Cannes-ban nőtt nagyra a Fehér isten

2014.05.23. 22:06

Sikerült elérnünk Mundruczó Kornélt, a Fehér isten rendezőjét Cannes-ban, miután elnyerte az Un Certain Regard kategória fődíját. Éppen egy díjazottak számára rendezett vacsorán vett részt. Tényleg nem tudott róla, hogy díjat fog nyerni, majdnemhogy véletlenül van még a fesztiválon.

A film stábja ugyanis a szombati bemutató (és buli) után hazautazott, Mundruczó teljesen más ügyben tért vissza a fesztiválra pénteken. "Teljesen szürreális a helyzet: azért kellett kijönnöm, hogy találkozzak az amerikai és francia forgalmazóval, hogy eldöntsünk fontos kérdéseket a Fehér isten ottani bemutatója körül. Azt persze gondoltuk, hogy komoly esélyünk van a kutyás filmeket díjazó Palm Dogra, de ott sem volt egyértelmű, hogy a Jean-Luc Godard filmjét, amiben szintén egy kutya az egyik főszereplő, hogyan díjazzák majd. Végül mi kaptuk a Palm Dogot, a Godard-filmben szereplő kutya pedig a Grand Dogot, és ezt a díjat személyesen vehettem át a brit pavilonban." 

A fesztivál szervezői csak ezután, háromkor keresték meg. Tudni szerették volna, hogy a városban van-e még, és megkérték, hogy mindenképpen jöjjön el az esti díjátadó ceremóniára. Ez már előre jelezte, hogy az Un Certain Regard kategóriában kiosztott három díj egyikét ezek szerint megnyerte a Fehér isten, de csak ott a helyszínen szembesültek azzal, hogy a kategória fődíját nyerték. 

"Azt gondolom, hogy ezt a díjat nem én kaptam, hanem a szellemiség, amit a film képvisel. Nagyon nagy elismerése ez az annak az energiának, amiből ez a film készül, annyi ember és kutya rengeteget tett ebbe a filmbe." Mundruczó érezte, hogy a fesztiválon szerették a filmet: a nézők, a forgalmazók, a vásárlók nagyon melegen fogadták a Fehér istent. "Éreztük, ahogyan növekszik a film Cannes-ban, életemben nem állítottak meg ennyiszer az utcán, pedig voltak már pozitív tapasztalataim a fesztiválon. Ez most egészen más kategória."

Mundruczó természetesen meglepődött: "Egy díjra az ember sosem számít, és most is csak azt remélem, hogy ez az elismerés is segíti majd a forgalmazást, és minél több nézőhöz jut majd el a film." Amerikába és Franciaországba már korábban, a díjazás előtt eladták a filmet, Angliában, Spanyolországban, Németországban és Olaszországban megállapodásközeli állapotban vannak a bemutatóról. "Egy film sorsa fél évvel a fesztiválbemutató után szokott lezárulni: a vásárlók általában kivárnak, megnézik a fogadtatásokat, és arra is számítanak, hogy idővel lejjebb mennek az árak." 

A rendező éppen a díjazottak számára rendezett díszvacsorán ült, amikor felhívtuk, ezt egy buli követi majd, remélhetőleg legalább olyan erős, mint a szombati bemutató utáni, ahol ezt az öt és fél órát mixelte össze Dj Soobrosa. A rendező szombaton egy kora reggeli géppel már jön is vissza Budapestre. 

Érdekesség, hogy az Un Certain Regard zsűrijének nagydíját (és az Index rajongását) nyerő Ruben Östlund-film, a Turist (Force Majeure) producere az a Philip Bober, akinek cégével, a Coproduction Office-szal korábban Mundruczó Kornél rendszeresen együtt dolgozott. A Fehér isten az első olyan film, amiben Bober nem vett részt. "Ez ugyanaz a fészekalj: ismertem ezt a filmjét Östlundnak, és a korábbi munkáit is követtem, egyáltalán nem csodálkoztam azon, hogy a Turist is ennyire jó lett."