Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMost kiderül, melyik volt a legjobb Batman
További Cinematrix cikkek
- Ismét eltolták a Batman II-t
- Adrien Brody étkezési zavarokkal és PTSD-vel küzdött az egyik legismertebb szerepe után
- Matt Damon és Zendaya is ott lesz Christopher Nolan Odüsszeiájában
- Johnny Depp lánya sem menti meg a sírból visszarángatott vámpírfilmet
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
Batman - A Denevérember
megjelenési év: 1989
rendező: Tim Burton
Batman: Michael Keaton
szereplők: Jack Nicholson, Kim Basinger, Robert Wuhl, Pat Hingle, Billy Dee Williams
büdzsé/bevétel: 48 millió dollár/411 348 924 dollár
pozitív/negatív
+ elképesztő látvány
+ tökéletes képregényhangulat
+ Michael Keaton és Jack Nicholson
+ remek jelmezek
- sok eltérés az eredeti történettől
- Batman személyiségének elhanyagolása
- Kim Basinger erőltetése
Az 1989-es Batman a maga korában kifejezetten rizikós vállalkozásnak számított, a Beetlejuice sikere nélkül nem is valósulhatott volna meg a majdnem 10 éve tologatott film, ugyanis a Warner ennek anyagi sikeréhez kötötte Burton következő projektjének elindulását. Hollywood csak a vállát vonogatta egy sötét hangulatú szuperhősfilm hallatán, aminek az Adam West-féle, teljesen komolytalan '60-as évekbeli tévésorozat sem tett jót. Aztán megjelent 1986-ban Frank Miller The Dark Knight című képregénye, aminek népszerűsége stabil alapot adott Burtonnek.
A film látványa is ennek a képregénynek köszönhető, Burton rengeteget merített Frank Millertől, és egy olyan sötét világot teremtett, ami eddig ismeretlen volt a jelmezes hősök filmjeiben. Az addig főleg vígjátékokból ismert Michael Keatonre osztotta a főszerepet, ami óriási felháborodást okozott, 50 ezer tiltakozó levél érkezett a stúdióba. A Jokert játszó Jack Nicholson pedig csak olyan feltételekkel vállalta a szereplést, ha a film bevételéből is százalékot kap. Végül majdnem 60 millió dollárt keresett ezzel a húzásával.
A film bemutatását óriási PR-kampány vezette fel, akciófigurák milliói, sapkák, pólók, zabpehely viselte a Batman-logót, ezzel megalapozva a későbbi szuperhősfilmek marketingjét. Jó film nélkül az egész mit sem ért volna, de Burton aprólékos figyelme a részletekre, Keaton és Nicholson játéka, és a hátborzongatóan képregényes Gotham City rácáfolt minden kétkedőre. Meg kell említeni Danny Elfman zenéjét is, akinek ez a film jelentette a belépőt Hollywood legkeresettebb zeneszerzői közé.
Örök vita tárgya, hogy Michael Keaton vagy Christian Bale a jobb Batman. Keaton jobban hozta a zavart, magányos milliomost, de a karaktere túlságosan eltért a képregényben megismerttől. Egyesek még azt is felhozzák, hogy ez a film inkább Jokerről, mintsem Batmanről szól, nem sikerült benne megfelelően kibontani a karakter komplexitását. Az is nagy zúgolódást keltett, hogy a történet szerint Joker öli meg Bruce Wayne szüleit. Ahogy az is, hogy a filmben Batman több ellenségét megöli, annak ellenére, hogy íratlan szabály a szuperhősöknél, hogy soha sem ölnek, ami Batmannél különösen igaz. De valahogy el kellett vonatkoztatni a gagyi Adam West-sorozattól és a túlságosan pozitív Superman-filmektől.
