Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
"Nem hinném, hogy a Gladiátor megdobja a magyar blu-ray piacot, a sikert az új filmek bd-megjelenésétől lehet várni" - mondta Stern Gábor, a Fórum Home Entertainment marketingigazgatója. A Business Wire adatai szerint az Egyesült Államokban a Gladiátor-dvd-ből egy hét alatt adtak el annyit, amennyit a Mátrixból egy év alatt. Három hete megjelent blu-ray változata messze nem jött be ennyire kint sem. Pontos adatokat nem találtunk, de a fórumok szerint Hannah Montana is lenyomta a Russell Crowe-filmet.
A kérdés inkább az, az új filmek megjelenései arathatnak-e itthon sikert, miután csak 12-15 ezer blu-rayt lejátszani képes dvd-készülék, illetve PS3 található a magyar háztartásokban 2009-ben - a GfK Hungária tájékoztatása szerint -, és 200 féle blu-ray-film van jelen a hazai piacon.
A Magyarországon eladott kiadványok száma ennek megfelelően csekély: "A dvd-k 1-2 százalékát érik csak el - mondta Tóth Tibor, a Gladiátort is forgalmazó Select Video ügyvezetője. - 300 blu-raynél nagyobb darabszámot csak komoly filmeknél lehet megfigyelni, 500 példány rekordnak számít, ezt nálunk csak a Mamma mia haladta meg. A dvd-k rekordeladásai azért 30-55 ezer között mozognak."
Az InterCom a Madagaszkár 2 teljes készletét adta el (300 darab), A Quantum csendje James Bond-filmből 713 darab fogyott, Will Smith Én, a robotjából 747, a klasszikusok közül a Jó, a Rossz és a Csúf 500 vásárlónak kellett. Csak az FHE marketingmenedzsere, Molnár Ágnes mondott kedvezőbb arányokat: "Jelenleg az 1000 darab feletti blu-ray eladások nagyon jónak számítanak, egy sikeres mozifilmnél a dvd esetében ez a szám 10 000 darab felett van." Az ezres álomhatárt eddig egy kiadvány lépte át: a Dark Knight jelenleg 1100 darab felett van, a Casino Royale néhány darabbal maradt az 1000-es alatt.
A Sony elemzői szerint nemzetközi szinten 2014-ben már ugyanannyi blu-ray fogyhat, mint dvd, de a magyar forgalmazók közül ismét csak a Warner-kiadványoktól nemrég megfosztott FHE marketingmenedzsere erősítette meg magyar szinten is a 2014-es tippet. A többi forgalmazó kevésbé optimista, nem is merik megbecsülni, mikor lenne nyereséges a blu-ray-piac itthon.
Kicsi a vásárlórerő
Az általános vélekedés szerint a vásárlóerő itthon sokkal kisebb, mert az új megjelenések drágábbak, és nemcsak ahhoz képest, hogy Magyarországon alacsonyabbak a fizetések. Londonból is olcsóbban meg lehet kapni egy-egy filmet, arról nem is beszélve, hogy akár több hónappal a magyar megjelenés előtt. "Az angol kiadás legtöbbször nem tartalmaz szinkront, feliratot. Már nincs több hónap lemaradásunk a megjelenésben" - hozott ellenérveket az FHE részéről Stern Gábor.
Amerikában gyorsan terjed a blu-ray
A blu-ray az Egyesült Államokban a gazdasági válság ellenére is gyorsan terjed. A Digital Entertainment Group (DEG) jelentése szerint 2009 első félévében csaknem megduplázódtak az eladások a korábbi évhez képest, miközben a dvd-piacon visszaesés tapasztalható. A blu-ray lejátszókból 72 százalékkal fogyott több, mint korábban. Mind a filmek, mind a lejátszók eladásai a HD DVD elleni formátumháború megnyerése után ugrottak meg 2008-ban, és az előrejelzések további bővülést jeleznek.
"Kisebb mértékű emelkedésre számítunk a karácsonyi időszak miatt, ha ez jövőre megduplázódik, az is nagyon szép szám, de nagyobb mértékű emelkedést 2011-12-ig nem várunk - mondta Tóth Tibor. - Akkor el tudok képzelni 25 százalékos arányt a dvd-piachoz képest. Az már rentábilis lenne. De ez jelentős árcsökkenést és lejátszóeladást feltételez."
Itthon 6500-7500 forintba kerül egy átlagos, nem akciós blu-ray kiadvány. Ennyiért olvashatja otthonunkban a kék lézer a filmet, ami jobb kép- és hangminőséget és rengeteg extrát jelent. A forgalmazók közül a Select Video csökkentené a blu-ray megjelenések árát akár 4000 forintig, de csak szezonálisan, karácsonyi akció keretében. Valamennyire a Budapest Film is lépett, de nekik csak három filmjük jelent meg így.
Az InterCom szerint a jelenlegi kereslet nem indokolja az árcsökkentést, de áruházankénti akciókat folyamatosan terveznek. Most azonban az új megjelenésekre és az év kereskedelmileg legerősebb időszakára, a következő hónapokra (október végétől december közepéig) koncentrálnak olyan címekkel, mint a Jégkorszak 3 és a teljes trilógia, a Transformers - A bukottak bosszúja, továbbá a Hannah Montana.
