Pusztai után Godard is a neten debütál
További Cikkek cikkek
Míg a francia új hullám élő legendája, Jean-Luc Godard a cannes-i május 17-ei debütálással egyidőben felteszi a netre is filmjét (Filmotv.com), és a francia sajtó üdvözli, hogy a filmnyelv és a filmkészítés után annak terjesztéséről is másként gondolkodik, a magyar mozik közül a Cinema City és a Budapestfilm is levette a Czukor show című filmet két héttel az indavideó film-es bemutatója után a mozik műsoráról. A Cinema bevallottan a netes premier miatt, a Budapestfilm a gyenge szereplésre hivatkozva.
"A filmszemle egyik fontos és szakmailag jól megcsinált alkotásának tartom a Czukor show-t, de katasztrofálisan szerepelt a mozikban" - indokolta Port Ferenc a állami támogatásból is működő Budapestfilm vezetője, miért vették le az állami támogatásból készült filmet, holott a művészfilmeket kevés vetítéssel még hónapokig is műsoron szokták tartani. Pusztai Ferencet, a szemledíjas film producerét kérdeztük erről, saját példát hozott: előző, szintén szemledíjas alkotásukat, A nyomozót: "még hat hónap után is műsoron tartotta a Budapestfilm, amikor már csak hat nézőt hozott vetítésenként".
Barna Márta, a Budapestfilm műsorszerkesztési vezetője a döntéstől függetlenül hozzátette, hogy azért nem bizonyított, hogy nem a legnagyobb konkurens, az ingyenes házimozizás vette el a filmtől mozinézőket.
Godardról a francia sajtó azt írja: legújabb ötletével a legjobb reklámot teremtette meg a május 12-én kezdődő 63. cannes-i filmfesztivál Un certain regard (Egy bizonyos tekintet) elnevezésű válogatásába meghívott alkotásának, a 101 perces Film Socialisme-nak. Az előzetes felgyorsított változata már napok óta fent van a neten, és a filmrajongók nem győzik kommentálni.
A neten a 88 perces Czukor show jól ment, 5000-en nézték végig az április 2-ai bemutatón egy nap alatt, rengeteg pozitív kommentet kapott a film, de ebben az esetben nem jött be a marketing: a moziban a gyengén szerepelt, két hét alatt nem hozott 5000 nézőt, ahogy - tegyük hozzá - ugyanabban az időben az összes többi magyar film is bukdácsolt. A premiere a hosszú hétvégére esett, amikor az 1000 és 1450 forint közötti jegyet a Czukor show-ra 695-en, a Bibliothéque Pascalra 1121-en, az Igazából apára 1204-en, a Szinglik éjszakájára 420-an váltottak.
Az egyik legjelentősebb európai forgalmazó, a Wild Brunch, a Filmotv.com 100 százalékos tulajdonosaként a Godard film netre tevésével tudatosan vitát kíván gerjeszteni a médiumok sorrendjéről. Franciaországban is törvény szabályozza, hogy egy filmet először moziban kell bemutatni, azután jelenhet meg videón, dvd-n, a tévén vagy neten.
Buda Andrea, a Cinema City mozilánc vezetője épp azzal indokolta a döntésüket, hogy a magyar Hungaricom forgalmazó és Pusztai Ferenc producer megszegte ezzel a szerződésüket, amiben az áll, hogy "négy hónapon belül nem lehet dvd-n sem forgalmazni a filmet, ami egyben azt is jelenti, hogy a filmet a nagyközönség csak a moziban tudja megnézni".
"Jean-Luc Godard azt akarja, hogy függetlenül attól, hogy hol, de a filmjét minél többen megnézzék " - mondta a Le Monde című napilapnak Brahim Chioua, a Wild Brunch igazgatója.
Dömötör Tamás filmjét, a Czukor show-t ingyen lehetett megnézni. Godard szándékai ellenére a netes vetítésük nem lesz ingyenes, hanem a fporgalmazó elvi meggyőződése miatt egy átlagos francia mozijegy árába, hét euróba kerül.