Az idei Oscar is a fehér férfiakról szól majd
További Cinematrix cikkek
- Nicole Kidman az új filmjéről: Volt, amikor úgy éreztem, az sem érdekel, ha sosem érnek hozzám többé egész életemben
- Egy hónap sem telt, de már több mint 300 ezren látták ezt a magyar filmet
- Perverz módon kínozza a nézőket a Netflix sorozata, és nem is szégyelli magát miatta
- Hollywood mindig is a férfiak játszótere volt, és úgy tűnik, az is marad
- Ekkora állatságot rég láttunk filmben
A csütörtökön kihirdetett Oscar-nevezéseket elnézve a szaksajtó ismét levonta a lesújtó következtetést: női rendezőnek és írónak, valamint színes bőrű filmkészítőnek lenni Hollywoodban nem jó dolog. Valahol igazuk van, hiszen a jelölt filmesek között egy női rendező vagy író sincs, és a fő kategóriákban nagyítóval lehet nem fehér jelöltet találni: a mexikói Alejandro González Iñárritut a Birdmanért jelöltek.
Pedig a Selma című történelmi drámáért simán lehetett volna jelölni Ava DuVernay rendezőt, akivel egyszerre két legyet is ütött volna a Filmakadémia, hiszen nő, a film férfi főszereplője, David Oyelowo pedig a kritikusok szerint zseniális alakítást nyújtott, mégis kimaradt a legjobb öt színész közül. A Selma még így is jól járt, hiszen jelölték a legjobb film és legjobb betétdal díjára - utóbbit meg is fogja kapni szerintünk. Szintén nem jelölték Angelina Jolie-t az Unbroken rendezéséért, és Carmen Ejogo (Selma) sem került be a legjobb női mellékszereplők közé.
Illusztris társágba került Bradley Cooper
A filmtörténetben 2015-ig mindössze kilenc olyan színész volt, akit zsinórban három egymást követő évben is Oscarra jelöltek: Spencer Tracy (1937-1939), Gary Cooper (1941-1943), Gregory Peck (1945-1947) Marlon Brando (1951-1954), Richard Burton (1964-1966), Al Pacino (1972-1975), Jack Nicholson (1973-1975), William Hurt (1985-1987) és Russell Crowe (2000-2002).
Mostantól Bradley Cooper is ennek a klubnak a tagja, hiszem 2012-ben a Napos oldalért, 2013-ban az Amerikai botrányért jelölték, idén pedig az Amerikai mesterlövész főszerepe érte egy nevezést számára. Apróság, de mivel az idei filmje producere is egyben, a legjobb filmért járó szoborra is esélyes.
Az LA Times már 2012-ben megírta, hogy amíg az Oscar-jelölők 94 százaléka fehér, 77 százaléka férfi és 86 százaléka 50 év feletti, a trend nem is nagyon fog változni. Ehhez mondjuk az is hozzátartozik, hogy a cikk megjelenése után nem sokkal az Amerikai Filmkadémia a fekete Cheryl Boone Isaacs-ot nevezte ki elnökének, de hát egy fecske nem csinál nyarat.
A Twitteren nem nagyon kímélték a Filmakadémiát, pillanatok alatt megszületett a #WhiteOscars (FehérOscar) és #OscarsSoWhite (DeFehérAzOscar) hashtag, a felhasználók pedig meglehetősen hevesen anyázták a Filmakadémia tagságát.
Legó-kalandnak sem volt jó lenni csütörtökön
Persze ahogy a rendező- és forgatókönyvírónők és a nem fehér filmesek is kimaradtak a szórásból, ugyanúgy szomorkodhatnak sokan mások. Sokan köztük joggal, mint például a Legó-kaland alkotói, akik szerintem nem is hittek a fülüknek, amikor bejelentették a legjobb animációs filmek kategóriát, és nem hallották a nevüket. És hogy kiket okolhatnak a kudarcért?
Elsősorban a kollégákat. Az Oscar-nevezések esetében ugyanis az egyes kategóriákban a szakzsűri jelöli a filmeket és alkotókat, így a közel félmilliárd dollárt termelő, és a 2014-es év második legnagyobb kritikai sikerének számító filmet az animációs szakemberek hagyták ki a legjobb öt film közül, vélhetően azért, mert nem tartották elég nagy művészi és szalmai kihívásnak.
A Variety cikke szerint az animációs szakemberek köztudottan imádják a stop-motion technikát és rajonganak a klasszikus módszerekkel készült filmekért, így a számítógéppel generált legófigurák nem nagyon izgatták a fantáziájukat, annál inkább a Song of the Sea vagy a Princess Kaguya. Ráadásul ebben a kategóriában a szavazók mind a húsz nevezett filmet megnézték (igen, ezt ki kell emelni) és egy tízpontos skálán értékelték őket, majd a legjobb öt eredményt elérő film nevét diktálták le a Filmakadémia fejeseinek.
