Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- netflix
- tévé
- film
- streaming
- mike flanagan
- stephen king
- kate siegel
- ajánló
- kritika
- horror
- thriller
- betörő
Ne halogassa senki, pár nap múlva letörlik a legdurvább horrorfilmet a Netflixről
További Cinematrix cikkek
- Ismét eltolták a Batman II-t
- Adrien Brody étkezési zavarokkal és PTSD-vel küzdött az egyik legismertebb szerepe után
- Matt Damon és Zendaya is ott lesz Christopher Nolan Odüsszeiájában
- Johnny Depp lánya sem menti meg a sírból visszarángatott vámpírfilmet
- James Gunn a véres és kimerült Supermanhez hasonlította Amerikát
Az író-rendező az elmúlt években több nagyszerűen sikerült, vérfagyasztó horrorral borzolta a tévénézők idegeit. Ezek közül talán A Hill-ház szelleme a legismertebb, amely egy szellemjárta kastélyba kalauzol, miközben egy megviselt és gyászoló családot mutat be, de a szakember későbbi munkái közül a Mise éjfélkor és Az éjféli klub is élvezetes sorozatok lettek. Már, ha valaki kedveli az ijesztgetős műfajt.
A Hush című film, Flanagan egyik korábbi alkotása jóval azelőtt került fel a Netflixre, hogy az online videótár betette volna a lábát Magyarországra, és szinkronos, magyar feliratos tartalmak lepték el a kínálatot. Így vélhetően sokaknak kimaradt ez a feszes, mindössze 82 perces, ugyanakkor ideglelős horror. Aki eddig hozzánk hasonlóan halogatta a megnézését, nem javasoljuk, hogy túl sokáig üljön rajta, mert a külföldi kritikusok által napjaink egyik legijesztőbb filmjeként is emlegetett Hush hamarosan lekerül a kínálatból. Már csak április 7-éig elérhető a Netflixen.
A történet középpontjában egy siket írónő, Maddie Young (Kate Siegel) áll, akinek regénye, a Mise éjfélkor hatalmas sikert hozott, de a karrierje megbicsaklott, ezért úgy határoz, hogy a háta mögött hagyja a pezsgő New Yorkot, és inkább vidékre költözik, az isten háta mögé. A döntés láthatóan megbosszulja magát, mert a kreativitása nem lobban új lángra, ráadásul a színen feltűnik még egy álarcos betörő (John Gallagher Jr.) is, és véres macska-egér játékot kezd el játszani Maddie-vel.
A Netflix filmje elsősorban azért rémisztő, mert bár a fotel kényelméből nézzük a történéseket, Mike Flanagan és felesége, a forgatókönyvön közreműködő és egyben főszereplő Kate Siegel kényszerítenek minket, hogy belegondoljunk: mit tennénk egy hasonló helyzetben? Az alkotópáros bravúrja, hogy annak ellenére, hogy Maddie csak jelelve kommunikál, mégis közel hozzák a karaktert a nézőhöz: a siketségéből eredő kiszolgáltatottsága izgalmas, és ritkán reprezentált hősnővé teszi a megviselt írót, aki másfél órán keresztül foggal-körömmel kapaszkodik az életébe, és küzd a végletekig gonosz betörő-gyilkossal.
Üresjárat ebben a filmben nincs, a rövid játékidő egyszerűen nem teszi lehetővé, hogy a készítők bármiféle sallangot benne hagyjanak a Hushban. A cselekmény végig pörög, mindig történik valami, és bár ezúttal a jumpscare-eket tekintve visszafogta magát Mike Flanagan, helyette sokkal durvább eszközhöz nyúlt:
A pszichológiai horror és a legvéresebb, legkegyetlenebb slasherek kombinációját hozza el nekünk a Hushban.
Bár azt hinnénk, hogy az a tény, hogy a főszereplő nem beszél és nem hall, elidegenítő, épp az ellenkezője történik meg Mike Flanaganék filmjében: igazi utazást teszünk az írónő koponyája körül, miközben mindenfelé fröcsög a vér. Szerencsére a természetfeletti a filmből kimarad, egy abszolút földhözragadt alkotásról van szó, ami pont emiatt annyira ijesztő. Egy hús-vér emberi gyilkos a főellenség, akiről már az első 20 percben kiderül, hogy nem normális – hozzá képest a Sikoly Szellempofája egy barátságos óvodás szintjén van.
A Slasherhez képest a Hushban viszonylag kevésszer lendül a kés, de akkor ezeknek a mozdulatoknak mindig súlyuk van. Flanaganék abszolút a realizmusra törekedtek a filmjükben, ebből a szempontból is, szóval senki ne lepődjön meg, hogy egy-egy artéria átvágása után a szereplők szó szerint úsznak, fuldokolnak, szenvednek a saját vérükben. A bemutatott karakterekből amúgy nincs sok, Maddie-n és a magát váratlanul korán leleplező gyilkoson kívül két szomszédot látunk csak, és ennyi. A reménytelenség és a kiúttalanság érzetéhez ez is hozzájárul, főleg, hogy az erdő közepén él a főszereplő, ahonnan tényleg nincs hova szaladni. Itt az egyetlen kiút a küzdelem és a gonoszon való felülkerekedés.
A Hush remek példa rá, hogy egy egyszerű, sokszor látott betörős koncepciót egy váratlan elemmel, a főszereplő maximálisan kiszolgáltatottá tevésével mennyire fel lehet dobni.
Mike Flanaganék ráadásul megtisztelik a nézőt azzal, hogy nem az olcsó ijesztgetésre helyezik a hangsúlyt. Helyette kapunk egy zsigerien őszinte alakítást Kate Siegel részéről, na meg egy olyan bajba jutott hősnőt, aki nem csinál kétpercenként hülyeségeket. Helyette végig okosan cselekszik. Végső soron ezt rá lehet húzni a Hushra mint filmre is: egy okos horror okos nézőknek. Kár, hogy manapság ilyenből nem sokat kapunk.
9/10
A Hush a Netflixen április 7-éig elérhető, kizárólag angol felirattal. Ahhoz, hogy a streamingszolgáltató mutassa a filmet a kínálatban, a kezelőfelületet is angol nyelvűre kell állítani!
Rovataink a Facebookon