Batman visszatér
megjelenési év: 1992
rendező: Tim Burton
Batman: Michael Keaton
szereplők: Danny DeVito, Michelle Pfeiffer, Christopher Walken, Michael Gough
büdzsé/bevétel: 80 millió dollár/266 822 354 dollár
pozitív/negatív
+ látvány, jelmezek, zene
+ Danny DeVito és Michelle Pfeiffer
+ kifejezetten felnőtteknek szól
+ hatásos eredettörténet a két főgonosznak
- Batman továbbra is csak a díszlet része
- gyenge forgatókönyv
- Burton túlságosan rátelepszik a filmre
- Burton nem tud, és nem is szeret akciójeleneteket rendezni
Az első film sikere után a stúdió ragaszkodott a folytatáshoz, ami nem volt sem Burton, sem a 10 milliós szerződést kapó Keaton ellenére. Ráadásul a rendező ismét szabad kezet kapott, vagyis azt csinálhatott a filmmel, amit csak akart. Ennek minden idők legsötétebb Batman-filmje lett az eredménye.
Danny DeVito és Michelle Pfeiffer is kapott egy-egy szélsőséges karaktert, sokkolóan tragikus háttérrel. Érdemes kiemelni, hogy amíg ma külön filmeket szentelnek egy-egy eredettörténetnek, addig ezt Burton képes volt egy filmen belül akár többször is megoldani úgy, hogy annak megfelelő drámai hatása legyen, és megalapozza a szereplők jellemfejlődését.
Annak ellenére, hogy a megjelenés évében a Batman volt a harmadik legsikeresebb film, mégsem szerepelt olyan jól a kasszáknál, mint az első. A marketinggépezet túltolta a márkát, a gyerekek szabályosan megőrültek a Batman-játékokért. Aztán a moziban kiderült, hogy ezt egyáltalán nem kicsiknek találták ki. A gusztustalan, ijesztő, orrleharapó Pingvin, vagy a szado-mazo ruhába öltözött Macskanő is elég lett volna a sokkhatás eléréséhez, de Tim Burton beválogatta Christopher Walkent is, aki alapból egy két lábon járó klinikai eset.
Kicsit el is szaladt ló Burtonnel, túl nagy hangsúlyt fektetett a látványra és a jelmezekre, illetve a film főgonoszaira. Batman még az előző filmhez képest is kevesebb figyelmet kap, a legérdekesebb jelenetek nem is hozzá, hanem Bruce Wayne és Selina Kyle kapcsolatához fűződnek.
Ráadásul radikálisan átírta az eredeti karaktereket. A Pingvin és a Macskanő ugyan megfelelően ijesztő, és zavarbaejtően lehúzó jelenségek, de ez lényegtelen ahhoz képest, hogy az egész mögött nincs jó forgatókönyv. Nem véletlenül mondják a Batman visszatérre annyian, hogy inkább egy Tim Burton-film, amiben benne van Batman, mintsem egy hiteles képregényadaptáció.
Mindörökké Batman
megjelenési év: 1995
rendező: Joel Schumacher
Batman: Val Kilmer
szereplők: Tommy Lee Jones, Jim Carrey, Nicole Kidman, Chris O'Donnell, Michael Gough
büdzsé/bevétel: 100 millió dollár/336 529 844 dollár
pozitív/negatív
+látványos, jól megkomponált akciójelenetek
+ nagyobb fókusz Batman/Bruce Wayne karakterére
+ néha Jim Carrey
- giccses, ócska díszlet
- túl radikális változás az előző filmek komolyságához képest
- Nicole Kidman, Tommy Lee Jones
- átlagos forgatókönyv, felületesen megírt új karakterekkel
- seggfej Robin
A túl erőszakosnak ítélt Batman visszatér után a Warner úgy döntött, hogy ideje kicsit családbarátabbá tenni a franchise-t. Tim Burton helyett jött Joel Schumacher, Michael Keatont pedig Val Kilmer váltotta. Batman megszelídítése a bevétel szempontjából jó húzásnak bizonyult, más szempontból meg katasztrófának.
