További Cikkek cikkek
A Valkűr robbanásos jelenetét, amiben Ön is repült, már a YouTube-on is megnézhetjük. Mennyire volt veszélyes jelenet?
A Hitler elleni merénylet az orrom előtt játszódott le, kettővel álltam a Führer mellett, a fejem látszik a videó bal sarkában (a videó azóta lekerült a YouTube-ról, a szerk). Összesen huszonnégyen voltunk a szobában, én Günther Konter, a légierő tábornokát alakitottam. A történet szerint a merényletben négy szereplő hal meg, köztük én is. Ez a videó csak a robbanásjelenet előkészületét rögzítette, az igazi sokkal brutálisabb lett, ott még tűz is égett, és voltak, aki kirepültek az ablakon. Nagyon jó kis jelenet lett belőle, és szerencsére nem sérült meg senki. Csak egyetlen lehetőség volt felvenni, de az bőven elég, ha a világ legjobb kaszkadőr koordinátoraival, és speciális effekteseivel dolgozik az ember.
És milyen volt Tom Cruise-zal?
Érdekes, hogy a Trója idején mindenki Brad Pittről kérdezett, most meg csak Tom Cruise-ra kíváncsiak, pedig nem is a Valkűr a legizgalmasabb film, amiben közreműködtem. Cruise-ról ráadásul nem tudok rosszat mondani. Egyáltalán nem érzékeltem, hogy beképzelt sztár lenne. Nagyon szimpatikus gesztus volt a részéről például, amikor az utolsó forgatási napon beszédet mondott a stábtagoknak, aztán levetített egy filmet a bakijairól, olyat, amit Jackie Chan szokott bemutatni a filmjei végén. Hogy mondjak példát? Erre már nem nagyon figyeltem, már a hazaút járt a fejemben, és hogy milyen jót fogok aludni a kimerítő forgatás után.
Kellett valami trükköt alkalmazni, hogy ne tűnjön Tom Cruise kicsinek a többiek mellett a 162 centijével?
A valóságban nem is ennyire alacsony, ahogy a bulvárlapok írják: legalább 170 centi. Mondjuk a színészek kiválasztásánál külön ügyeltek arra, hogy senki se legyen magasabb nála. Én 185 vagyok, az egyik legmagasabb voltam a stábtagok között, de még így sem éreztem magam Cruise mellett óriásnak.
Mennyire tökös gyerek Cruise? Bevállalta valamelyik akciójelenetét?
Nem, a producerek nem engedik az ilyet, ezért vannak a kaszkadőrök. Sőt, a helyzet inkább fordított volt: Tom Cruise dublőrét kellett beállítani háttal az egyik beszélgetős jelenetébe, mert a színész az utolsó napokban már nem ért rá.
Miért nem?
Az utolsó forgatási napra eljött a felesége, Katie Holmes, és az egész családja. Nagy volt a zűrzavar, mert mindenki le akarta fényképezni őket, de csak egyetlen hivatalos fotósnak volt engedélye erre.
Cruise nem próbált a forgatáson új híveket toborozni a szcientológia egyháznak?
Dehogy próbált. Ezt az egész szcientológia ügyet a pletykalapok fújják fel. Tom Cruise egyetlen stábtagot sem akart megtéríteni. Engem sem. Végig becsülettel a munkájára koncentrált. Sztárallűrjei sem voltak, igazából csak onnan tudtuk, hogy ő is jelen van az aznapi forgatáson, hogy hirtelen ellepték a helyszínt a testőrök. Soha nem forgattam még olyan sztárral, aki körül ilyen sok bodyguard volt. Dolgoztam már persze olyan hírességgel, akinél a testőrök ellökdöstek, ha csak a közelébe mentem.
Mint például?
Az Evitánál Madonna elég rideg volt, különösen velünk, magyarokkal. Stallonével meg kifejezetten rossz volt együtt dolgozni a Menekülés a győzelembe című focis film alatt. Én voltam a dublőre, és elég sok jelenetben be kellett ugranom helyette, mert sokat bénázott, csapnivaló volt a labdakezelése. Sokan kiröhögték emiatt a stábból, erre ő besértődött, és onnantól végig fagyos volt a levegő a forgatás alatt.
Az egyik képen Hitlerrel ráz kezet. Szimpatikus volt?
A Hitlert játszó színész, David Bamber igazából kedves fickó, hatalmas, elálló fülekkel, amiket mindig le kellett ragasztani gyurmával, hogy ne látszódjon a felvételeken. Persze a ragasztás sokszor elengedett, és a színész ilyenkor nagyon viccesen festett. Elég sokszor kellett a röhögés miatt újravenni a hitleres jeleneteket. Ezen a fotón egyébként nem a színész szerepel, hanem egy angol kaszkadőrsrác, aki nagyon hasonlít rá. Vele jobban összebarátkoztam, több hasonló fotó készült a forgatáson, de már ezt, és a kaszkadőrök csoportképét is csak fű alatt mertem kitenni a honlapomra. Forgatási fotókat nem szívesen népszerűsít az ember a film premiere előtt. A 24 kaszkadőrt amúgy fényképek alapján választották ki. Nehéz meló volt, mivel itt különösen fontos volt, hogy hasonlítsanak a színészre. Ráadásul nekem a Speed Racer forgatásáról kellett átjárnom a Valkűr első jelenetpróbáira.
