Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMAz infantilis pénzcsináló
További Cinematrix cikkek
- A Netflix megcsinálta a saját Breaking Badjét, csak sokkal viccesebben
- A világ egyik legcsúfabb oldalát mutatja be ez az új Netflix-film
- Egy ültő helyünkben végigdaráltuk Stephen King kedvenc misztikus sorozatát
- Kegyetlenül megdolgoztatta az agytekervényeinket Hugh Grant új vallásos thrillerje
- Az új Dűne-sorozat pont arról szól, amitől napjainkban a legjobban rettegünk
Michael Bay az a rendező, aki bármit csinál, a kritikusok epegörcsöt kapnak tőle, de szerencséjére ez a stúdiókat nem nagyon érdekli. Ez persze érthető, hiszen Bay eddigi kilenc filmje 4,5 milliárd dollárt termelt, miközben mondjuk Woody Allen kritikailag rendkívül sikeres életműve összesen nem hozta be ennek a huszadát sem. Bay közönséges, gyerekes, a csöcs-robbanás-vicces beszólás tengelyre felfűzött filmjeit lehet utálni, sőt lenézni és lelkesen kutyázni is, de az biztos, hogy a 48 éves rendező a pénzcsináláshoz nagyon ért. Bizonyíték erre a most moziba kerülő filmje, a Pain and Gain is. (Kritkánk itt.)
Bay pályafutása a Bad Boys - Mire jók a rosszfiúk?-kal indult 1995-ben. A filmben az akkor 30 éves rendező tini énjét élte ki, gyors kocsik, jó nők, laza beszólások és lövöldözések váltották egymást, rengeteg lassított felvétellel és robbanással tarkítva. A melót Bay azért kapta meg, mert reklámfilmjeivel felkeltette Jerry Bruckheimer producer figyelmét, aki egy stílusos, de olcsó nyári blockbustert akar gyártatni. A film nagyon sokat segített a tévés karrierjét filmesre váltó Will Smith ázsiójának növelésében.
Költségvetés: 19 millió dollár. Bevétel: 141 millió dollár.
Kritikusok mondták: " A filmbeli két zsarunál kevésbé csak maguk a készítők értenek a dolgukhoz, de ez nem fog senkit érdekelni, mert a végén felrobban minden. "
Jerry Bruckheimernek annyira bejött a Bad Boys, hogy következő projektjét is Bayre bízta. A Hans Zimmer zenéjével és két, akkor még A-listás sztárnak számító színésszel megtámogatott (Sean Connery és Nicolas Cage) akciófilm a legjobb Bay életművében. A forgatókönyvet részben Quentin Tarantino írta, nincs benne sem homofób beszólás, sem csöcsös táncosnő, és úgy tűnt, Bay a második filmjére megkomolyodott.
Költségvetés: 75 millió dollár. Bevétel: 335 millió dollár.
Kritikusok mondták: "A legjobb San Franciscó-i autós üldözés evör."
A Földet fenyegető aszteroidát kettérobbantó melósokról szóló film volt az, ami igazán kivívta a kritikusok haragját - Bay innentől kezdve a szemükben csak egy ócska haknigyáros volt, semmi több. Igaz, a film alapsztorija nevetséges volt, de hát melyik katasztrófafilmé nem az? A filmet 16 hét alatt forgatták le, ami egy ekkora produkció esetén meglehetősen szoros, Bay később bocsánatot is kért a befejező harmada miatt, pedig inkább Ben Affleck szerepeltetése és a lépten-nyomon lassított felvételben és/vagy naplementében lobogó amerikai zászló miatt kellett volna.
Költségvetés: 140 millió dollár. Bevétel: 553 millió dollár.
Kritikusok mondták: "A film legnagyobb ellensége maga Bay, aki az agyonfényelt képeket elviselhetetlenül hipergyors vágásokkal és üvöltő zenével súlyosbítva idegesíti a nézőket."
Pearl Harbor - Égi háború (2001)
Bay három év kihagyás után tért vissza a rendezéshez, tőle szokatlanul egy olyan témával, amihez senki nem tudta elképzelni, hogyan fogja a csöcsöket, az üvöltő zenét és a szaggatott, gyors vágást alkalmazni. Bay és Bruckheimer 208 millióból akarta leforgatni a filmet és R-besorolást szerettek volna, ami a 18 éven felülieknek szóló filmekhez jár, ezzel szemben kaptak 140 milliót és korhatárosra vágatták velük a történelmi eseményeken alapuló alkotást, amit darabokra szedtek a kritikusok, különösen a hatásvadász, "a bomba szemszögéből mutatjuk a pusztítást" jelenet miatt.
Költségvetés: 140 millió dollár. Bevétel: 450 millió dollár.
