Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- életút
- portré
- ryan közlegény megmentése
- oscar-díj
- dollármilliók
- dan brown
- steven spielberg
Az egész világ imádja, és még saját aszteroidája is van
További Cinematrix cikkek
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
- Ennyire személyes hangvételű film még sosem készült a legendás intézményről
- A Rocknak köszönhetjük a világ legpusztítóbb karácsonyi akciófilmjét
- Kicsi, mire jó ez a narkós és borzasztó sivalkodás?
- Szívbe markoló animációs film érkezik a mozikba
Tom Hanks jövőre lesz 60 éves. A két Oscar-szobor mellett 72 másik díjat is őrizget a vitrinjében, csillaga van hollywoodi Hírességek sétányán és a csillagász rajongói róla nevezték el a 12818 Tomhanks aszteroidát. Mintaférj és példás családapa, akiről sohasem cikkezik a bulvársajtó - a legbotrányosabb hír vele kapcsolatban 2012-ben jelent meg, amikor véletlenül kicsúszott a száján egy fuck egy milliós nézettségű reggeli beszélgetős műsorban.
Hanks évtizedek óta ugyanazt a karaktert alakítja minden filmjében, legyen az vígjáték vagy háborús dráma. Ő a kedves, néha kicsit szerencsétlen, de végletekig jólelkű, hétköznapi átlagember, aki tisztességesen végzi a munkáját. Csak aztán valahogy mindig belekeveredik valami egyáltalán nem hétköznapi kalandba, az őrült legénybúcsútól kezdve az évezredes titkok kinyomozásán át az űrutazásig. Íme egy vicces videó, ami 6 percbe sűríti az összes filmjét:
Ennyi pénzt kapott Tom Hanks a filmjeiért
- Gyilkos randevú (1980) - 800 dollár
- A nagy csobbanás (1984) - 70 ezer dollár
- Segítség, felnőttem! (1988) - 1,75 millió dollár
- Életem a kabaré (1988) - 5 millió dollár
- Ami sok, az sokk (1989) - 3,5 millió dollár
- Hiúságok máglyája (1990) - 5 millió dollár
- Forrest Gump (1994) - 70 millió dollár (részesedést kapott a bevételből)
- Toy Story (1995) - 50 ezer dollár (Woody hangjáért)
- Ryan közlegény megmentése (1998) - 40 millió dollár
- A szerelem hálójáb@n (1998) - 20 millió dollár
- Toy Story 2 (1999) - 5 millió dollár (Woody hangjáért)
- Halálsoron (1999) - 20 millió dollár
- A Da Vinci-kód (2006) - 18 millió dollár
- Angyalok és démonok (2009) - 50 millió dollár
- Toy Story 3 (2010) - 15 millió dollár (Woody hangjáért)
- Felhőatlasz (2012) - 10 millió dollár
- Phillips kapitány (2013) - 15 millió dollár
- Banks úr megmentése (2013) - 10 millió dollár
- Toy Story 4 (2018) - 15 millió dollár (Woody hangjáért)
De vajon milyen Tom Hanks a hétköznapokban?
Pont ugyanolyan, mint a vásznon. Egy kedves, jólelkű fickó, aki rajong a családjáért, Elvisért és a Monty Python-humorért és a Doctor Who tévésorozatért. Emellett mániákusan gyűjti a régi írógépeket és fanatikus Raiders-drukker (gyerekkorában popcornt és mogyorót árult az ikonikus félszemű kalózt logóként használó focicsapat oaklandi stadionjában). Emellett az űrhajózás és a történelem is érdekli, nem csoda, hogy több ilyen filmet és tévésorozatot is bevállalt, ráadásul egy ideje nemcsak főszereplőként vesz részt ezeknek a forgatásán, hanem producerként is.
Hanks a részben magyarországi helyszíneken készülő Infernóval együtt több, mint 70 filmet és sorozatot forgatott (vagy narrált) eddig, és ezekből lehetetlen feladat kiválasztani a 10 legjobbat. Ezért inkább megpróbáltam három nagy korszakra felosztani az életművét. Íme:
- a dilis vígjátékok és romkomok korszaka, 1980-tól nagyjából az 1998-s Ryan közlegényig,
- a díjnyertes, komoly drámák korszaka, az 1993-as Philadelphiától napjainkig,
- és a profi blockbustergyáros korszaka, az ezredfordulótól napjainkig
Tom Hanks vagyok, a vígjátékkirály
Ahogy az a színészeknél általában lenni szokott, a kaliforniai születésű Hanks már a középiskolában is az osztály bohóca volt, és színdarabokban szerepelt. Később a Chabot College-ben és a sacramentói Kaliforniai Állami Egyetemen tanult színjátszást. Egy színházi rendező elhívta Ohióba egy fesztiválra Shakespeare-t játszani - a beugrásból hároméves turné lett, ám mivel ez sok hiányzással járt, Hankst kidobták az egyetemről. 1979-re profi színházi mindenes lett, szabadidejében pedig filmes meghallgatásokra járt, így keveredett el első mozifilmje, a Gyilkos randevú című horror New York-i forgatására. Az állandó vigyorgásával annyira belopta magát a stáb szívébe, hogy a rendező, Armand Mastroiannai végül átíratta az epizódszerepét, és őt nem ölte meg a dögös csajokra vadászó sorozatgyilkos. A ma filmenként 20-40 milliót simán kaszáló sztár mindössze 800 dollárt keresett ezzel a szereppel.
