Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMYoda bolygóját nehéz 3D-be konvertálni
További Cikkek cikkek
A Warner stúdió nemrég jelentette be, hogy a háromdimenzióssá konvertált Harry Potter és a Halál ereklyéi 1. helyett csak a hagyományos és az IMAX verzó lesz látható november 19-én a mozikban. A Variety elemzése szerint a döntés hátterében több dolog áll. Egyrészt a stúdió nem akarja tovább húzni a Potter-rajongók idegeit egy jövőre áttolt premierrel, másrészt egy térhatás nélküli filmnek jobb visszhangja lehet, mint egy silány minőségű 3D-nek.
0D és 3D
A Warner legutóbb 3D mozifilmjét, az utólag konvertált Titánok harcát nemcsak a nézők és a kritikusok, de – a 493 millió dolláros bevétel ellenére – a belső cégvezetés is erősen támadták. (Az áprilisi premier után írtuk: „Sehol egy vászonról lelógó kard vagy lándzsa, nem kapkodtuk a fejünket a felénk dobott pénzérme elől.”) A stúdió az aranytojást tojó tyúknak számító Harry Potternél nem akart félmegoldást, például tízpercnyi térhatású jelenetet, mint a Félvér hercegben, inkább a 3D premier visszavonását választották.
A döntés hátulütője a bevételi oldalon lehet, a hollywoodi 3D őrületet elindító Avatar és az Alice Csodaországban is azért tudott 2,7 milliárdos, illetve egymilliárdos bevételt összehozni, mert a térhatású vagy IMAX 3D filmre többnyire másfélszer annyiba kerül a jegy, mint egy hagyományosra.
„Örülünk a Warner Bros. döntésének. A jó minőségű 3D filmekhez elég időt kell hagynunk a konvertálásra” – reagált a Warner közleményére Barry Sandrew, a Legend 3D alapító elnöke, aki maga is részt vett a konkurens Disney-nél az Alice Csodaországban térhatásúvá alakításában.
A Warner a Halál ereklyéi második részét már hagyományos, 3D, IMAX és IMAX 3D változatban is bemutatja 2011. július 15-én. A stúdió a befejező rész premierje előtt pár héttel mozikba küldené a Halál ereklyéi 1. addigra elkészülő 3D változatát is, de csak korlátozott kópiaszámmal, mert a tavaszi és nyári időpontok már telítődtek a nagy 3D filmekkel: 2011. május 20-án jön A Karib-tenger kalózai 4 a Disneytől, május 26-án a Kung Fu Panda 2 :The Kaboom of Doom a DreamWorkstől, június 17-én a Warner új szuperhősmozija, a Green Lantern, és június 24-én a Verdák 2 a Pixartól.
Jön a felújított felújított változat
A Variety másik cikke megemlítette a Titanic 3D verzióját is (ami pont a hajó elsüllyedése után száz évvel, 2012 április 15-én kerülne mozikba), és részletesen foglalkozott a térhatású Csillagok háborúja-filmekkel. A Lucasfilm az Avatar kasszasikere után most már hivatalosan is 2012-re időzítené a Baljós árnyak 3D premierjét, aztán sorban moziforgalmazásba kerülne a többi öt, felújított epizód is. George Lucas már 2005-ben, a ShoWesten bejelentette a 3D Star Wars-filmeket, és az In-Three el is kezdte a munkát a Csillagok háborúja nyitójelenetével (Vader csillagrombolója és Leia koréliai korvettje), de Lucas elégedetlen volt a végeredménnyel, és inkább más cégekkel kezdett egyezkedni.
Az In-Three azóta részt vett a Rágcsávók és az Alice Csodaországban konvertálásában is, mérsékelt sikerrel. Tim Burton szürreális meséjéről írtuk, hogy 3D csak a címében volt. Lucas saját cége, az Industrial Light and Magic viszont eddig csak a Karácsonyi lidércnyomás utólagos konvertálásába szállt be, de az ott gyűjtött tapasztalatok alapján a vezetőség úgy döntött, inkább kiszállnak a konvertálós bizniszből (az ILM a hatalmasat bukó Az utolsó léghajlító CGI-munkálataiban részt vett ugyan, de nem ők voltak a térhatásért felelős trükkcsapat).
A Lucasfilm most viszont mégis egy veterán ILM-alkalmazottra, Jonh Knoll visual effects supervisorra bízta a hat Star Wars-film háromdimenzióssá konvertálását. Lucasék külső cégekbe szerveznék ki a munkát, amit majd az ILM koordinálna. Knoll legutóbb, az Avatar speciáliseffektese lévén testközelből látta, mi a különbség az eleve 3D kamerákkal forgó film és egy utólag konvertált alkotás között, ezért most nagyon óvatosan nyilatkozott: „Korábban én is kritizáltam az eddigi 3D-be konvertálásokat. A fő probléma mindig az, hogy a nagy stúdiók a lehető legrövidebb idő alatt akarták keresztülverni a konvertálást a bedolgozó cégeken.”
A Star Wars-filmek átkonvertálása nem egyszerű feladat, erről Phil 'Captain 3D' McNally, a DreamWorks Animation stúdió global stereoscopic supervisora is nyilatkozott, aki Spielberg cége előtt Lucasnak is animátorkodott az Industrial Light and Magicnél: „Nem a 3D-be konvertálás, csak a csapnivaló 3D-be konvertálás ellen harcolok. A 3D filmek leglátványosabb elemei a füst, a köd, az áttetsző felületek és a tükröződések. A Csillagok háborúja-filmek konvertálása azért nehéz, mert tele vannak ilyen jelenetekkel: Yoda mocsara a Dagobán vagy az X szárnyúak kabinján tükröződő pilóták arca. Most olyan fejlesztéseken dolgozunk, amelyek megkönnyítenék ezeknek a jeleneteknek a konvertálását.”
Zavar az Erőben
A Star Wars-fanok egy része viszont egyáltalán nem örül annak, hogy a konvertálás az előzménytrilógiával kezdődik. Még mindig nem bocsátották meg Lucasnak a C3PO-hoz és az ewokokhoz hasonló humorforrásnak szánt, jamaicai akcentussal vartyogó Jar Jart. Ugyanakkor a rajongók egy másik csoportja egyáltalán nem akar 3D változatot az eredeti trilógiából. Ők azok, akik már a felújított változatokba beleszőtt új jeleneteken is kiakadtak, például a Jedi visszatér végére rakott körkapcsoláson, a szellem Sebastian Shaw Hayden Christensenre cserélésén, és azon, hogy a humán Jabba helyére CGI-űrcsigát rajzoltak az Új reményben.
„Az új 3D verzió már nem csak azoknak készül, akik 77-ben tátott szájjal nézték a Csillagok háborúját – Bruce Snyder, a 20th Century Fox nemzetközi filmforgalmazással foglalkozó vezetője próbálta ezzel a szöveggel megnyugtatni a dühös rajongókat. – Ez azoknak a gyerekeknek ad maradandó moziélményt, akik eddig csak otthon láthatták a régi filmeket és a Cartoon Network Klónháborúk tévésorozatát.”