Márpedig a magyarok is tudnak gagyi akciófilmet készíteni!

2016.11.26. 16:17

Brad Pittel és Bruce Willisszel dolgozott együtt, aztán írt és rendezett egy filmet Kamarás Ivánnal és Anger Zsolttal a magyar kaszkadőr, Kovalik József. A Cop Mortem olyan szeretne lenni, mint egy amerikai akciófilm a tévé délutáni műsorsávjából.

De miért szívügye valakinek az, hogy sokkal kevesebb pénzből és sokkal kevesebb tapasztalattal leforgassa egy olyan B-kategóriás akciófilm másolatát, amit a tévék is csak a hétvége délutáni idősávban játszanának le, és az sem tűnne fel senkinek, ha véletlenül másnap is lemenne újra? Minek olyan filmet készíteni, ami az elképzelhető legjobb esetben is csak egy fantasztikusan profin kivitelezett, középgagyi tucattermék lehet?

A kaszkadőrből most író-rendezővé előlépő Kovalik József pont ezt tette: készített egy olyan filmet, amely minden egyediség nélkül egyszerűen csak követi a hollywoodi akciófilm-gyártás első osztályos iskolásoknak írt tankönyvét. Sorozatgyilkos szedi áldozatait a rendőrség sorai közül, a bűnüldözők tehetetlenek, mígnem jön egy speciális ügynök az Interpoltól, aki, még mielőtt az eddigieknél is fontosabb áldozatokkal is végezne a gyilkos, az utolsó pillanatban felgöngyölíti az ügyet, és egy autós üldözés után a végső közelharcban leszámol a bűnözővel. Ez a tartalomleírás minden tévés műsorújságban szerepel legalább heti egyszer, és most már van magyar verziója is. De tényleg, minek?

Nem, nem azért, hogy megmutassuk, a magyarok is tudnak olyat, mint a hollywoodiak.

Nem tudnak.

A Cop Mortem című filmben egyedül a sztori áll meg a lábán: maga a krimi teljesen rendben van, mármint hozza az ilyen filmektől elvárt színvonalat. A nyomozás kellően sok szálon zajlik ahhoz, hogy megmaradjon az izgalom, és Kovalik azzal is jól egyensúlyoz, hogy mikor mennyit tudjon meg a néző: egy idő után például kiderül, ki a gyilkos, de az csak a legvégén, hogy miért történik mindaz, ami történik. A megoldáshoz nem egyenes út vezet, és abban is van fantázia, hogyan jutunk el fél-alvilági és egészen törvényen kívüli csoportokon át a megoldáshoz. És a motivációk is folyamatosan változnak, így abban is van némi izgalom, hogy tényleg negatív figura-e, aki elsőre annak tűnt.

De mindez csak a dramaturgiára és a cselekmény főbb pontjaira vonatkozik, a forgatókönyvre már egyáltalán nem. Mert mint szöveg, a Cop Mortemé az elmúlt évek, de talán évtizedek legrosszabb forgatókönyve: szinte nincs olyan mondat az egész filmben, amiről el lehet hinni, hogy egy élő és lélegző ember magától kimondaná. A bunkó, nyers rendőr például úgy kommentálja, hogy a nyakukra küldtek egy nyomozót, hogy „Elegem van ebből az Interpol-históriából”, a másik rendőr izgatottan felkiált, „Ha bármilyen módon is elszalasztjuk őket, a fejünket veszik!”, és mindenki, de tényleg mindenki úgy fejezi ki a meglepettségét, hogy „Csak nem azt akarod, mondani, hogy”-gyal kezdi a mondatait. Minden egyes mondat olyan, hogy papíron olvasva még talán elmennénk a legnagyobb közhelyeket újrahasznosító, tenyérbemászó modorosságok mellett, de amikor valaki tényleg kimondja őket, az ember már a falba verné a fejét.

Úgyhogy teljesen mindegy, milyen kvalitású színész dadogja el ezeket a rémes mondatokat, Kamarás Iván ugyanúgy nem tudja őket hihetővé tenni, ahogy Anger Zsolt vagy Gáti Oszkár sem, bár Anger azzal próbálkozik, hogy rátesz még négy lapáttal a modorosságra, hogy az legalább szándékosnak tűnjön, Gáti pedig az irodalomrajongó rendőr szerepében idézget verseket, ami annyira életszerűtlen ötlet, hogy a megrökönyödésnél úgyse jut tovább senki.

Kovalik nemcsak a szövegekben, de a kötelező műfaji elemekben is a közhelyeket halmozza, és ezekről a jelenetekről mindig érződik, hogy a rendező semmit nem akart elmondani velük, viszont úgy érezte, muszáj, hogy bekerüljenek a filmbe, hiszen Hollywoodban is így csinálják. Amiben van is valami, de jó esetben ott azért van értelmük, mondjuk megértjük belőle egy szereplői motivációit. A Cop Mortemben viszont például olyanokat látunk, mint hogy

Kamarás Iván Interpol-ügynöke visszaemlékszik, ahogyan apja a Fuji lábánál karatézni tanítja, és közben megsimogatja a fejecskéjét.

