások (ejtsd: Lüki Lűk) mindig rámutattak, hogy ez a karakter és az összetéveszthetetlen stílusban megrajzolt rajzfilmvadnyugat csak a képregényes műfajban működnek jól. Ettől függetlenül persze rendszeresen készül élőszereplős adaptáció, többek között Terence Hill is lőtt már gyorsabban az árnyékánál. Philippe Haďm filmje viszont még csak nem is Lucky Luke-adaptáció, mivel a pánsíp alakba rendeződő, hülye Daltonok a főszereplői.

Lucky Luke

Lucky Luke itt csak egy Marlboro-reklámból szökött, szűkfarmeres műmacsó, aki a játékidő felében a lovával sakkozik egy rét közepén, és  azért lő gyorsabban az árnyékánál, mert az folyton elejti a stukkert. A történet alapja a Tortilla a Daltonoknak című képregényből lett kölcsönvéve: a Daltonok Mexikóban akarják ellopni egy rablóvezér mágikus sombreróját, mert az megvédi viselőjét a pisztolygolyóktól. Ennek az utazásnak köszönhető a film egyetlen értékelhető poénja is: az országhatárt egy szaggatott fehér csík jelzi a földön, ami körül az amerikai oldalon minden zöld, Mexikóban meg minden sárga.

4. Las Bandidas (2006)

Néha olyan zsenik is mellényúlhatnak, mint a Leon a profit, az Ötödik elemet és a kert végi királyságban élő villangókat megálmodó Luc Besson. A női főszereplőit rendszeresen elcsábító író-rendező-producer azt hitte, két pisztolyt lóbáló bombázó (Salma Hayek és Penelope Cruz) és négy funkciótlanul mutogatott, felpolcolt gigamell elég lesz ahhoz, hogy a férfihorda azonnal a mozikba rohanjon.

Las Bandidas (2006)

Sajnos a 35 millió dollárból leforgatott Bandidas fülledt vígjátéknak túlságosan fagyos és élettelen lett (a hasonlat nem véletlen: a norvég Joachim Rønning rendezte). A felváltva lövöldöző és vetkőző női bankrablók története annyira unalmas és kiszámítható, hogy a pattanásos kamaszfiúk kivételével senkit sem hoz lázba. Ez a film bevételén is jól látszott: mindössze 18,3 millió dollárt kapart össze a mozikban.

5. Cowboyok és űrlények (2011)

Hiába dobta le a textilt ötszáz apacs előtt Dr. House 13-asa (Olivia Wilde), és hiába ugrált az aktuális James Bond (Daniel Craig) pont ugyanolyan kalapban lóhátról a gonoszok járművére, ahogy Harrison Ford a Frigyládában, 2011 legjobban várt ufóinváziós sci-fije az év csalódása lett. Cowboyok és űrlényekkel ugyanaz volt a baj, mint a Wild Wild Westtel: túl drága és túl harsány paródiája lett az amerikai filmgyártás egyik legkedveltebb zsánerének, amibe ráadásul egy teljesen más műfajt próbált erőszakkal belegyömöszölni.

Cowboyok és űrlények

A nézőknek nem igazán jött be, hogy Daniel Craig a Bond-filmekben is nevetséges lézeres karórával lövi az űrlényeket, így a 163 millióba kerülő film végül csak 174,8 milliós bevételt szedett össze a pénztáraknál. Ez intő jel lehetett volna a Magányos lovasra 250 millió dollárt eltapsoló Disney-nek: akármekkora világsztárt be lehet rakni a méregdrága szalonos-ördögszekeres díszletbe, értelmes forgatókönyv és jó poénok híján kevés lesz ahhoz, hogy megmentsen egy viccesnek szánt westernfilmet.