Kilmer vállalhatóan alakította a főszerepet, eredetibben hozta Bruce Wayne milliomos karakterét, de érezni lehetett rajta, hogy nem igazán képes komolyan venni a Denevérember szerepet. Most először feltűnik Batman hű társa, Robin is, Chris O'Donnell személyében. Schumacher irritáló seggfejet csinál Robinból, aki kizárólag azért szerepel a filmben, hogy mellette még az alapvetően csöndes Batman is jófejnek tűnjön. Ott van még Nicole Kidman, kizárólag a romantikus szál miatt, ami igazából az első perctől fogva senkit sem érdekel. Ebből is látszik, hogy Schumacher Batmanes karrierje már a színészválasztásnál eldőlt.
A két főgonosz itt Tommy Lee Jones, és az akkor éppen a szupersztárrá válás útján járó Jim Carrey. Lesz olyan, aki nem ért egyet, de Jim Carrey ügyesen formálta a saját képére Rébuszt (Enigmát), talán túlságosan is, ami miatt az ember képtelen elvonatkoztatni a színész karaktereitől előző filmjeiben, mint a Maszk, az Ace Ventura vagy a Dumb és Dumber. A mostani Jim Carrey biztosan jobban játszaná ezt a szerepet, de annak idején is megtette a tőle telhetőt. Tommy Lee Jones viszont abszolút csalódás, a rideg Kétarcból hisztiző primadonnát kreáltak, azt is rosszul.
Schumachernek az a bravúr is sikerült, hogy Burton zseniális díszletéből borzalmasan olcsó bazári giccset csinált. A sötét hangulatot rengeteg zöld és lila váltotta fel, a fantasztikus zenét lecserélte olcsó kalandfilmes zenére, és nagyobb hangsúlyt fektetett az akciójelenetekre. Batman végre megkapta a neki járó figyelmet, több szerepet kapott a nehéz múltja. A karakterek viszont teljesen kidolgozatlanok, és a műfajhoz képest is sok a logikai bukfenc. De a Batman Mindörökké még mindig kisebb égés, mint ami ezután jött.
Batman és Robin
megjelenési év: 1997
rendező: Joel Schumacher
Batman: George Clooney
szereplők: Arnold Schwarzenegger, Chris O'Donnell, Uma Thurman, Michael Gough
büdzsé/bevétel: 125 millió dollár/238 207122 dollár
pozitív/negatív
+ Joel Schumacher nem rendez több Batman-filmet
+ Alfred
- nagyjából minden
A harmadik rész rengeteg pénzt hozott a Warnernek, ezért gyorsan kihozták a folytatást. Még több karaktert, még több járművet raktak a filmbe, még Arnold Schwarzenegger is kapott egy fontos szerepet. Az akkor még bőven a Vészhelyzetben életeket mentő George Clooney majdnem 20 évvel megelőzte a korát, és sorozatszínészként kapott egy filmes franchise-ban főszerepet. Ez papíron még jól is hangzik, de a Batman és Robin annyira rossz lett, hogy még a stáb is letagadná, ha tehetné.
Ha a harmadik filmre nem sikerült figyelemreméltó karaktereket létrehozni, akkor hozzunk be még több új szereplőt - mondhatta magában Joel Schumacher. Bane, Méregcsók, Batgirl és Mr. Freeze ma legalább három filmet jelentene Hollywoodban, itt viszont egyszerre le akarták tudni mind a négyet úgy, hogy közben ott volt Batman és az egyre nagyobb seggfejként viselkedő Robin.
Az egész lélektelen, borzalmasan megírt, összecsapott önparódia lett, ami az idő múlásával még nevetségesebbé vált. Ez az a produkció, ami szinte az összes rosszfilm listán ott van a top20-ban. Arnold Schwarzeneggernek 25 millió dollárt fizettek csak azért, hogy egy-egy mondatot ismételgessen, Alicia Silverstone semmi másért nem került a filmbe, csak hogy legyen egy női hős is.