Vagy hogy Kamarás Iván átszellemült arccal gyakorolja a harcművészetet egy erkélyen, egyedül. És az is minimum furcsa, amikor a rendező gondolkodás nélkül alkalmazza az amerikai sablonokat a magyar viszonyokra, például amikor a kommandósok behatolnak a bűnbanda rejtekhelyére, és szó nélkül elkezdik géppisztollyal agyonlődözni azokat az alakokat, akikről nemrég elhangzott, hogy piti kis senkik, és talán a bíróság sem ítélné őket többre némi pénzbüntetésnél.

De a Cop Mortem nem agyas film, hanem egy kaszkadőr önkifejezése, persze, nyilván az akció a lényege. Ami annak ellenére távol áll a lenyűgözőtől, hogy Kovalik olyan filmek forgatásán szerezhetett tapasztalatokat, mint a Z világháború, a Hellboy 2 vagy a Die Hard 5. Az akció leginkább verekedést jelent, mivel nemcsak Kamarás Iván játszik profi harcművészt, de a bűnözők is azok, akikhez további harcművészeken keresztül vezet az út. Ezek a rövid snittekből összeálló jelenetek viszont sem nem túl látványosak, sem nem fantáziadúsak.

Egyetlen, talán félperces olyan rész van, amiben egy capoeirás küzd meg egy karatéssal: ebben legalább van valami ötlet, valami, ami túlmutat a mechanikusan ismétlődő mozdulatsorokon. Ráadásul minden egyes ütés alá olyan hangot vágott a hangmérnök, mintha egy dinnyékkel teli Barkas teljes sebességgel nekirohanna egy falnak, ami, mivel jelenetenként százhetvenszer, az egész film alatt pedig nagyjából kétmilliószor fordul elő, azért eléggé idegesítő.

És a közhelyismétlésekben előjövő „csak hogy legyen” mentalitás a nagy akciójelenetekben is főszerepet kap. Nem az a baj, hogy csak azért repülnek és szaltóznak az autók, hogy legyen mit nézni, hiszen a „legyen mit nézni” minden látványfilm alapvetése. Hanem hogy meg sem próbálják legalább a műfaj elvárásaihoz képest hitelessé tenni ezeket, ami miatt viszont nem a trükkök maradnak meg az emberben, hanem a röhögőgörcs, például amikor

egy rendőrautó azért röpül az égig és törik totálkárossá, mert a sofőr egy nyílegyenes úton nekihajt egy betonbólyának,

vagy amikor egy kisstílű bűnöző úgy menekül meg a rá váró pár évnyi börtöntől, hogy inkább felrobbantja magát. Pedig akadnak jó ötletek: bár annak sincs semmi értelme, hogy ugyan miért vágtatna fel valaki crossmotorral egy pláza mozgólépcsőin menekülés közben, de ennél a jelenetnél az eredeti megoldás úgy-ahogy szentesíti az eszközt.

Szóval Kovalik József a Cop Mortemmel nem tud vagy akar választ adni arra, ugyan miért volt fontos leforgatnia ezt a kicsit sárga és kicsit savanyú filmet. Profi B-kategóriás akciófilmnek gyenge, és magyar ízeket sem ad az amerikai alaphoz. Viccnek pedig rossz.

Ne maradjon le semmiről!

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Kultúr
A Beatles utáni legjobbak léghajón érkeztek

A Beatles utáni legjobbak léghajón érkeztek

A gombafejűek pont olyan jól egészítették ki egymást, mint a Led Zeppelin muzsikusai.

február 19., 08:53

  • Kultúr
A háborús Budapest, ahogy még sosem láttuk

A háborús Budapest, ahogy még sosem láttuk

Elkészült az első angol nyelvű kötet a főváros második világháborús éveiről.

február 18., 17:50

  • Kultúr
Úgy néz ki, mint egy életfogytos, de nincs nála romantikusabb fickó

Úgy néz ki, mint egy életfogytos, de nincs nála romantikusabb fickó

Hálószobasoul azoknak, akik túl vannak a párterápián.

február 18., 19:09

  • Kultúr
Nincs megállás: csaknem harmincéves rekordot döntött meg a Hogyan tudnék élni nélküled? is

Nincs megállás: csaknem harmincéves rekordot döntött meg a Hogyan tudnék élni nélküled? is

Újabb adatot múlt felül Orosz Dénes filmje.

február 18., 19:23

  • Kultúr
Laár András Galla Miklós pucér előadásáról: Nem tudok mit csinálni azzal, hogy megőrült

Laár András Galla Miklós pucér előadásáról: Nem tudok mit csinálni azzal, hogy megőrült

A humorista sajnálja, hogy a meztelenség újra porondra került.