Meglepő, de csak valahol mulatságos
Vegasban a Sráckor a nyerő
A nevezések bejelentése után nem sokkal a Las Vegas-i bukmékerirodák is közzé tették, ők kiket tartanak esélyesnek az egyes kategóriákban. Ennek alapján a legkevesebb pénzt a Sráckor (legjobb film), Richard Linklater (legjobb rendezés), Patricia Arquette (legjobb női mellékszereplő), J.K. Simmons (legjobb férfi mellékszereplő), Julianne Moore (legjobb női főszereplő), Micael Keaton (legjoibb férfi főszereplő) hozza a konyhára, a legtöbbet pedig az Amerikai mesterlövész - Bennett Miller - Laura Dern - Robert Duvall - Marion Cotillard - Bradley Cooper hatosfogattal lehet nyerni.
Mint minden évben, idén is kimaradt jó pár esélyes színész, színésznő, film, író és rendező a szórásból, és a rajongóik a faji egyenlőtlenségek miatt háborgókhoz csatlakozva a Twitteren adták ki frusztrációikat magukból. Jennifer Aniston krónikus fájdalomtól szenvedő, nyers, cinikus karaktere, illetve annak megformálása simán érhetett volna legalább egy jelölést, ezzel szemben a Filmakadémia a meglehetős outsidernek számító Marion Cotillardot jelölte, meglepve ezzel mindenkit, de leginkább magát a színésznőt.
Szintén furcsa látni Laura Dern nevét a legjobb mellékszereplők között, hiszen a Vadonban azért annyira nem volt jó, és Rene Russo az Éjjeli féregben és különösen Jessica Chastain A Most Violent Year című filmben jóval érettebb, emlékezetesebb alakítást nyújtott. Azt is érdemes megjegyezni, hogy a rendezők céhének filmes jelölései és a legjobb rendezés Oscar-kategóriája sem egyezik meg (pedig itt elég nagy az átfedés a tagok között, ugye), így maradhatott ki Clint Eastwood az Amerikai mesterlövészért, és kerülhetett be Bennett Miller, a Foxcatcher rendezője.
Kifejezetten érthetetlen azonban, hogy miért csak nyolc filmet jelöltek Oscarra - hiszen a négy éve megváltoztatott szabályok alapján akár tízet is felsorolhattak volna - ráadásul joggal, hiszen olyan filmek maradtak ki, mint a Holtodiglan (a legjobb adaptált forgatókönyvek közül is, ha már itt tartunk), az Éjjeli féreg, a Csillagok között vagy a Foxcatcher. A legjobb külföldi filmek közé nemhogy a Fehér Isten nem fért be, de a csodálatosan drámai Lavina sem, a svédek indulója, amit a kritikusok nem egy listán simán az év tíz legjobb filmje közé jelöltek.
A közönség sem érti
A Fandango.com online jegyportál a nevezések bejelentése után nem sokkal egy ezerfős felmérésben kérdezte meg a mozirajongókat arról, mit gondolnak az idei kategóriákról. A válasz valahol kiszámítható volt: a legtöbben a Legó-kaland mellőzését tartották a legfelháborítóbbnak, második és harmadik helyen pedig a Selma rendezőjének és főszereplőjének kihagyását jelölték meg. Sokan nem örültek annak sem, hogy Clint Eastwood nem kapott rendezői jelölést amerikai zászlóba tekert háborús filmje, az Amerikai mesterlövészért.
Ami a meglepetéseket illeti, a Fandango látogatóit leginkább az döbbentette meg, hogy Jennifer Aniston helyett Marion Cotillard került be a legjobb színészmők mezőnyébe a Két nap, egy éjszaka című filmjéért. Mivel a filmet széles körben nem mutatták még be, ezen annyira nem lehet csodálkozni: december 24-én került be egyetlen egy amerikai moziba, pont azért, hogy a színésznőt jelölhessék. Kellemes meglepetésként jelölték meg Bradley Cooper (Amerikai metserlövész) és Steve Carell (Foxcatcher) nevezését a legjobb férfi színészek közé, ezzel speciel mi is egyetértünk.
A 10 legérthetetlenebb mellőzés:
- A Legó-kaland (legjobb animációs film)
- David Oyewelo, Selma (legjobb színész)
- Ava Du Vernay, Selma (legjobb rendező)
- Clint Eastwood, Amerikai mesterlövész (legjobb rendező)
- Angelina Jolie, Rendíthetetlen (legjobb rendező)
- Jake Gyllenhaal, Éjjeli féreg (legjobb színész)
- Jennifer Aniston, Cake (legjobb színésznő)
- Gillian Flynn, Holtodiglan (legjobb adaptált forgatókönyv)
- Amy Adams, Nagy szemek (legjobb színésznő)
- Bill Murray, St. Vincent (legjobb színész)
Az öt legkellemesebb meglepetés:
- Marion Cotillard, Két nap, egy éjszaka (legjobb színésznő)
- Bradley Cooper, Amerikai mesterlövész (legjobb színész)
- Steve Carell, Foxcatcher (legjobb színész)
- Laura Dern, Vadon (legjobb női mellékszereplő)
- Paul Thomas Anderson, Beépített hiba (legjobb adaptált forgatókönyv)
Rovataink a Facebookon