A jó nyitóhét után drasztikusan csökkent a nézettség, hamar ízekre szedték a produkciót. Még paródiának is gyenge volt a film, az odafigyelés szikrája is hiányzott belőle. A logikai hibákat 5-6 perces videókban számoló Youtube-sorozatnak 17 perc kellett, amíg az összes amatőr hibát felsorolták a filmből. Erre már azt sem lehetett mondani, hogy kikapcsolom az agyam és folyatom rá a nyálam két órát, mert akkor már rég halott lennék.
Az óriási égés eredménye a filmes franchise átmeneti halála lett. Ezt kellett újraélesztenie Christopher Nolannek 2005-ben.
Batman: Kezdődik!
megjelenési év: 2005
rendező: Christopher Nolan
Batman: Christian Bale
szereplők: Michael Caine, Liam Neeson, Katie Holmes, Gary Oldman, Cilian Murphy, Rutger Hauer, Ken Watanabe, Morgan Freeman
büdzsé/bevétel: 150 millió dollár/374 millió dollár
pozitív/negatív
+ a teljes szereplőgárda
+ Burton képi világának realizálása
+ komplex Bruce Wayne/Batman
+ jól megírt forgatókönyv
+ látványos akció
+ Hans Zimmer
- kissé elnyújtott erdettörténet
- kevés szerep a Madárijesztőnek
Nyolc év kellett ahhoz, hogy begyógyuljanak a sebek, amiket a Batman és Robin okozott, miközben megjelentek más szuperhősfilmek, mint az X-Men vagy a Pókember. Sokan csóválták a fejüket, hogy minek egy újabb Batman, amikor kiderült, hogy Christopher Nolan vezetésével rebootolják a franchise-t. Pedig annyira nem volt meglepő, az X-Men és a Pókember megmutatta, hogyan érdemes szórakoztató, de nem túl erőszakos szuperhősfilmet gyártani úgy, hogy valamennyire igazodjon a képregényekhez. Nolan viszont valami teljesen mást akart.
Az óriási égés eredménye a filmes franchise átmeneti halála lett. Ezt kellett újraélesztenie Chripstopher Nolannek 2005-ben.
A rendező nem csak a korábbi filmek hibáit, hanem az erényeit is észre vette. Burton szélsőséges világát kicsit finomította, jobban kidolgozta az akciójeleneteket, aztán az egészet egy sokkal realisztikusabb világba helyezte. Már maga a Batman: Kezdődik! koncepciója is egy meglepő húzás volt, hiszen sokkal átfogóbban foglalkozott Bruce Wayne múltjával, és az ebből következő jellemfejlődéssel, mint az eddigi filmek összesen.
Amíg Burtont a képregények látványvilága, és a torz valósága fogta meg, addig Nolant a korábbi filmekből hiányzó, jellemi komplexitás érdekelte Batmanben. Végre egy rendező, aki képes értéke szerint kezelni egy több évtizede létező szereplőt, és megfelelően interpretálni a modern korba. Schumacher és Burton filmjei inkább mesék voltak, Nolan viszont megpróbálta eltűntetni a határt a mesefilm és a dráma között.
Ehhez persze kellett a karakternek megfelelő érzelmi mélységet biztosítani tudó Christian Bale, és olyan remek mellékszereplők, mint Michael Caine, Gary Oldman és Morgan Freeman, akiknek köszönhetően jobban megismerhetjük Bruce Wayne személyiségét. A Batman: Kezdődik! megalapozta a részletes szuperhősmítoszt, ezután már senki sem mert újabb Fenegyereket, vagy Batman és Robint forgatni. Felütötte a fejét a nolanizmus - vagyis fogjunk egy valóságtól teljesen elrugaszkodott alapanyagot, és tegyük realisztikussá, legyen szó járművekről, az eredettörténetekről vagy csak a karakterek jelmezeiről.
