További Cikkek cikkek
A fesztivál az abszurd drámákat (Tenenbaum, a háziátok) és bábfilmet (A fantasztikus Róka úr) készítő zseni, Anderson legújabb filmjével nyitotta meg a nulladik napi versenyprogramot. A Holdfény Királyság című filmben a hajjal rendelkező Bruce Willis félénk rendőrt alakít, a szokásosnál is nyúzottabb Bill Murrey-vel (utóbbi lényegében önmagát adja a leharcolt apa szerepében), és a babahájat növesztő Edward Nortonnal. A történet a 60-as évek New Englandjében játszódik: két fiatal megszökik a kisvárosi cserkésztáborból, hogy egymáséi lehessenek, és ez felforgatja a város megszokott életét.
Az Ali G-ként és Boratként is ismertté vált brit átváltozóművész, Sacha Baron Cohen már szerda délután teveháton dolgozott új filmje, a Diktátor népszerűsítésén, amit ez alkalommal a Paramount Pictures is támogat. A rendező harmadik világbeli palotává változtatta a Carlton hotel előterét.
Fiatalok, akik biztos befutnak
Az Anderson-film stábjában két tini fut be: Jared Gilman és Kara Hayward, de a versenyfilmekben több feltörekvő színészre figyelhetünk. Az ausztrál Jason Clark alakítását ajánlják jó előre a kritikák: John Hillcoat drámájában (Lawless) alakítja a csempész Bondurant testvérek egyikét. A korábban tévésorozatokban (Közellenségek) feltűnő Clark számára nagy kitörést jelenthet a film, amiben Shia LaBoeuf alakítja a másik testvért, a harmadikat az Eredetben feltűnt Tom Hardy. A trailer alapján a rendező egy újabb zord westernt hozott össze a szesztilalom sújtotta Amerikából. A Transformers főszereplőjeként ismert LaBoeuf sokarcúságát erősíti, hogy rendezőként is szerepel a Kritikusok Hete szekciójában. Előtanulmányként számos videóklipet produkált, többek között Marilyn Mansonnak és a Linkin Parknak is.
A Belgiumból származó Matthias Schoenaerts korábban már elnyerte a belga Oscar megfelelőjét a Bullheadben nyújtott alakításáért, de Marion Cotillard párjaként még nagyobb sikerre számíthat a Rust & Bone-ban. A 2011-es cannes-i nyertes, Az élet fájában feltűnt Tye Sheridan tiniszínész idén McConaughey mellett szerepel a Mud című filmben (ő az egyetlen a felsoroltak közül, akinek nincs még jövő évre filmszerződése). A 25 éves kanadai Sarah Gadon a Robert Pattinsonnal dolgozó Cosmopolisban alakít egy vírusfertőzött szupersztárt; a filmet készítő Cronenberg-család nagy jövőt jósol a lánynak. A feltételezésük annyiból nem légből kapott, hogy már be is válogatták Isabella Rossellini és Jake Gyllenhaal mellé Dennis Villeneuve legújabb filmjébe.
Filmek, amiket látni kell
A filmek, amiket nem hagyhatunk ki kategóriában a 2008-as politikai ökodráma, a Gomorrah óta háttérbe vonult Matteo Garrone szatíráját, a Reality című filmet is felsorolhatjuk. Bár a film a Big Brother stílúsú valóságshow-k egy nézőjéről szól, aki a végletekig elmegy, hogy kedvenc reality-szereplőihez hasonló életet éljen, a végletekig pesszimista film rendezője még mondhat újat a végletekig kivesézett témában. A franciák fenegyereke, Michel Gondry The We And The I címen újabb indiefilmmel jelentkezik, talán saját korábbi, csillagászati összegeket felemésztő filmjétől (Zöld darázs) visszariadva. A Cannes-ban először feltűnő alkotó egy csapat brooklyni kölyköt toborzott, hogy egy iskolabuszon játsszák el a tanítás utolsó napját.
A Twillighttal ismertté vált Robert Pattinson és Kirsten Stewart karrierje döntő pillanathoz érkezett az idei fesztivállal, hiszen a vámpírsaga óta először kell egyedül helyt állniuk a vörös szőnyegen. Bár Pattinsonnak a Cosmopolisban lesz az első nagy egyéni alakítása, Stewartnak nem Jack Kerouac Úton című könyvének adaptációja a kiugrása: ha a Jodie Foster-féle Pánikszobát nem is vesszük akkora lehetőségnek, szerepelt a Sean Penn rendezte Út a vadonban is.
