- Kultúr
- Cinematrix
- swing
- csákányi eszter
- ónodi eszter
- törőcsik mari
- kulka jános
- forgatás
- nemzeti filmalap
Utolsó simogatások
További Cinematrix cikkek
- Ha nem ez a film nyeri jövőre az Oscart, kukába az egész gálával
- A magyar nő nem talált apát a gyermekének, végül egy meleg orosz férfitól kért segítséget
- Meghalt Alan Rachins, a Dharma és Greg színésze
- A legrosszabb rémálmunkat kelti életre a Netflix új thrillerje
- Itt a bejelentés a Warnertől, mozivásznakra költözik a Trónok harca
Elképesztő fotómegosztási cunamit indított el nemrégiben Lakatos Márk stylist, amikor Facebook oldalára kiposztolta azt a Swing forgatásán készült fotóját, amin Kulka János felismerhetetlenül elmaszkírozva, transzvesztitaként látható. A Swing azonban nem a Kulka általa megformált Ali nevű karakterről szól, hanem három különböző korú és habitusú, magánéletében fordulóponthoz érkezett nőről, akik együttest alakítanak.
Nem merte megkérni Törőcsik Marit
A film történetét a Sing, sing, sing című slágert is jegyző The Andrews Sisters nevű, 40-50-es években népszerű amerikai női együttes ihlette - meséli Fazekas Csaba rendező, akinek első, tíz évvel ezelőtt készült Boldog születésnapot! című filmje rögvest hét díjat is kapott a 34. Magyar Filmszemlén (közte a legjobb első filmes rendezését, és a netes közönségszavazás alapján a legjobb nagyjátékfilm díját is).
„Szeretem a kicsit buta, swinges, slágeres, big bandes zenét, egyszer a The Andrews Sisters hallgatása közben arra gondoltam, hogy milyen szép zenei háttér lehetne ez egy filmnek. Már nagyon régen szerettem volna egy olyan zenés komédiát csinálni, amiben sok nő van, és sok remek színésznővel lehet együtt dolgozni. Szépen lassan jutottam el odáig, hogy szóljon ez egy női együttesről, akiknek nagyon nehéz az életük, de aztán esténként fel kell menniük a színpadra, és vidáman kell énekelniük. Nem akartam Szex és New York-os hangulatot, ezért döntöttem úgy, hogy inkább három különböző generáció tagja legyenek” - mondja.
A Swing Angels nevű formációt a forgatókönyv szerint egy idősebb, budai énektanárnő, Rita (Csákányi Eszter), egy tehetségkutatón felfedezett, de énekesi karrierjét a gyermeke miatt félbehagyott középkorú, vidéki nő, Kati (Ónodi Eszter), és egy gyönyörű hangú, fiatal óvónő, Angéla (Törőcsik Franciska) alakítják meg, miután egy véletlennek köszönhetően bennük látja meg utolsó nagy esélyét a visszatérésre, az egykori díva, Emmi (Törőcsik Mari).
Fazekas Csaba elmondása szerint, amikor írta a könyvet, a fejében a két idősebb nőnél Csákányi Eszter és Ónodi Eszter arca jelent meg, aztán amikor látta Horváth Lili Napszúrás című rövidfilmjét Törőcsik Franciskával a főszerepben, egyértelmű lett, hogy a fiatal nőt neki kell eljátszania, „csináltunk ugyan egy castingot, de azon ő is lett a legjobb. A negyedik nő nehezebb kérdés volt, nem mertem megkérni Törőcsik Marit erre a szerepre, de aztán sokat gondolkodtunk, és arra jutottunk, hogy nagyon jó idős színésznők vannak, de akiről elhiszed, hogy díva volt, az csak ő. Megkértük és szerencsére elvállalta, és én nagyon boldog vagyok, mert fantasztikusan hozza a karaktert”.
Kívül-belül kicserélődnek
A július vége óta tartó forgatás alatt a Swing Angels nagy átalakuláson esett át. A három nő kezdi maga mögött hagyni régi életét, és a kezdeti színpadi bizonytalanságok is egyre-másra tünedeznek el. A Törőcsik Mari által játszott Emmi Andrássy úti, polgári lakásában készítette fel őket az énekesi pályára, a Kulka János Alija pedig egy melegbárban a színpadi fellépésekre, amit a stáb a Szikra moziban alakított ki.
