Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cikkek
- budapest film
- best hollywood
- mokép
- spi
- filmforgalmazás
- zack és miri
- pornót forgat
- kevin smith
- válság
- forintgyengülés
Elsüllyedt itthon Kevin Smith új filmje
További Cikkek cikkek
Hiába vártuk lelkesen, áprilisban mégsem került mozikba a Shop-stop rendezőjének új filmje, a Zack és Miri pornót forgat, és a közönségbarát cím ellenére csak dvd-n jön ki valamikor nyár végén. Hasonlóan járt Will Ferrell legutóbbi, kevésbé frappáns filmcímmel forgalmazásra kerülő vígjátéka a Tesó-tusa is, és a Rachel esküvője, amiért Anne Hathaway-t idén Oscarra jelölték. Még a Mickey Rourke nagy visszatéréseként ünnepelt A pankrátor premierje is veszélybe került egy időre, mikor az SPI nevű forgalmazó áprilisban megszűnt Magyarországon, de a Fórum Hungary átvette a többi film moziforgalmazási jogával együtt: pechére, A pankrátort itthon,amilyen jó film, olyan kevesen nézték.
Kihalás előtti állapot
"Az SPI beszüntette a hazai tevékenységét, a Flamex és a Mokép rég feladta, a Budapest Film szakmai befektetőt keres, és a Best Hollywood is küszködik. A független forgalmazók gyakorlatilag a szublimálás előtti fázisba kerültek" – jellemzi a kisebb hazai forgalmazócégek szorult helyzetét Bognár Péter, aki nemrég még a Budapest Film forgalmazási igazgatója volt, de áprilistól már a Filmklik nevű online tékát vezeti. A bajok megoldására a forgalmazói szervezetek most egy közös stratégiát szeretnének kidolgozni, ezért novemberig kéthavonta tartanak szakmai megbeszélgetéseket.
"Az egész analóg forgalmazás azért van bajban, mert a mozis nézőszámok, a dvd-eladások és a tévés eladások is csökkennek. Eddig a dvd tudta fedezni a visszaesést, de idén ez a piac is megállt. – vázolta a probléma okát Bognár. – A mozi tízmilliárd forintos, a dvd húsz-harminc milliárdos biznisz, de ennyi szereplőt nem bír el a piac ebben a vállalati konstrukcióban."
A forgalom csökken, a költségek nőnek
A mozis nézettség már jó ideje csökken, a Filmiroda adatai szerint 2002 óta a magyar mozinézők egyharmada elpárolgott: miközben hét éve még évi 15,2 millió látogatót tartottak számon, ez 2008-ra 10,3 millióra apadt: és ez a magyar részről csak az évi egy-két magyar nézett filmnek köszönhető. "A dvd-eladás viszont eddig folyamatosan nőtt, és a Budapest Film 2008-ra is 15-20 százalékos növekedést várt, ez azonban elmaradt - mondta Bognár. - A forintgyengülés óta a gyártási költségek viszont 40-50 százalékkal nőttek."
Hogy a dvd-eladások visszaestek, azt a Best Hollywood tavalyi adatai is igazolják. "18 százalékot esett az értékesített dvd-k forgalma, és a haszon még nagyobb arányban esett" - tudtuk meg Siflis Olivértől, a Best Hollywood igazgatójától. Ez a cég például a két legutóbbi Woody Allen-filmet és a Miyazaki-dvd-ket adta ki. A Mokép-Pannóniától, ahol rengeteg népszerű régi magyar filmet jelentetnek meg, azt a diplomatikus választ kaptuk, hogy tavaly a gazdasági válság ellenére sem tapasztaltak komolyabb visszaesést. Moziforgalmazásban viszont egyértelműen nem állnak jól, tavaly a budapesti bevételekből mindössze 0,35 százalékot szakítottak ki maguknak.
Legalább az oroszok nem tesznek be idén
A Best Hollywood igazgatója is több visszahúzó körülményt nevezett meg, például a vásárlók pénztelenségét és az illegális letöltéseket. "A forintgyengülés direkt a mi nyereségünkre ment. Az áfa is felmegy húszról huszonöt százalékra, de ezt is le kell nyeljük, különben a drága dvd-ket nem veszik meg - tette hozzá. - A rendes dvd-forgalmazás legnagyobb akadálya, hogy nagyon nagy pénzeket kell befektetni, és csak olcsón lehet eladni." Siflis idén az orosz gazdaság visszaesésétől vár némi fellendülést, mivel most ők legalább nem halásszák el előlük a filmeket. Valószínűleg ez sem jön be: az orosz forgalmazók cannes-i filmfesztiválon már kialakították a közös stratégiájukat.
Feldmájer Sándor, a Magyar Filmforgalmazók Egyesületének alelnöke szerint a bajok egyik oka még az állami támogatás csökkenése lehet, és hogy dvd-kiadásra egyáltalán nem ad pénzt a Magyar Mozgókép Közalapítvány. "Volt egy pár film, amiről letettünk, mert a művészfilmek támogatásában az utolsó években nagyon nagy visszaesés volt" – erősítette ezt meg Siflis Olivér.
A Nemzeti Filmarchívum évek óta nem kapta meg a jogszerűen neki ítélt filmjogokat, amit a Hunnia, az Objektív, a Budapest, és a Pannónia Filmstúdiók 2004 óta 903 millió forintos állami támogatásból használtak ki a Dialóg stúdión keresztül: olcsó dvd-k formájában elárasztották a piacot.
Állami támogatás: az online forgalmazásra nem jut
A magyar artfilmeknél a támogatás maximuma a Magyar Mozgókép Közalapítványnál tízmillió forintról hatmillióra csökkent, tudtuk meg a Best Hollywoodtól, és a legnagyobb összeghez mindkét évben csak hatvanezer néző után lehet hozzájutni, ami manapság művészfilmnél szinte lehetetlen. A külföldieknél a támogatás maximuma ugyanúgy kétmillió forint, mint 2007-ben, de ugyanezt kétszer annyi kópiára adják, és ha e-cinema hálózatban is indítják a filmet, akkor már csak 800 ezret kaphatnak. „Dvd-forgalmazásra borzasztó nehéz lenne szisztémát kialakítani, ezért nincs ilyen - mondta Oláh Kata, az MMK sajtósa, és bár a forgalmazás jövőjét részben az online tékák jelenthetnék, ezt egyáltalán nem támogatják. "Azt a pénzt akkor a többiektől kellene elvenni, és így is kevesellik a támogatást, de az e-cinemát támogatjuk" - jegyezte meg erre Oláh.Előnyben a nagyok
"A nagy forgalmazók azért nincsenek bajban, mert ők ingyen kapják a filmeket és a kópiákat, csak a kampányt fizetik - magyarázta Bognár Péter. - Egy független forgalmazó viszont ma már több mint 100 ezer eurót (28 millió forint) fizet előre egy Almondóvárért. A kicsik nem bírják ezt a kettős kockázatot, hogy a várható bevételt előre megfinanszírozzák a producereknek, és megfelelő marketinget nyújtsanak. Ha a piacon akarunk maradni, akkor bevételmegosztásos rendszert kell rákényszerítenünk a producerekre, és szervezett közönséget kell felmutatnunk."