Kilőtték a mozgólépcsőt Bruce Willis alól
További Cikkek cikkek
Huszonnégy éve készíti ki az aktuális gonoszt John McClane amerikai nyomozó a Die Hard-filmekben. Eddig melléktermékként az Egyesült Államok utcáin robbantak a bombák, az ötödik film 99 százaléka Magyarországon forog. De mielőtt helikopter zuhanna a rákospalotai stúdióra, a Vörösmarty utcában autót is röpítettek a levegőbe.
A filmforgatás miatt mostantól május 14-ig forgalomkorlátozás és utcalezárások mellett cirill betűs feliratokra lehet számítani a főváros több pontján, Budapest ugyanis Moszkvát alakítja a filmben. Hétfőtől több akciójelenetet forgatnak az ötödik részhez a belvárosban. Május 3-án kerül sor a legdurvább forgalomkorlátozásra.
Ezen a héten még Willis dublőre sincs Budapesten, nemhogy a franchise 57 éves főszereplője, aki a történet szerint fia megmentésére érkezik Moszkvába. A mellékszereplők, Sebastian Koch, Yulia Snigir és Patrick Stewart azonban már Pesten vannak, sőt Koch, az Oscar-díjas A mások élete-filmből ismert német színész orosz főgonoszként hétfőn már rabomobillal furikázott, a statiszták pedig rabtársakat alakítottak az V. kerületi Szabadság téri régi tévészékházban és annak környékén.
Kedden az autóütközésé a főszerep a VII. kerületben, az orosz utcának berendezett Vörösmarty utcában. A környéken a kamu moszkvai utcakép a Wesselényitől a Jósika utcáig tart. Egy hatkerekű páncélozott katonai terepjáró reggel óta töri az Audikat és Mercedeseket a statiszták rémületére. A videóban látható (illetve az olvasóink küldte képeken), ahogy a fekete Audit gázpalackból kiengedett hidrogénnel repítik a levegőbe, hogy aztán ráessen a mellette parkoló, ponyvatetős Mercedesre. A forgatást rengeteg tűzoltó és rendőr felügyeli.
Bruce Willis hátráltatná a 4-es metrót
A hírekkel ellentétben érkezése után nem ereszkedik alá az elkészült Tétényi úti megálló mozgólépcsőjén Bruce Willis, mert a többhetes, erősen díszletigényes forgatás akadályozta volna az utolsó simításokat végző kivitelezőket a metrómegállóban, tudtuk meg a DBR Metró Projektigazgatóságtól. A Tétényi úti megálló azért lett volna ideális, mert az állomás mára közel 100 százalékos műszaki készültségi fokot ért el. Így a mozgólépcsős jelenet felvehető lett volna anélkül, hogy a forgatás a forgalmat zavarná, illetve itt nem kellett volna az üzemszünetekre összpontosítani a forgatáshoz szükséges időt.
Ehelyett várhatóan a 4-es metró félkész, Baross téri állomásán, illetve annak felszíni munkaterületén forgatnak majd, az állomás úgy is csak jövő év végére lesz kész. Erről jelenleg is tárgyalnak.
A legdrágább itt forgó film
Az anyagiakról annyit tudunk, hogy a produkció a Mid Atlantic nevű magyarországi szervízcégen keresztül 11 milliárd forint alatti költést tervez nálunk, aminek ötödét a magyar részvétel miatt adóvisszatérítés formájában visszakapják. A filmet John Moore (Max Payne) rendezi, a forgatókönyvet Skip Woods (A szupercsapat) írta, de a stáb 80 százaléka magyar, pontosabban a több mint ötszáz főből vagy négyszáz a magyar szakember: a produkciós asszisztenstől a koordinátorig, a segédoperatőrön át az asszisztensekig.
Ennyit film még nem költött itthon, a legtöbb 7 milliárd körül szintén a Mid Atlantic Hellboy 2-je volt. A második legtöbbet költő film a hírhedt Koncsalovszkij-féle Diótörő volt 6 milliárddal (amivel kapcsolatban még mindig folyik a polgári per). Utána jönnek ismét a Mid Atlantic szervezte sorozatok, mint a Katedrális 1, 2 és a Borgiák 1, 2, illetve a 47 Ronin.
Az önkormányzatok az ilyen forgatásokban hatalmas bevételi forrást látnak, de azt, hogy hogyan osztoznak a fővárossal, nem tudtuk meg. Annyit elárultak, hogy a közterületek lefoglalására ezúttal körülbelül 100 millió forintot költenek a filmesek.
A VII. kerülettől megtudtuk, hogy április 22-től 24-ig 18,3 millió forintot szednek be közterülethasználati díjként az öt érintett utca lefoglalásáért. Az V. kerületből 8 napra foglaltak 50 és 800 négyzetméter közötti közterületeket (többek között a Szabadság téren, valamint a Zoltán, a Nádor és a Vécsey utcában). A lekötött foglalások alapján eddig 30 millió a kerület bevétele, de ez az összeg a 8. nap végére akár duplájára növekedhet.
A fővárosi önkormányzat területén is terveznek forgatni. Ilyen helyszín az 56-osok tere, az Andrássy út, a Bajcsy-Zsilinszky út, a Városligeti fasor, az Állatkerti körút és a Podmaniczky út. A közterület-használati díjjal kapcsolatban még folynak a tárgyalások, de több tízmillió forintra rúghat majd az összeg. Emellett a produkció külön napi 562 ezer forintot fizet a fővárosnak a közutak nem közlekedési célú igénybe vételéért. További részletek a helyszínekről itt olvashatóak.
A 4-es metró bérlése szokatlanul olcsó lehet. A Baross téri munkaterületet az egyik kivitelező cég használja, így a bevételt is csak ő kérhet. Viszont mivel egyre több produkció választja helyszínéül a 4-es metrót, a DBR arra kéri a céget, hogy csak a forgatás kapcsán felmerült saját költségeket - áram biztosítása, a tárolt eszközök, anyagok esetleges mozgatása stb. - téríttesse meg a filmesekkel, külön díjat ne fizettessen.
A rákospalotai stúdiókomplexumban több stúdióban is építettek moszkvai díszletet, és itt külső helyszínek is épülnek, ami költséges. Az itt forgó jelenetek között információink szerint lesz egy helikopterzuhanás is . Egyelőre a Ralegih-stúdióban moszkvai rendőrök és autók vannak, utóbbiakat törik majd össze.
A filmet az USA-ban 2013. február 14-én mutatják be.