A 33 éves Jeff Nichols filmje, a Mud egy tinédzser harcát mutatja be az élet kegyetlenségével szemben. A Take Shelter című művével a legutóbbi fesztivál felfedezettjének számító Nichols, aki a kritikusok díját vihette akkor haza, most már sztárokkal dolgozott a feszültségkeltés mellett. Matthew McConaughey Nichols filmje mellett Lee Daniels (Szörnyek keringője) mozijában is szerepel, amiben még Nicole Kidman, John Cusak és Zac Efron is játszik. Bár Kidman lejátssza a színről a többieket, Efront ez nem különösebben zavarja, hiszen, mint mondta, közös szexjeleneteiket karrierje csúcspontjaként értékelte.
A román Cristian Mungiu másodszor teszi tiszteletét a vörös szőnyegen, miután a 4 hónap, 3 hét, 2 nap című 2007-es filmje három díjat is nyert, köztük a legjobb filmnek járót. Továbbra sem nyúl könnyed témákhoz: újabb filmje, a Beyond The Hills egy ortodox kolostorban játszódik, és egy szerzetes halállal végződő ördögűzésének valós történetén alapul. Az osztrák Michael Haneke rendezte Amourt is sokan várják, hisz Haneke már vagy három éve vitte el az Arany Pálmát. Filmje két idősödő zenetanár románcáról szól, Emmanuelle Riva és Jean-Louis Trintignant főszereplésével.
Magyarországot idén egy alkotás, Pálfi György Final Cut - Hölgyeim és Uraim című filmje képviseli, amit a nagy filmklasszikusok felújított változatait bemutató program, a Cannes Classics sorozatának zárófilmjeként május 26-án este vetítenek.
Egy Stephen King-adaptáció is elkelt
A fesztivállal párhuzamosan zajló filmvásáron is zajlanak az események, pontosabban bejelentések: Jude Law együttműködését jelentette be a New York-i tévéfilmrendező, Richard Shepard egy Londonban játszódó bankrabló-komédiában, a High School Musical-es Zac Efront pedig idei szereplése után jövőre apja farmgazdasága ellen lázadó fiatal autóversenyzőként láthatjuk viszont a vásznon.
A horror és thriller nagymestere, Stephen King újabb könyvének megfilmesítését jelentette be, amiben egy 95 éves éves asszony utazását követhetjük majd nyomon, amint egy kis Maine-állambeli szigetről a befagyott óceánon indul el a szárazföld felé. A filmet a brit Park Entertainment pénzeli, 12-14 millió dolláros büdzsét szánva a produkcióra.
Csak Wim Wendersnek érte meg a 3d
Cannes-ban már sokan a 3D filmek csillagának leáldozásáról beszélnek, pedig a 2012-es műsor jelentős részét még ilyen alkotások teszik ki. A Screen Digest szerint a 2011-es év újabb 18 százalékos emelkedést hozott a filmek bevételében, többek között olyan nem várt sikerekkel, mint a német Wim Wenders által az ugyancsak német moderntánc-koreográfus, Pina Bausch életéről készített hommage-doku. A legnagyobb piacnak számító Észak-Amerikában azonban már közel 10 százalékos visszaesést regisztráltak a piacon. Bár a mozik továbbra is fulladoznak a 3D-ben, a nézők érzéketlenebbé váltak, és jobban megválogatják, melyik így készült filmre ülnek be. A mostani fesztiválon még nem kell a visszaeséstől tartani. A népszerű animációs film, a Madagaszkár 3 jelenik meg a versenyprogramban, míg a véresebb szórakozásra vágyókat az olasz horrorlegenda, Dario Argento által rendezett Dracula 3D várja.
Számos alkotó a 2D technika mellett döntött. Így volt ezzel az Utolsó tangó Párizsban rendezője, a szintén olasz Bernardo Bertolucci is, aki új filmjénél (Me and You) hagyományos felvételtechnikát alkalmazott. A The Penguin King 3D nevű természetfilmet készítő Caroline Stern pedig a szükségtelen 3D-használatról próbálta lebeszélni az alkotókat egy vele készített interjúban, saját filmjüket hozva fel ellenpéldának. Könnyű megérteni Bertolucci visszakozását, figyelembe véve, hogy a nem blockbuster kategóriában induló művek közül eddig kizárólag a Pina volt képes jelentős bevételt (esetünkben 14,6 milliárd dollárt) elérni. Korábbi sikerén felbuzdulva Wenders ismét a 3D-hez tervez nyúlni egy dráma (Everything Will Be Fine), és egy építészettel foglalkozó dokusorozat (Cathedrals of Culture) elkészítésénél.
A versenyprogram idei zsűríjét olyan hírességek alkotják, mint a divattervező Jean Paul Gaultier, a modell Diane Kruger, a színészek közül a skót Ewan McGregor, a palesztin Hiam Abbas és a francia Emmanuelle Devos. Ezen kívül három rendező, az angol Andrea Arnold, az olasz Nanni Moretti (aki egyben az zsűri elnöke), valamint a haitii származású Raoul Peck is a döntőbírók között van. Előttük kell majd Andersonnak megmérkőznie a többi indulóval.