Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cinematrix
- tévé
- sorozat
- trónok harca
- spin-off
- előzménysorozat
- max
- streaming
- irodalom
- regény
- feldolgozás
- george r. r. martin
- fantasy
- évadkritika
- ajánló
- sárkányok háza
Egyszerűen képtelenség szeretni a Sárkányok háza új évadát
További Cinematrix cikkek
Intő jelek mondjuk voltak már az évadpremierkor, amik arra utaltak, hogy a Sárkányok háza ezúttal nem lesz győzelmi menet: amikor a Feketék és Zöldek között viszály csak nem akart kirobbanni, az acsarkodó királyi család tagjai ehelyett hosszú monológokat rendeztek, egymásnak vérkomoly fejjel előadva – de most már legalább jobban bevilágított tróntermekben tették mindezt. A feszültség az első két-három epizódban még látványosan jelen volt, arra lehetett számítani, hogy a Rhaenyráék (Emma D'Arcy) és Alicenték (Olivia Cooke) könyörtelenül egymásnak esnek, és bár kaptunk is egy véres csatát, ami után kezdetét vette Aemond (Ewan Mitchell) felemelkedése, sajnálatos módon ez a két fordulat maradt a cselekmény csúcspontja, már ha nem számítjuk bele a vörös vetést és az új sárkánylovasok Bosszúállókhoz hasonló összeállását.
A Sárkányok háza nagyon csúnya vergődést produkált az új évad második felében, érezni lehetett, hogy Ryan Condal és csapata húzzák az időt, és ennek olyan karakterek estek áldozatul, mint például a Matt Smith által játszott Daemon Targaryen, aki Harrenhalban hallucinált szinte végig, és még a már emlegetett, Emma D'Arcy-féle Rhaenyrát, a trónkövetelőt is partvonalra rakták az írók. Érthetetlen, mert kettejük románca, hatalomért való marakodása hozta az első évad legparázsabb pillanatait.
Ehhez képest most mintha elherdálták volna a kvázi főszereplőket, vérlázító módon pedig, a fanfiction rajongóknak kedvezve Rhaenyrát minden áron leszbikus románcba igyekeztek belehajszolni az alkotók. Mintha Ryan Condalék csak a TikTok-visszajelzésekre figyeltek volna oda. Mindez ráadásul a jéghegy csúcsa, mert nemcsak e tekintetben, hanem más történetbeli momentumoknál is mellőzték, hogy a Tűz és vérben mindig az ambiguitás volt a legizgalmasabb tényező.
De legalább hunyorognunk nem kellett, mert a készítők végre sutba dobták a ronda, túl sötét fényképezést. Ami a sárkányokat és azt az egy-két csatajelenetet illeti, a Sárkányok háza bőven hozta a kötelezőt. Meg mernénk viszont kockáztatni, hogy amennyiben nem tették volna a második etapban ennyire lenyűgözővé a sárkányok szálát, illetve a Rhaenyrához csatlakozó másodvonalas Valyriai leszármazottakat, mint a kőbunkó Ulfot (Tom Bennett) vagy Addamet (Clinton Liberty), akkor majdnem hogy nem maradt volna miért odakapcsolnunk 2026-ban a biztosan érkező harmadik évadra. Ez nyilván megint elég nagy baj.
Szegény színészek próbálták kihozni a maximumot a forgatókönyvekből, de ebben az évadban különösen lapos párbeszédeket és monológokat kaptak kézhez. Ehhez képest óriási bravúr, hogy egy ennyire utálható főgonosz, az Ewan Mitchell által alakított Aemond ki tudott törni a lassan általunk halálra unt főszereplők árnyékából. Hasonlóképpen vált komplex karakterré Tom Glynn-Carney balsorsú Aegonja, és bár az utolsó pillanatokban, de az Eve Best-féle Rhaenysről is sikerült megmutatniuk a készítőknek, hogy miért lett volna ő is jó választás a Vastrónra.