Kritikusok mondták: "Technikailag tökéletes, érzelmi síkon egy ötéves gyerek szintjén mozog. Bay villámgyors vágásai miatt nem lehet elmerülni semmiben, a 40 perces akcióorgia elé és után betolt romantikus szál olyan, mintha 1940-ben írták volna. Rosszul."
Bad Boys 2. - Már megint a rosszfiúk (2003)
A tökéletesen felesleges folytatások egyike, a film, ami miatt a közönség is kezdett elfordulni Baytől. Lawrence és Smith akciókomédiája tulajdonképpen verekedések, lövöldözések és autós üldözések egymásutánja, közben van pár rém gusztustalan és cseppet sem vicces jelenet hullákkal. Felrobbantanak mindent, de szó szerint MINDENT, amit a forgatás kedvéért építettek, köztük egy villát is, rendes falakkal, budival.
Költségvetés: 130 millió dollár. Bevétel: 274 millió dollár.
Kritikusok mondták: "Agyatlan, hosszú, trágár akciófilm. Szadista, infantilis, tiszteletlen rendező. Nulla pont."
Bay utolsó filmje, mielőtt elmerült volna az autóvá alakuló robotok világában. Ewan McGregor és a testhezálló egyenruhában rohangáló, a melleit állandóan a kamerába toló Scarlett Johansson klónokról szóló sci-fije az érdekes alapötlet ellenére is szar film lett. Érdekes, de Johansson félpucéron akart szerepelni a filmben, de Bay nem engedte, ennyi önkontrollt nem feltételeztünk róla.
Költségvetés: 126 millió dollár. Bevétel: 218 millió dollár.
Kritikusok mondták: "Csak hardcore akciófilm-fogyasztóknak javalljuk ezt az összelopkodott, lélektelen filmet, ami a termékelhelyezésben odáig meg, hogy a főszereplő színésznő nevét viselő illatszert is reklámozza. Szégyen."
Tizenkét éves kor alatt el sem tudok jobb szórakozást, mint megnézni a Transformerst, de az ennél idősebbek messze kerüljék el a filmet. Bay megint gyermeteg énjéhez nyúlt le, és beleképzelte magát a kiskamaszok helyébe, akik Megan Fox segge láttán beleélveznek a tenyerükbe. Steven Spielberg tanácsára viszont nem a CGI-trükkök voltak többségben a filmben, ami valamit javított a megítélésén, bár a lassított felvételek, a lens flare, a fülsüketítő zene, a követhetetlenül gyors vágások és a szalonrasszizmus maradt.
Költség: 150 millió dollár. Bevétel: 710 millió dollár.
Kritikusok mondták: "Ez egy olyan rossz Michael Bay-film, hogy az már Roland Emmerich, szóval csak az nézze meg, aki A függetlenség napján és a Godzillán sem kaparta le az arcát."
Megan Fox segge és a robotok két évvel az első rész után tértek vissza, sokkal kevésbé érthető történettel, de annyi robbanással, amennyit senki nem látott még a mozivásznon. A trükkök 99 százaléka CGI lett, Spielberg itt már nem segített Baynek, aki mániákus röhögéssel vezényelhette le a forgatást, és a biztonság kedvéért minden belassított, még a lassított felvételt is. Megan Fox mellé betett egy másik jónőt is, a dupla élvezés jobb, mint a szimpla felkiáltással. Bay elegánsan a hollywoodi forgatókönyvírók sztrájkjára kente a filmet, amiért külön megkapta a magáét a kritikusoktól.
Költségvetés: 200 millió dollár. Bevétel: 836 millió dollár.
Kritikusok mondták: "Michael Bay és a csapata sajnos végig ezekre az alpári poénokra gyúrt rá az igazi látvány helyett. Az új suli sebességfüggő szexdominája (Isabel Lucas) a lúzer főhősön lovagolva alakul át gyilkos kiborggá, a kutyaszerű Decepticon meg pont úgy kufircolja Megan Fox lábát, ahogy a kanos pincsik szokták Adam Sandler legrosszabb filmjeiben."
Hiába mondták a kritikusok, hogy Bay rossz rendező, hiába volt értelmetlen és értelmezhetetlen a második rész, a harmadik Transformers-film rengeteg pénzt hozott, mert a közönség zabálta a Megan Fox helyett Rosie Huntington-Whiteley főszereplésével készült filmet. Pedig ez a nő, ha lehet, még ostobább fejű, mint Fox volt. A harmadik robotos film pont olyan volt, mint az első kettő, csak még több volt benne mindenből, több comb, segg és robot, több kínos beszólás, lens flare és lassított felvétel.
Költség: 195 millió dollár. Bevétel: 1,1 milliárd dollár.
Kritikusok mondták: "A Bravo-újság szerelemdoktorát játszó Michael Bay rajtuk keresztül üzeni meg a pattanásos srácoknak: a jó kapcsolat alapja az, ha a nő is élvezi a szexet."
Rovataink a Facebookon