Hollywood mindig is a férfiak játszótere volt, és úgy tűnik, az is marad
További Cinematrix cikkek
- Több mint 30 éves pályafutása alatt most először jelölték Golden Globe-ra Pamela Andersont
- Nicole Kidman az új filmjéről: Volt, amikor úgy éreztem, az sem érdekel, ha sosem érnek hozzám többé egész életemben
- Egy hónap sem telt, de már több mint 300 ezren látták ezt a magyar filmet
- Perverz módon kínozza a nézőket a Netflix sorozata, és nem is szégyelli magát miatta
Az olyan thrillerektől kezdve, mint a Jókislány és a Kivérző szerelem, az olyan műfaji horrorfilmeken át, mint A szer, az olyan inspiráló sportdrámákig, mint a The Fire Inside, elmondható, hogy nők rendezték a 2024-es év legmerészebb és legelismertebb filmjeit Hollywoodban. Ezek a női filmesek azonban továbbra is a szabályt erősítő kivételek, nem pedig a szabály maga – állapította meg a Variety.
A San Diegó-i Állami Egyetem Nők a Televízióban és a Filmben Tanulmányi Központjának új kutatása szerint a 250 legnagyobb bevételt hozó, amerikai forgalmazású filmben dolgozó rendezők mindössze 16 százaléka volt nő. Ez az arány megegyezett a 2023-ban női rendezők által rendezett filmek arányával. És a helyzet a kasszasikerlistán felfelé haladva sem javult:
a 100 legnépszerűbb filmnek mindössze 11 százalékát rendezték nők, ami három százalékpontos csökkenés 2023-hoz képest.
Néhány ilyen film, például Rachel Morrison The Fire Inside című alkotása, 2024 végén került a mozikba, és még nem véglegesítették a bevételi adatokat, míg mások, például Anna Kendrick Nő a reflektorfényben című streamingsikere nem került a mozikba, így a San Diegó-i Állami Egyetem kutatásában nem szerepelnek.
Az is figyelemre méltó, hogy sok ilyen filmet, például Rose Glass Kivérző szerelme vagy Alice Rohrwacher A kimérája, indie kiadók adták ki, így nem a nagy stúdiók listájának részeként szerepelnek, ami azt jelenti, hogy a bevételeik minimálisak. De még ezekkel a fenntartásokkal együtt is azt mutatják az eredmények, hogy a női rendezők helyzete nem javult az elmúlt évben.
Martha Lauzen, a tanulmány szerzője és a központ igazgatója olyan filmesek teljesítményét emelte ki, mint Coralie Fargeat (A szer) és Halina Reijn (Jókislány), miközben sajnálkozott egy olyan iparág helyzetén, amely nem tett nagy előrelépést a női filmesek felemelése terén.
Az elmúlt néhány évben a magasan jegyzett nők – köztük Greta Gerwig, Jane Campion és Chloé Zhao – elképesztő sikerei nem jelentettek a többi női alkotó számára lehetőségeket. A néhányak számára biztosított láthatóság sokak számára nem teremtett munkahelyet
– mondta Lauzen egy nyilatkozatban. A Celluloid Ceiling című könyvében Lauzen 27 évre visszamenőleg vizsgálta a nők foglalkoztatását a filmszakmában, így évtizedes perspektívával rendelkezik a témában. A tanulmányhoz 2024-ben 3300 stáblistát vizsgált meg, hogy eredményt kapjon.
Légy jó kislány!
A férfiak felülreprezentáltak voltak a filmes forgatásokon betöltött egyéb kulcsszerepekben is, nem csak rendezőként, bár a nők bizonyos területeken javuló tendenciát mutattak. Több nőt alkalmaztak operatőrként, forgatókönyvíróként és producerként 2024-ben. A 2024-es 250 legjobban teljesítő filmjében dolgozó operatőrök 12 százalékát tették ki a nők, ami 5 százalékos javulást jelent. Az említett filmeken dolgozó forgatókönyvírók 20 százaléka volt nő, ami már csak 3 százalékos növekedést jelent, míg az összes producer 27 százalékát tették ki nők, ami egy százalékpontos növekedést jelent.
Ugyanakkor kevesebb nőt alkalmaztak zeneszerzőként, szerkesztőként és vezető producerként. A 250 legnagyobb bevételt hozó film 9 százalékának zenéjét írták nők, ami 5 százalékpontos csökkenést jelent az előző évhez képest. A szerkesztők 20 százaléka volt nő, ami 1 százalékos csökkenésnek felel meg, míg a vezető producerek 22 százaléka, ami két százalékpontos esést jelent az előző évhez képest.
Ezenfelül a filmek 70 százaléka 10 vagy több férfit alkalmazott a kulisszák mögötti kulcsszerepekben, míg mindössze 8 százalékuk alkalmazott 10 vagy több nőt.
Amikor nők rendezték a filmeket, nagyobb valószínűséggel alkalmaztak más nőket a kulisszák mögötti kulcspozíciókban, mint a férfi rendezők filmjeiben. A legalább egy női rendezővel készült filmeknél az írók 52 százaléka, a vágók 27 százaléka és az operatőrök 34 százaléka volt nő. Ezzel szemben a férfi rendezők által készített filmek esetében ezek a számok 12, 17 és 5 százalékra módosultak.
Ezek a számok megdöbbentőek. Hibáztathatjuk a jelenlegi, a zsugorodás és a konszolidáció által megrázott környezetet, de Hollywood egészében véve évtizedek óta húzza a száját ebben a kérdésben
– mondta Lauzen, utalva a megszorításokra, a változó üzleti modellekre és a vállalati fúziókra, amelyek a filmtörténet viharos időszakát jellemezték. De ez egy olyan időszak is, amelyben nők olyan kasszasikereket rendeztek, mint a Barbie, és olyan Oscar-díjas filmeket, mint az A nomádok földje és A kutya karmai közt. Csak ezek az eredmények egyelőre még nem kövezték ki az utat a többi női alkotó számára.
Rovataink a Facebookon