Azért hibátlannak senki sem nevezné a filmet. A legtöbb panasz az elnyújtott elősztorit érte, miszerint túl sokáig építik fel Batman megszületését. Ez azonban kellett Nolannek ahhoz, hogy tudatosítsa a nézővel, hogy ebben a műfajban ott van a potenciál egy komoly drámára is, csak időt kell adni neki, és nem áthelyezni a hangsúlyt a szuperhősből a szuperre.
A pozitív fogadtatás be is bizonyította Nolan zsenialitását, hogy aztán máig mindenki őt emlegetve akarjon nagyon sötét, de közben vagány blockbustereket csinálni, általában kevés sikerrel.
A sötét lovag
megjelenési év: 2008
rendező: Christopher Nolan
Batman: Christian Bale
szereplők: Michael Caine, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Gary Oldman, Maggie Gyllenhaal, Cilian Murphy, Eric Roberts, Morgan Freeman
büdzsé/bevétel: 185 millió dollár/1 004 558 444 millió dollár
pozitív/negatív
+ Heath Ledger
+ de ismét meg kell említeni a teljes szereplőgárdát
+ élvezetes, több szálon futó, jól megírt történet
+ a kevés vér ellenére nem egyszer bizarr, sokkoló hangulat
- a batmobil
- később minden blockbuster ezt a formulát próbálja másolni, legtöbbször sikertelenül
Ezután jött a legnagyobb dobás, A sötét lovag. Nolan az első film végén már felvezette, hogy ebben Joker lesz Batman nagy ellensége, minden idők egyik legjobb főgonosza. Kisebb megrökönyödésre, Nolan Heath Ledgernek adta a szerepet, a Túl a barátságon miatt pedig a rajongók elképesztő hőzöngésbe kezdtek. Feleslegesen, mert mint kiderült, Ledger élete alakítását hozta a filmben, és még Jack Nicholson Jokerjét is kenterbe verte.
A második Nolan-féle Batmanre ért be a rendező munkája annyira, hogy igazán elkezdjék értékelni a szuperhős műfajt. Ledger zseniálisan hozott pszichopata alakítását azóta is emlegeti mindenki, a színésznek hat hétre be kellett zárkóznia egy hotelszobába, hogy megértse a karaktert. Ekkor találta ki az őrült hanghordozást, a tikkeléseket, és ötvözte Sid Vicious megjelenését Malcolm McDowell karakterének személyiségével a Mechanikus narancsban. Valamit nagyon tudhatott Christopher Nolan, hiszen Christian Bale ugyanúgy nagyon komoly munkát fordított arra, hogy igazán megértse Batman lényegét, és sikerüljön a saját képére alakítania, így jött létre Batman mélyített beszédhangja is. Persze ott van még Aaron Eckhart nagyszerű bipoláris alakítása Harvey Dentként, de a mellékszereplőkre sem lehetett igazán panasz.
A film minden egyes pontján a maximumot hozta. Joker és Batman közös jelenetei a filmtörtént legemlékezetesebb jó-rossz párbeszédei közé kerültek, miközben Christian Bale tovább árnyalta a karaktere személyiségét. Megmaradt a sötét, de realisztikus látvány, a jelmezekre és a díszletre továbbra sem lehetett egy rossz szót sem mondani (kivéve a batmobil), akcióból pedig jutott bőven ismét.
Ledger korai halála azonban elvetette annak a lehetőségét, hogy a fantasztikusan működő Joker és Batman párbeszédek a következő filmben is megjelenjenek. Így Nolan abba a nehéz helyzetbe került, hogy filmjének pont a legerősebb pontjára nem tudott építeni a folytatásban.