„Mindenki élvezte a zenés-táncos jeleneteket, ott nagyon lehetett érezni, hogy jó köztünk az összhang. Kulka karaktere úgy alakult ki, hogy túl sok nő volt már a filmben, ezért kellett egy férfi - de egy olyan férfi, aki imádja a régi idők díváit, és szereti öltözteti a nőket, az általában egy meleg férfi. Kulka élvezte ezt az átalakulást, még ő mondta, hogy legyen több, durvább, de én féltettem, nem akartam ezzel a szereppel az ő ázsióját rontani, vagy kellemetlen helyzetbe hozni”.
De a három nő nemcsak a színpadon alakul át, hanem a magánéletében is. A történet kezdetén ugyanis mind a hárman válsághelyzetben vannak, Angéla bár sejti, hogy tehetséges, nem képes kilépni a pomázi óvónői állásából, Kati vidékről Pestre költözik Dani nevű fiával (Bezerédi Zoltán 10 éves kisfia, Bendegúz alakítja), akit egyedül nevel, Ritát pedig 30 évnyi házasság után megcsalja a férje. Ráadásul az együttes menedzsere, Miki (Mészáros Béla) is alaposan felkavarja a szereplők érzelmi életét.
„Ennek a három nőnek nagy ívet jár be az élete a film során, felemelő jellemfejlődések lesznek, miközben az ezzel járó lelkiállapotok újabb és újabb feladatok elé állítják őket. Lesznek itt nagy titkok és meglepetések” – meséli titokzatosan mosolyogva Csákányi Eszter. „Az általam játszott karakter kezdetben egy savanyú életet élő énektanár, egy gazdag férjjel. A történet végére viszont magára talál, és kinyílik. De a film végére mindhármunknak pozitívan alakul a sorsa”.
Harmónia és inspiráció
A testi, lelki átalakulás során a Swing Angels fellépett már egy tucatnyi balatoni hotelben - ezeket többnyire Budapest környéki szállodában vette fel a stáb -, céges rendezvényeken, a Fővárosi Operettszínházban a hétvégén zajló forgatásokon az együttes pedig már „befutott”. Egy grandiózus tévéfelvételre készülnek, a jelenetben rajtuk kívül egy forgószínpad, hatalmas tükrök, üvegcsillár, na meg két nagyon ideges ügyelő vesz részt.
„Nem igaz, hogy soha senki nincs a helyén! Kik jöttek a Violing Sisters helyett?” – kérdezi Ügyelő1 (Tzafetás Benjámin). „Itt vannak már! A Swing Angels.” – feleli Ügyelő2 (László Pál ), és matrózok, római gladiátorok és huszár jelmezbe öltöztetett statiszták erdejében színpadra vezeti az egyenesen a reptérről érkező Csákányi Esztert és Ónodi Esztert. A tévéfelvételt irányító személyzet azonban úgy tűnik, még sosem hallott a lánybandáról, és elég gorombán válaszol a későknek.
A tucatnyi statisztával és csillogó, forgó díszlettel bonyolított jelenetet mindössze kétszer próbálják el, és máris felhangzik Bagota Béla rendezőasszisztens utasítása: „utolsó simogatások!”. Megigazítják a „két Eszter” sminkjét, és már csattan is a csapó. A filmben mindössze tíz másodperces szituációt aztán felveszik még két kameraállásból, hasonló gyorsasággal és profizmussal.
Miközben a színpad egy, kamerák által láthatatlan zugában guggolok, érzem, hogy valami nem stimmel, valami nem olyan, mint más forgatásokon, de csak akkor jövök rá, hogy mi az, amikor a szünetben leülök Ónodi Eszterrel beszélgetni. „Itt a nagy rohanás ellenére valahogy béke és nyugi van. Már a vége felé járunk a forgatásnak, és hiába vagyunk olyan fáradtak, hogy én lassan már növénynek érzem magam, itt senki nem ideges, nem parázzuk túl a dolgokat. Én dolgoztam már a Csabival az előző filmjében is, a Boldog születésnapot!-ban, és ott is ezt a hangulatot generálta. Nagyon inspiráló, ha érzed, hogy harmonikus emberek vesznek körül”.
És tényleg, a stábbal eltöltött közel hat óra alatt egyetlen hangos szó nem hangzik el, mindenki kedvesen és odaadással teszi a dolgát - ilyet én még filmforgatáson soha nem tapasztaltam.