A dvd-kiadások esetében fontos viszonteladónak számító hipermarketekkel (Tescóval, Corával, Auchannal) különböző tárgyalási fokozaton állnak a forgalmazók. A Budapest Filmnek nem sikerült eddig pozitív választ kapnia a magas ár miatt, mondta Szelényi Ákos videoforgalmazási vezető. A Select Video egy-egy darabot szállít a hipermarketekbe, egyedül a Media Marktban ad el többet.
Az InterCom több helyen is több darabszámmal érvényesül: "Az Auchanban és a Corában is lehet kapni intercomos blu-rayt, utóbbiban kiemelt blu-ray-szekció is van - magyarázta az InterCom dvd-forgalmazási igazgatója, Gyarmati Rita. - A Tescóval is folynak a tárgyalások, valószínűleg hamarosan ott is elérhetőek lesznek a lemezeink. Ám a hangsúly még mindig az online értékesítesen, valamint a Media Markt és a Saturn eladásain van". A hardware eszközök és a bd-lemezek árának csökkenésével egyre nagyobb forgalom várható a hipermarketektől is, fűzte hozzá az FHE marketingmenedzsere.
Beindul a blu-ray marketing
A piac beindításában néhány exkluzív kiadás is segített. A régóta várt A Jó, a Rossz és a Csúf például csak bd-n jelent meg Magyarországon. Hasonló példa lehet a Watchmen, amelynek a rendezői változata a hírek szerint csak blu-rayen jelenik meg Európában, első körben Nagy-Britanniában. A Watchmen az Egyesült Államokban megjelenésekor rekordot ért el, a vásárlók 36 százaléka választotta a bd-változatot a dvd-vel szemben, miközben a Nielsen VideoScan adatai szerint Amerikában már egyre több sikeres film eladásainak ötödét teszik ki a blu-rayek.
Közös magyar lépés a blu-ray terjesztésért
A forgalmazók és gyártók egy hete sajtóközleményt adtak ki arról, hogy összefogtak a blu-ray népszerűsítése érdekében: a Budapest Film, a Fórum Home Entertainment, az InterCom és a Select Video, a készülékek gyártói közül pedig az LG, a Panasonic, a Philips, a Samsung, a Sony és utóbbi Playstation3 üzletága illetve a Media Vision dvd és Blu-ray authoring, sokszorosító és kivitelező stúdió. Közös erőfeszítésük célja a HD TV-vásárlók informálása, a filmrajongók, mozilátogatók, dvd-vásárlók elérése.
Hogy hogyan növelnék itthon az eladást az 1000 alatti példányszámról? "Egyelőre az a feladatunk, hogy megismertessük az emberekkel ezt az új formátumot és a benne rejlő lehetőségeket - fejtette ki Gyarmati Rita. - Olyan váltás, mint anno a vhs és a dvd esetében volt, nem lesz, főleg nem a magyar piacon. De az a tapasztalatunk, hogy rengetegen vásárolnak HD tévét anélkül, hogy tudnák, milyen tartalommal tölthetik fel a kívánt képminőség elérése érdekében." A GFK adatai alapján év végéig 832 ezer HD tévé lehet országszerte.
Blu-ray-filmekből 2009-ben olyan sikerek várhatók még a Gladiátoron, a Transformers - A bukottak bosszúján és a Star Treken kívül mint a Bond-sorozat, a Terminátor - Megváltás, az Angyalok és démonok, a Halálos iram, a Közellenségek. A Budapest Film a Bolygónk, a földet szeretné megjelentetni az új formátumban, de ez csúszik: "Ez csak akkor jön össze, ha több országgal közösen készítjük, mert a fix költségek annyira magasak, hogy egyedül nem bírnánk viselni".
"Eddig két dvd és bd-változatot tartalmazó Disney kombó termékünk volt a Boszorkányhegy és a Jonas Brothers, illetve napokban jelenik meg a Hannah Montana - tért ki Gyarmati egy újabb intercomos marketingfogásra, ami a Disneynél a klasszikus termékeket is érinti, így hét év után a Hófehérke is így fog megjelenni. - Külföldön ez úgy működik: a dvd bekerül a gyerekszobába, míg a blu-ray és a hozzá tartozó drágább hardver marad szülői felügyelet alatt, közös mozizásra. Ez történt anno a Disney vhs-ekkel és dvd-kkel, meg a hozzájuk tartozó lejátszókkal is."
Az ABI Resarch felmérése szerint a blu-ray meghajtók nemzetközi elterjedése miatt is a filmek esetében az áttörés évének jósolt 2014 lehet a vízválasztó. Jelenleg még a bd-lejátszók 85 százalékát a Playstation 3 teszi ki világszerte és információnk szerint itthon is. Amerikában 2014-re éri utol az asztali és pc-be építhető blu-ray meghajtók aránya a Sony játékgépét.
Blu-ray meghajtó
Az asztali bd-lejátszók mellett fontos szerepet játszhatnak a formátum terjedésében a számítógépbe építhető blu-ray meghajtók. Az iSuppli elemzése szerint 2014-ben már minden ötödik pc-ben lecserélheti a blu-ray a dvd-t, de igazi fellendüléshez a filmek mellett még az új formátumon megjelenő játékok és zenék elterjedésére is szükség van. A Magyarországon a számítógépbe építhető bd-meghajtókat is forgalmazó LG emlékeztetett rá, hogy egy HDMI kábel segítségével már a számítógépbe épített bd-meghajtóról is nézhetők nagyfelbontású tévén a filmek, miközben ezek ára lényegesen alacsonyabb az asztali lejátszókénál.