9 perce

  • Kultúr
A legnagyobbakat kértük meg, hogy árulják el a slágerek titkát

A legnagyobbakat kértük meg, hogy árulják el a slágerek titkát

Kérdés, hogy a mai dalok kiállják-e az idő próbáját.

február 18., 15:20

  • Címlapon
„Néha úgy éreztem, mintha a II. világháború rémségeit fotóznám”

„Néha úgy éreztem, mintha a II. világháború rémségeit fotóznám”

Az ukrán fotóművész, Maxim Dongyuk háborús képei visznek közelebb minket a borzalmak megértéséhez.

1 órája

  • Kultúr
Ő a magyar irodalomtörténet talán legtöbbet tárgyalt és leginkább vitatott alakja

Ő a magyar irodalomtörténet talán legtöbbet tárgyalt és leginkább vitatott alakja

A Jókai 200 bicentenáriumi konferencián fel kellett kötni a gatyánkat.

február 19., 08:28

  • Kultúr
Pintér Béla: Ha valakit meg akarnak semmisíteni, nem válogatnak az eszközök között

Pintér Béla: Ha valakit meg akarnak semmisíteni, nem válogatnak az eszközök között

Még mindig fél attól, hogy megfojtják a színházát.

február 19., 08:05

  • Kultúr
Aggasztó a helyzet, az öngyógyítás rosszul is elsülhet

Aggasztó a helyzet, az öngyógyítás rosszul is elsülhet

Nem mindegy, hogy a könyvet szakember vagy önjelölt próféta írta-e.

február 17., 14:13

  • Kultúr
Prieger Zsolt: A tökéletes tisztaságot B. Gergő és társai sem tudják bemocskolni

Prieger Zsolt: A tökéletes tisztaságot B. Gergő és társai sem tudják bemocskolni

Az Anima Sound System vezetője nagyinterjút adott az Indexnek.

február 18., 12:16

  • Kultúr
Hamarosan új rektora lesz a Zeneakadémiának

Hamarosan új rektora lesz a Zeneakadémiának

A szaktárca több mint egy év után kiírta az új rektori pályázatot.

február 17., 11:11

  • Kultúr
Tom Jones júniusban ismét az MVM Dome-ban lép fel

Tom Jones júniusban ismét az MVM Dome-ban lép fel

Az énekes kilencedszer lép fel magyar közönség előtt.

február 18., 11:38

  • Kultúr
Hatalmas bejelentést tett a görög miniszterelnök, évtizedes hiányt pótolnak

Hatalmas bejelentést tett a görög miniszterelnök, évtizedes hiányt pótolnak

Csaknem 37,5 milliárd forint értékű beruházásról van szó.

február 19., 13:16

  • Címlapon
Vasárnap jobbra tolódott egész Németország, aminek a politikai közép látta a kárát

Vasárnap jobbra tolódott egész Németország, aminek a politikai közép látta a kárát

Olaf Scholz után ismét egy konzervatív kancellárja lesz Németországnak.

4 órája

  • Kultúr
A minisztérium nem akar újabb balhét, de küzdelem azért lehet

A minisztérium nem akar újabb balhét, de küzdelem azért lehet

Az Index információi szerint két jelölt között dőlhet el a verseny a Zeneakadémián.

február 18., 09:03

  • Kultúr
E. T. miért ekkora gyökér a Citroën reklámjában?

E. T. miért ekkora gyökér a Citroën reklámjában?

A tét az ë-C4.

február 18., 05:46

  • Kultúr
Kommandók szállják meg Révkomáromot Jókai Mór születésnapján

Kommandók szállják meg Révkomáromot Jókai Mór születésnapján

Kevés híján beolvasztották a nagy író bronzszobrát.

február 17., 17:54

  • Kultúr
Meghalt Návai Anikó

Meghalt Návai Anikó

Az újságíró-műsorvezető 76 éves volt.

február 18., 09:08

  • Kultúr
Kézi vezérlésű lett a MOME volt rektora, lejárt a kuratóriumnak szabott határidő

Kézi vezérlésű lett a MOME volt rektora, lejárt a kuratóriumnak szabott határidő

Böszörményi-Nagy Gergelyt is megkerestük az ügyben.

február 17., 17:01

  • Kultúr
Még el sem kezdődött, de máris a legbotrányosabb Oscar-gáláról beszél a világ

Még el sem kezdődött, de máris a legbotrányosabb Oscar-gáláról beszél a világ

Több film és színész is érintett.

február 18., 05:49

  • Kultúr
Hatalmas felháborodást keltett a házassága, még az anyja is kitagadta

Hatalmas felháborodást keltett a házassága, még az anyja is kitagadta

Ásvai Jókay Móric élete és halála.

február 18., 05:44

  • Kultúr
Budapestre jön a rocklegenda Billy Idol

Budapestre jön a rocklegenda Billy Idol

A Rebel Yell és a White Wedding című sikerslágerek szerzője három év után tér vissza.

február 18., 10:31