Lesz miért felkelni
A másik jelenet, amit megnézhetünk, meglehetősen spoileres, így csak annyit mondhatunk el, hogy az Operett alagsorában, a színpadra vivő liftben veszik fel, és a nagy fellépés előtt a három énekesnő között drámai helyzet alakul ki. „Ahogy az a hollywoodi filmekben szokott lenni, itt is minden az utolsó előtti pillanatban dől el. Nem lövöm le a poént, de annyit azért elárulok, lesz lehetősége Angélának megmutatni, hogy mit tud” – kacsint Törőcsik Franciska.
„Nekem a zene mindig ott volt az életemben, zene tagozatos általános és középiskolába jártam, az egyetemen is zeneosztály indult, amikor felvételiztem, de most kezdem el érezni, hogy szeretnék valamit mondani az énekléssel. Ez a film nagy lehetőség számomra, akárcsak Angélának a fellépések, ez közös bennünk. Szeretem a forgatókönyvet, amiben nem csak színészi, hanem zenei kihívások is vannak” - mondja.
A 40-50-es évek klasszikus swing slágereinek jogait közel 30 millió forintért vásárolta meg a produkció, de nem egy az egyben fogják használni, ugyanis a dalok főszólamait a filmben a színésznők éneklik. Csak a nehezebb részeket éneklik playbackkel, amiket az utószinkronnál profi énekesnőkkel vesz majd fel újra a stáb.
A vidám dallamok azonban nemcsak körítései lesznek a Swingnek, ugyanis a film Csákányi Eszter szerint nem mellőzi majd a humort sem. „A kor előrehaladtával egyre inkább azt érzem, hogy katasztrófa, ha az életünkben nincs humor. Szerencsére Csaba is így gondolja, így ez a film tele van helyzetkomikummal, suta és abszurd szituációkkal, ballépésekkel”.
Ónodi Eszter szerint ők ketten Csákányi Eszterrel „bohóctípusú színésznők”, akik sokat rosszalkodnak a forgatásokon. „Csabának néha már sok is, amit csinálunk, és akkor megalkuszunk. Összességében úgy érzem, pozitív film lesz, amiben azonban nem a harsány vicceké lesz a főszerep”.
„Egy szerethető, emberi történetet szeretnék megmutatni, és ha meg kéne fogalmazni egy üzenetet, akkor az az lenne, hogy mindenki maga tehet a saját sorsáról, és nem mindig a körülményeket vagy a körülöttünk lévőket kell okolni a kudarcainkért. Magunkért kell tenni, hogy megváltozzon az életünk, merjünk lépni, merjünk cselekedni és felvállalni magunkat. Azt szeretném elérni, hogy ha valaki megnézi ezt a filmet, akkor jókedvűen menjen haza, és könnyebben keljen fel másnap, mert azt látta, hogy igenis, van miért” – mondja a rendező.
Hogy ez sikerül-e, jövő márciusban kiderül a mozikban.
Vajnáék nem nagyon szóltak bele
Fazekas Csaba Swing című, 495 millió forintból (ebből 325 milliót adott a Nemzeti Filmalap, további 170 milliót a koprodukciós partnerek, az Unio Film, a TV2 és a Sparks állt) készülő filmje az egyike azoknak a magyar moziknak, amik már az új filmtámogatási rendszerben készülnek el. A rendezőnek jó tapasztalatai vannak az Andrew Vajna vezette Filmalappal, mint mondja, „amikor elfogadták a forgatókönyvet, és elküldték fejlesztésre, kaptam egy nagyon kimerítő elemzést arról, hogy mik a bajok azzal a változattal, amit én beadtam - ez egy nagyon használható mankó lett onnantól kezdve. Élveztem azt a konzultációs szakaszt is, ami a forgatókönyv-fejlesztést jellemezte”.
A rendező elmondása szerint az első változattól a forgatásig sokat változott a forgatókönyv, „változott a dramaturgia, kikerültek szereplők és jelenetek, és jóval rövidebb is lett, de a szellemiségébe nem szóltak bele. Szerencsére nekem nem kellett olyan kompromisszumot kötnöm, amivel nem értettem volna egyet”.
Fazekasnak csak egyetlen problémája volt az új filmtámogatási rendszerrel, „négyszer írtam át a forgatókönyvet, és amíg az egyes változatokról döntöttek, az nagyon sok időt vett el, és ezt nagyon rosszul viseltem. A várakozás, hogy akkor elfogadják-e vagy sem, mi lesz a munkámmal, amibe egy-két évet beletettem, kicsit kikészített. Mert sajnos van olyan, hogy hiába fejleszted a forgatókönyvet, végül mégis azt mondják, hogy köszönjük, nem kérjük. Én ettől rettegtem, de szerencsére nem így történt.”.
Rovataink a Facebookon