További Cikkek cikkek
Míg egy 2010-es becslés szerint évi 25,6 milliárd dollár bevételkiesést okoznak a torrentsite-ok Hollywoodnak, addig a nagy filmstúdiók évről évre egyre jobb bevételeket produkálnak, ami első sorban a kínai nézőknek és zsinórban készülő, 3D remake-eknek és folytatásoknak köszönhető.
A torrentoldalakat a zeneipar egyértelműen felelőssé tette a zuhanó zenei cd- és dvd-eladások miatt, a filmgyártásban viszont már nem mutatható ki a számokban egyértelműen a közvetlen károkozás. Egyrészt nem számolhatunk minden torrentes letöltést egy eladatlan mozijegynek, mivel nem lehet tudni, hogy a letöltő a torrentezés helyett tényleg moziban nézte volna meg a filmet, másrészt a legtöbbször letorrentezett filmek általában a mozipénztáraknál is kiemelkedően jól teljesítenek.
Film | Letöltések száma 2011-ben | Összbevétel | Torrentezők miatt kiesett becsült bevétel (7,9 dolláros jegyárral számolva) | Becsült összbevétel a torrentezés megszüntetésével |
Halálos iramban: Ötödik sebesség | 9 260 000 |
626,1 millió dollár |
73,4 millió dollár |
699,5 millió dollár |
Másnaposok 2 | 8 840 000 |
581,4 millió dollár |
69,8 millió dollár | 651,2 millió dollár |
Thor | 8 330 000 |
449,3 millió dollár | 65,8 millió dollár | 515,1 millió dollár |
Forráskód | 7 910 000 |
123,2 millió dollár | 62,4 millió dollár | 185,6 millió dollár |
A negyedik | 7 670 000 |
144,5 millió dollár | 60,5 millió dollár | 205 millió dollár |
Álomháború | 7 200 000 |
89,7 millió dollár | 56,8 millió dollár | 146,5 millió dollár |
127 óra | 6 910 000 |
60,7 millió dollár | 54,5 millió dollár | 115,2 millió dollár |
Rango | 6 480 000 |
245,1 millió dollár | 51,1 millió dollár | 294,5 millió dollár |
A király beszéde | 6 250 000 |
414,2 millió dollár | 49,3 millió dollár | 463,5 millió dollár |
Harry Potter és a Halál ereklyéi II. rész | 6 030 000 |
1,3 milliárd dollár | 47,6 millió dollár | 1,77 milliárd dollár |
Ha azzal számolunk, hogy a torrentezők tízes toplistájában már nem szereplő 2011-es blockbustereket is letöltötték legalább 5-5 millióan (erről nincs hivatalos adat a Torrentfreaken, ott csak heti bontásban láthatóak a legnépszerűbb filmek, konkrét adatok nélkül), az alábbi bevételkieséseket kapjuk:
2011 legtöbbet kaszáló filmjei | Összbevétel | Torrentezők miatt kiesett becsült bevétel (7,9 dolláros jegyárral számolva) | Becsült összbevétel a torrentezés megszüntetésével |
Harry Potter és a Halál ereklyéi II. rész | 1,32 milliárd | 47,6 millió dollár | 1,36 milliárd dollár |
Transformers 3 | 1,12 milliárd | 39,5 millió dollár |
1,15 milliárd dollár |
A Karib-tenger kalózai: Ismeretlen vizeken | 1,04 milliárd | 39,5 millió dollár | 1,07 milliárd dollár |
Alkonyat - Hajnalhasadás I. rész | 705,1 millió | 39,5 millió dollár |
744,6 millió dollár |
Mission: Impossible - Fantom protokoll | 693,1 millió | 39,5 millió dollár | 732,6 millió dollár |
Kung Fu Panda 2 | 665,7 millió | 39,5 millió dollár |
705,2 millió dollár |
Halálos iramban: Ötödik sebesség | 626,1 millió | 73,4 millió dollár | 699,5 millió dollár |
Másnaposok 2 | 581,5 millió | 69,8 millió dollár | 651,2 millió dollár |
Hupikék törpikék | 563,7 millió | 39,5 millió dollár | 603,2 millió dollár |
Verdák 2 | 559,9 millió | 39,5 millió dollár |
599,4 millió dollár |
A Netflix és a Youtube lenyomta a torrentezést
Tény, hogy a BitTorrent adatforgalomának túlnyomó része videó, azaz mindenki mozifilmeket és tévésorozatokat töltöget. A Torrentfreak fájlcsereportál 2011-es év végi statisztikájában ugyanis a keresési toplista első 50 helyére csak egyetlen zenés kifejezés került be (a brit énekesnő, Adele a 44. helyen), videojátékos szintén egy (a Sony kézikonzolja, a PSP a 11. helyen), szoftveres pedig kettő: a Windows 7 és a Mac (23., és 39. hely), minden más keresés filmre és sorozatra irányult.
