Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- nyitva
- magyar film
- film
- kritika
- nagypál orsi
- vígjáték
- kovács lehel
- radnay csilla
- magyar filmek 2018
Egy szexkomédia végzi el a genderszakok munkáját
További Cinematrix cikkek
- Ismét eltolták a Batman II-t
- Adrien Brody étkezési zavarokkal és PTSD-vel küzdött az egyik legismertebb szerepe után
- Matt Damon és Zendaya is ott lesz Christopher Nolan Odüsszeiájában
- Johnny Depp lánya sem menti meg a sírból visszarángatott vámpírfilmet
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
Egy harmincas pár megpróbálja megújítani unalmassá vált szexuális éltét: amíg csak ennyit tudtam a Nyitva sztorijáról, elég szkeptikus voltam ezzel a filmmel. Egyrészt mert ezt már láttuk egy párszor, másrészt pedig, mert a magyar filmekben a viccelődés, különösen a szexszel való viccelődés nem igazán sikerült mostanában. (Régen persze ez is jobb volt, de most 2018 van.) A Nyitva szerencsére eloszlatott minden kételyt, friss, szellemes, vicces, de soha nem alpári film lett, amin sokat lehet nevetni, de messze nem csak nevettetni akar.
Ahhoz, hogy élvezni tudjuk ezt a filmet, egy dolgot rögtön az elején el kell fogadunk. Mégpedig azt, hogy Fanni (Radnay Csilla) és Bálint (Kovács Lehel) számára a szakítás nem opció. Fel sem merül bennünk, hogy mivel öt év után kiüresedett a szexuális életük, az lenne a megoldás, ha szétmennének, és mindenki keresne magának egy új párt. Hiába tűnik úgy, hogy ez lenne a legkézenfekvőbb két olyan embernek, akik még csak a harmincas éveikben járnak, nem házasok, nincs gyerekük, nincs közös vagyonuk.
De ha el tudjuk fogadni, hogy Fanni és Bálint annyira szeretik egymást, hogy a leglogikusabb megoldás helyett akár a legbizarrabbat is el tudják képzelni, akkor a Nyitva remek szórakozás lesz. Fanniék számára - legalábbis mindketten ezt állítják - az őszinteség a legfontosabb. Így aztán megcsalás, bujkálás és hazugságok helyett közösen akarnak egy nyitott, vagy nyitottabb kapcsolatot kialakítani. Kipróbálják a swingerklubot, az online és a valódi hármas szexet és így tovább. Azzal viszont nem számolnak, hogy ezek a kalandok hogyan hatnak rájuk. Milyen lesz ezek után a kapcsolatuk, működhet-e ugyanúgy tovább? Veszélybe kerül-e a bizalom, a törődés vagy a köztük lévő szeretet?
És az, hogy ilyen kérdések is felmerülnek, jól mutatja, hogy
a Nyitva mennyivel több annál, minthogy egy swingerklubban szerencsétlenkedő pároson röhögünk.
Az elsőfilmes rendező-forgatókönyvíró Nagypál Orsi (eddig a Terápia, a Csak színház és más semmi és a Tóth János sorozatokat rendezte) nem elégedett meg azzal, hogy csinál egy szimpla szexkomédiát. De azzal sem, hogy megnézi, működhet-e a monogámia a 21. században. Beszélni akart a férfi és női szerepekről, a női szexualitásról, a rengeteg taburól és tévhitről, ami még mindig körülveszi. (Csupa olyan téma, amivel a most megszüntetett genderszakokon foglalkoztak. Ők már nem tehetik, de a filmesek ezek szerint még igen.) Ebben bátor és új a Nyitva, nem abban, hogy a szereplők részt vesznek egy édeshármasban.
És abban is bátor volt, hogy a két főszerepet Kovács Lehelre és Radnay Csillára bízta. A színházba járók jól ismerik őket, de komoly filmfőszerepük még nem volt. Radnay Csillának konkrétan ez az első mozifilmje, ehhez képest rutinosan hozza a merev, görcsös, aztán lassan megnyíló, lassan változó, ezer kétellyel küzdő Fannit. Kovács Lehel pedig sokszor csak egy tekintettel, egy gesztussal éri el, hogy nevessünk. A Nyitva sehol nem harsány, a játékuk legkisebb harsánysága is elrontotta volna az összképet.
Mivel a főszereplők nem a magyar filmekben megszokott húsz színész közül kerültek ki, a Nyitvában mellékszerepekben láthatunk olyan színészeket, mint Ónodi Eszter, Mucsi Zoltán, Péterfy Bori vagy Tenki Réka. És ezek, bármilyen kis szerepek, hálásak. Mert a forgatókönyv nem bánt mostohán a legkisebb szereplővel sem. Imádtam az olyan jeleneteket, amiben Tenki Réka rémülten magyarázza az őt számonkérő anyatársnak, hogy akart ő szoptatni, mindent megpróbált, de nem ment. Vagy amikor a Ötvös András és Jordán Adél által játszott, a kisgyerekes léttől teljesen kiszipolyozott pár életébe leshetünk be. Vagy a családi ebédekbe, ahol mi más lenne a téma, mint a várva várt unoka késlekedése.
Számokban
Index: 7,5/10
A Nyitva humora tökéletesen ellentétes azzal a humorral, amit például a Valami Amerika 3-ban láttunk. Ez nem azt jelenti, hogy a film eltartott kisujjal nyúlna a dolgokhoz. (Elég annyit mondani, hogy Bálint urológus, és az ebben rejlő lehetőségekre gondolni.) Csak azt, hogy bár mindennel mer és tud is viccelni - az egyik legjobb poén például egyszerre kapcsolódik Kovács Lehel magasságához és egy másik szereplő farokméretéhez - de eközben
soha nem prosztó, senkit nem aláz meg, senkit nem bánt.
Külön dicséret jár azért, mert a filmben valódi emberi testeket látunk. Akár a női öltözőben, akár az uszodában, akár a swingerkluban járnak, olyan emberek veszik körül Fanniékat, akik az életben is körülvesznek bennünket. Az pedig, hogy a film szexuálisan legfelszabadultabb és legaktívabb párja már inkább az ötvenhez, mint a negyvenhez közelít (Péterfy Bori és Kocsis Pál alakításában) szintén kellemes meglepetés volt.
Ez a sok pozitívum még a film utolsó harmadának aránytalanságait is feledteti. Bár a Nyitva csak 96 perces, így is bőven ki lehetett volna hagyni az álom- és fantáziajeleneteket. Nem adtak sokat az élményhez, feleslegesen nyújtották a filmet, visszavettek kezdeti lendületéből. Összességében mégis tök jó első film lett a Nyitva, bár minden magyar vígjáték ilyen színvonalú lenne.
Rovataink a Facebookon