A sötét lovag: Felemelkedés
megjelenési év: 2012
rendező: Christopher Nolan
Batman: Christian Bale
szereplők: Michael Caine, Tom Hardy, Aaron Eckhart, Gary Oldman, Joseph Gordon-Levitt, Anne Hathaway, Marion Cotillard, Morgan Freeman
büdzsé/bevétel: 250 millió dollár/1 084 439 099 millió dollár
pozitív/negatív
+ Christian Bale, Joseph Gordon-Levitt, Tom Hardy, Gary Oldman, Michael Caine
+ iszonyatosan látványos akciójelenetek
+ Batman nappal!
+ a rengeteg új szereplő nagy részét sikerült azért ügyesen beépíteni a cselekménybe
+ megfelelő lezárás
- a túl sok új szereplő miatt kevesebb kidolgozott karakter
- Macskanő
- rengeteg szálon futó, néhol elkapkodott történet
- Batman vs. Superman
A trilógia záró epizódjára el kellett varrni az összes eddigi szálat, ezért a másodikhoz képest kissé elkapkodottnak tűnt a Felemelkedés. Túl sok történet, túl sok szereplő, túl nagy történések Gothamben, egyszerűen nem lehet ennyi felé fókuszálni egy filmben anélkül, hogy az rontson az összképen.
De az utolsó Batman-film még így is köröket ver bármire az előző érából. Megismerhetjük Batman vezetői oldalát, ahogy a város megvédését próbálja megszervezni, még többet megtudunk a múltjáról, és jön egy-két egész érdekes új szereplő. Azonban az egész várost fenyegető veszély már túl sok Nolannek, és kicsit szétesik a film, elveszti azt a hangulatot, amit korábban megteremtett. Batmanből szuperkatona lesz, akinek nincs ideje megbújni a sötétségben, Harvey Dentről alig esik szó, Anne Hathaway pedig elég közepes Macskanő. Selina Kyle azon kevés példák egyike, amit Tim Burton egyszerűen jobban csinált. A szexis, kihívó, szexrabszolgaruhás Macskanő jobban illett volna Nolan világába egy kicsit megszelidítve, mint egy ennyire semmilyen Anne Hathaway. Dicséretet érdemel viszont Joseph Gordon-Levitt, akivel szépen megágyaztak Robinnak, kár, hogy ennek a kibontakozását az átkozott Batman vs. Superman, és az Igazság ligája-film miatt valószínűleg nem láthatjuk.
Az egyik legmeredekebb húzás Bane átírása volt. A mexikói pankrátomaszkos gonoszból totális agyhalottat csináltak a Batman és Robinban, miközben a képregényekben Bane Bruce Wayne egyik legádázabb ellensége. Nolannek sikerült megfelelően adaptálni a karaktert, még az is jól sült el, hogy az ő realizmusához nem túlságosan illő pankrátormaszkot lecserélje erre, ami aztán később viharként söpört végig az interneten. Tom Hardy a negatív hangok ellenére remek karaktert hozott össze, nagyon ritka, amikor egy hatalmas, verőember külsejű főgonosz mellé intelligencia és taktikai érzék párosul. A lelkileg és fizikailag összetört Bruce Wayne pedig talán Bale legjobb alakítása Batmanként.
Nolan távozásával egy újabb korszak zárult le a filmes Batman történetében, aminek a következő epizódját Zack Snyder, vagyis a szegény ember Joss Whedonja viheti tovább. A Marvel hatalmas sikereinek hatására a Warner volt annyira vadbarom, hogy a következő produkcióban egymásnak ereszti Batmant, és a mindössze egy, meglehetősen közepes filmet kapó Supermant, hogy aztán bitang gyorsan jöhessen a Warner Bosszúállókja, vagyis az Igazság ligája.
Már most annyira rossz a karmája az egész produkciónak - a Ben Affleck-féle Batmantől kezdve az innen-onnan berántott kultikus hősökig - hogy sokan egy második Schumacher-érát vizionálnak. Talán kicsit korai ítélkezni, várjuk ki a végét 2016-ig.
Rovataink a Facebookon