Hanks a Gyilkos randevú utáni másfél évtizedben egy rakás ma is nézhető vígjátékot meg romkomot forgatott. Ezekben mindig ő alakította a kölyökképű, rendes srácot. Tipikusan ilyen volt A nagy csobbanás, a Legénybúcsú, a Magas, barna férfi felemás cipőben, az Alma a fájától, a Segítség, felnőttem!, a Joe és a vulkán, az Ami sok, az sokk és A szerelem hullámhosszán. Ezalatt természetesen letudta a fiatal férfi színészek kötelező katona- és zsaruszerepeit is (lásd: Örökké búcsúzunk, Dragnet, Egyik kopó, másik eb).
Tom Hanks vagyok, a díjhalmozó drámai hős
Bár a Segítség felnőttem! gyereklelkű játéktervezőjeként Tom Hanks jópár filmes díjat bezsebelt (többek között egy Golden Globe-ot is), a kritikusoknak és a nézőknek csak az 1993-as Philadelphia után esett le, hogy ez a 37 éves fickó drámai szerepekben is jó.
Ez is csak a véletlennek volt köszönhető. Jonathan Demme rendező csak azért választotta őt főszereplőnek, mert úgy érezte, egy fiatal és népszerű vígjátékszínész nélkül az emberek nem fognak jegyet venni egy AIDS-es témájú filmre (a Batman előtt szintén inkább vígjátékokban szereplő Michael Keaton volt a másik nagy esélyes). Hanks lelkiismeretesen felkészült a szerepére: 15 kilót fogyott a forgatáson, csak hogy a kórtermi jelenetben is hitelesen mutathassa be egy AIDS-beteg testi leépülését. Alakításáért a Golden Globe és a berlini Ezüst Medve mellett az Oscart is megkapta.
Azt pedig máig nem tudta senki Tom Hanks után csinálni, hogy két egymás utáni évben elnyeri a legjobb színésznek járó Oscart: a Philadelphia után a Forest Gump történelmi fordulópontokat végigszerencsétlenkedő, kedves idiótájáért is őt díjazták. Innentől sorban hívták a komolyabb drámákba (lásd: Apollo-13, Ryan közlegény, Halálsoron, A kárhozat útja), és olyan sztárrendezőkkel barátkozott össze, mint Steven Spielberg, aki eredetileg Mel Gibsonnak vagy Harrison Fordnak akarta adni a Ryan közlegény megmentése főszerepét.
Tom Hanks vagyok, a blockbustergyáros
Hanks már viszonylag fiatalon, 36 évesen kipróbálhatta magát a kamera túloldalán: 1992-ben ő rendezte a Mesék a kriptából című kultikus horrorszéria egyik epizódját. Robert Zemeckis, a széria atyja ugyanis rengeteg sztárnak adott rendezési lehetőséget a '90-es években: még Schwarzenegger és Michael J. Fox is jegyez egy-egy részt! 1996-ban Hanks a saját forgatókönyve alapján rendezte meg a Nyomul a banda című, '60-as években játszódó zenés vígjátékot, amiben főszereplő is volt.
A produceri karrierje A végtelen szerelmesei - Az Apolló-program című, űrhajós dokusorozattal kezdődött. Ezt régi barátjával, Ron Howarddal készítette el, akivel már az Apollo-13 című filmen is együtt dolgozott (persze sokkal korábbról ismerték egymást, hiszen együtt robbantottak kasszát A nagy csobbanással). Ron Howard és Tom Hanks azóta is a legnagyobb egyetértésben gyártják a többmilliós bevételeket hozó Dan Brown-adaptációkat: a Da Vinci-kód és az Angyalok és démonok után jövőre az Inferno is mozikba kerül.
Hanks tényleg a legnagyobbaktól tanulta el a producerkedést és a sorozatkészítést: Ron Howard mellett Robert Zemeckis és Steven Spielberg is rendszeresen bevette őt az aktuális szuperprodukciók készítésébe a kamerák innenső oldalán. Társproducer volt Zemeckis oldalán a Számkivetettben és a Polar expresszben, Spielberggel pedig együtt készítette el Az elit alakulatot (írt is és rendezett is egy-egy részt) és a The Pacific - A hős alakulatot. Spielbergnek egyébként Tom Hanks az egyik kedvenc színésze: a Ryan közlegény óta a Kapj el, ha tudsz!-ot, a Terminált és a most mozikba kerülő Kémek hídját is együtt forgatták.
Valószínűleg kevesen tudják, hogy Hanks producerként jegyzi a nemzeti esküvős filmek máig tartó áradatát ránk szabadító Bazi nagy görög lagzit, a Tökéletlen trükköt, amiben a fia, Colin Hanks is játszik, és az Abba-slágerekre táncikálós, kasszarobbantó Mamma Miát is. Következő produceri projektje a jövőre debütáló, az 1800-as évek Amerikájában játszódó történelmi tévésorozata, a Lewis and Clark lesz.
Rovataink a Facebookon