Míg 2004-ben a netes adatforgalom 30 százalékát a BitTorrenten zajló, illegális fájlcserélés adta, ez az arány mára jóval alacsonyabb lett. Az ok elsősorban a népszerű videómegosztók, azaz a YouTube és annak pornóváltozatainak megjelenése (hiszen itt pár klikkelés után nemcsak videoklipeket, de teljes filmeket is találhat a felhasználó) illetve az olyan online videokölcsönzők feltörése, mint a Netflix, ami 2011-ben már az amerikai netes adatforgalom negyedét bonyolította le.
Az alábbi két táblázat azt mutatja be, milyen arányban van visszaszorulóban a BitTorrent ott, ahol az illegális torrentezést kezdik felváltani legális fájlmegosztók (Egyesült Államok és Kanada), illetve ott, ahol nincs semmilyen Netflixhez hasonló, népszerű fájlmegosztó szolgáltatás (kelet-Európa, Brazília, Afrika):
![letöltésektáblázat](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/285/2852/28527/2852786_591e55f30ebc2042b1a427a19f1ce9c0_wm.jpg)
A világpremier lehetne a kalózok elleni fegyver
George Lucas már 2002-ben kitalálta a torrentezés elleni szuperfegyvert, a világpremiert: ha a Klónok támadását mindenhol május 16-án vagy 17-én mutatják be a mozik, akkor nem lesznek ingerült rajongók, akik a több napos (extrém esetben több hónapos) csúszás miatt elkezdik keresni a neten a kamerás verziókat. Ennek ellenére a nagy hollywoodi stúdiók még ma is sokszor ragaszkodnak a régiónként különböző premieridőpontokhoz, hiszen nem lehet egy 10 milliós lakosú, kis európai országban minden héten ugyanannyi új filmet bemutatni, mint a 300 milliós Egyesült Államokban (Matt Damon állatos-romantikus filmjét többek között pont ilyen okok miatt kaptuk meg december helyett csak márciusban). Ráadásul a világ minden filmforgalmazójának figyelnie kell a piac konkurens szereplőinek premieridőpontjaira, nehogy nézőket veszítsenek két ugyanakkor mozikba küldött blockbuster miatt.
A hazai premieridőpontok csúszásában a 2010-es Expendables két hónapos késése és a Szlovákiában már egy héttel hamarabb látható Halál ereklyéi 1. mellett a múlt nyári Warner-bejelentés volt emlékezetes. Akkor állítólag a Sony, a Fox és a Warner filmjeinek első kalózkópiái mind a magyarországi szerda éjféli és csütörtöki premierek után kerültek fel a netre és jutottak el az amerikai torrentezőkhöz (akik általában csak péntektől nézhetik meg moziban az új filmeket), ezért nálunk a Harry Potternek, az Őrült, dilis szerelemnek nem akartak az amerikainál korábbi premiert, hogy ezzel is az erősebb piacok mozis bevételeit védhesse.
Nem kell temetni a 3D-t
A Variety cikke szerint azért termelnek minden évben nagyobb bevételeket a nagy stúdiók, mert egyre többen nézik 3D-ben a 3D filmeket, azaz több drágább 3D-jegyet lehet eladni. A 2012 elején bemutatott Utazás a rejtélyes szigetre 322,3 milliós bevételének például a 74 százaléka jött össze a drágább, térhatású vetítésekből, hasonlóan az Underworld 4 160,1 milliós bevételéhez, míg tavaly a Csizmás kandúrra megvett jegyeknek csak az 51 százaléka volt 3D, a Verdák 2-t pedig a nézők 40 százaléka nézte 3D-ben.
2012-ben ráadásul megdőlhet minden korábbi éves bevételrekord, mivel a Bosszúállók 3D mellett térhatású verzióban érkezik A csodálatos pókember, a Madaszkár 3, a Men In Black 3 és a Jégkorszak 4 is, valamint a Bourne 4 és a trilógiazáró Nolan-féle Batman, ezeknek a filmeknek pedig már az előző részeik is összehoztak egyenként több száz millió dollárt.