Vérzik a szívünk ezért a sorozatért, mert az utolsó percekre végre helyükre kerültek a bábuk a sakktáblán, és kezdetét vehette volna a tényleges sárkányok tánca, a nagy vérontás, ugyanakkor ezt az évadot az HBO, vagy a készítők maguk – ezzel kapcsolatban egyelőre ellentmondásos nyilatkozatok láttak napvilágot – valamiért rövidebbre szabták, és pont akkor vágták el az eseményeket, amikor azok nyolc óra időhúzás után végre beindultak volna. Nagyon fura, hogy a finálé utolsó perceiben miért kaptunk egy kvázi trailert a folytatásról, mindenféle megszólalás nélkül, de ez a húzás Ryan Condalék részéről csak tovább rontotta a szájízünket. Ahelyett, hogy jött volna az a bizonyos, mindenki által várt ütközet, Daemon a Trónok harcába kapaszkodó hallucinációi voltak ezúttal a legérdekesebbek. Jól mutatja, milyen mélyre süllyedt ez a széria, hogy csak ezt a misztikus eseményt tudtuk csak kiemelni a 70 perces tömény unalomból.
Félreértés ne essék, a Sárkányok háza első évadának is bőséggel megvoltak a hibái, gondolunk itt elsősorban a nagy időugrásra, a siettetett történetmesélési tempóra. Pontosan ezért váratlan és érthetetlen, hogy a második etapra miért tapostak bele ennyire a fékbe az alkotók, és hagyták egy helyben toporogni az eseményeket. A Trónok harcát, az anyasorozatot se azért szerettük, mert A Gyűrűk Urához hasonló, eposzi méreteket öltő csatákat villogtatott volna, mégis, még a beszélgetősebbre szabott etapok után is katarzissal álltunk fel többnyire a tévé elől. Mert előtte volt legalább két-három váratlan, sokkoló karakterhalál, és úgy érezhettük, hogy Westerosban senki sincsen biztonságban.
A Sárkányok házában sincsen, ha már itt tartunk, csak lassan ez már nem érdekel bennünket.
Maga George R. R. Martin is elfordult a Sárkányok házától, aki blogjában kritizálta az adaptáció egyes húzásait, többek között a Vér és Sajt-szálat, a regényíró egy ponton kikelt az ellen az elmúlt hetekben, hogy a feldolgozások mindig csak másodvonalas átiratok, sótlan imitációi az eredeti műveknek, sőt a Winds of Winterrel hosszú évek óta szenvedő alkotó azt se volt rest a világ tudtára adni, hogy a harmadik évad írószobájához ő már nem csatlakozik, és távol marad a stábtól. Beszédes.
Ahogy elnézzük a második évadot, a Sárkányok háza új részeihez nem igazán lehetett köze már most se Martinnak, maximum a nevét írták ki, mint készítőt. Sűrűn érződött ugyanis elnagyolt rajongói munkának a sorozat. Egyedül a kosztümök, a díszletek, az erőn felül teljesítő színészek, na meg a sárkányok mentették meg a végeredményt.
Aláírjuk, hogy a negyedik részhez hasonló sárkányos összecsapást ritkán láttunk eddig, és a vörös vetésnek is megvoltak a maga pillanatai, de ez nagyjából harmincpercnyi szórakozás, mi van a maradék hét és fél órával?
Westeros világában bőven több potenciál van annál, mint amit Ryan Condalék ki tudtak belőle sajtolni, valószínűleg az írói stábban való komolyabb vérfrissítésre lenne szükség ahhoz, hogy vissza tudják terelni a Sárkányok házát a helyes, az első évad által megkezdett útra. Mert azt nem lehet megtenni, hogy ilyen-olyan okokból tíz rész helyett nyolcat dobnak oda elénk, és a lényegi évadzárást, az utolsó két epizódot elcsúsztatják évekkel későbbre... nem fair mindez a rajongókkal szemben, akik között minden bizonnyal akadnak még olyanok, akik lelkesednek ezért a megbicsaklott Trónok harca spin-offért.
6,5/10
A Sárkányok háza a Maxon streamelhető.
Rovataink a Facebookon