Mennyire esett egybe a két forgatás, és milyen messze volt a két helyszín?
A Speed Racer kaszkadőrjeleneteit júniusban kezdtük, és nyolc héten át vettük fel. A Valkűrrel az volt a szerencsém, hogy sokat csúszott a forgatás különféle okok miatt, így az ottani három hetes munkában is részt tudtam venni, augusztus végétől októberig. A helyszínek nem voltak messze egymástól, mindkét film a brandenburgi stúdióban készült, autóval jártunk át egyik helyről a másikra.
Ilyenkor nem félt, hogy úgy járnak, mint a teherautós baleset sérültjei?
Akkor pont nem voltam a Valkűr forgatásán, csak a hírekből hallottam, mi történt. De az a tizenegy ember statiszta volt, nem kaszkadőr. Ők egy meglazult csavar miatt estek ki a teherautóból, de nálunk, akik hivatásból csináljuk ugyanezt, ez nem számít komoly sérülésnek. A Speed Racer forgatása alatt végig száguldó kocsikból kellet kiugrálnom, és kutya bajom.
Mi már nagyon várjuk a Wachowski-testvérek autóversenyzős filmjét. Mesélne még róla?
A Speed Racert szakmai szempontból sokkal érdekesebbnek tartom, mint a Valkűrt. Sok sivatagban játszódó jelenetünk volt, de mindet green screen előtt forgattuk. Én John Goodman dublőre voltam, aki egy verekedős apa, így elég sokszor kellett kötelekkel kibiztosított embereket átdobnom a fejem fölött. A Speed Racer ráadásul egy japán rajzfilmen alapul, ezért az akciójelenetei is olyanok, amilyeneket a Mátrixban láthattunk. Érdekes munka volt ez, bár kicsit olyan érzésem volt, mintha a komputer techonológia lassan kiszorítaná a munkánkat. Azért szerencsére ez még messze van, ráadásul a kaszkadőr szakmát külföldön sokkal jobban megbecsülik, mint itthon. Akit elhívnak Magyarországon kívülre forgatni, az már eleve egy elismerés, hogy az illető a legjobb a szakmájában. Ha ide jön a külföldi filmes stáb bérmunkát végeztetni, az más. Lekezelőbbek az emberrel, az Eragont például pont ezért nem szerettem, pedig a mesés, lovagos történetek a kedvenceim. Szombaton már egy ilyet kezdünk el forgatni.
Melyik film lesz a következő?
A Letter for the King. A Vivát, Benyovszkihoz hasonló, történelmi témájú film. A havas hegycsúcsokat már felvették Bajorországban, most mi, lovas kaszkadőrök jövünk. Németországban és Luxemburban lesz a forgatás. Szakmailag sokkal többet követel ez a film, mert a lovas jelenetek jelentik a kaszkadőrmesterség csúcsát. Nem elég jó erőben lenni, ismerni kell az állatokat is, mert hiába az idomítás, a szokatlan környezetben kiszámíthatatlanok. De még jobban kell a forgatáson a színészekre figyelni, mert mindegyikük azt mondja, hogy tud lovagolni, de a kamerák előtt rendre kiderül, hogy nem.
Tudna példát mondani béna lovasra?
Persze. Jeremy Irons ugyan nem volt kezdő lovas, de a Mennyei királyságban sokszor kellett őt helyettesítenem a harci jelenetekben, ahol sokan küzdöttek lóhátról. Nagy mázlim volt, hogy én lehettem a dublőre. Alkatilag nem vagyunk ugyanolyanok, és csak azért kaptam meg a lehetőséget, mert lefogytam vagy 10 kilót a Trója forgatásán. Jeremy Irons egyébként végig nagyon rendes volt. Nála jobban csak James Belushival haverkodtam össze, mikor 94-ben együtt ittunk a Royce budapesti forgatásán.
1978 óta kaszkadőrködik, magyar és külföldi produkciókban egyaránt. Hány aktív évet jósol még magának?
Az attól függ. 52 évesen az ember már kétszer is meggondolja, elvállal-e egy újabb betonba csapódást. Ezért egy ideje már inkább kaszkadőr koordinátorként tevékenykedek. És persze ott az örök szerelem, a trükklovaglás. Itt néha meg kell mutatni a fiataloknak, hogyan kell ezt csinálni, legutóbb is nekem kellett váratlanul nyeregbe pattannom egy huszonéves kolléga helyett. A Valkűr forgatásán egyébként 61 éves volt a legidősebb kaszkadőr, és állítom, hogy ő volt a legfittebb mindannyiunk közül.
A távlati terveiben csak hollywoodi szuperprodukció szerepel?
Szeretem a nagy filmeket, de nem vágyok már arra, hogy hosszú időre külföldre utazzak. Itthon akarok adni valamit a magyaroknak, még akkor is, ha ez anyagilag nem éri meg annyira. Volt egy western színházam a '90-es években, de az tönkrement. A Kaszkadőr Lovas Színházat 50 millióval kezdtük, rengeteg pénz elment a lovakra, még több a díszletekre, és az első évben 13 milliót buktunk. Az idei volt az első olyan év, hogy nem fizettünk rá. Jó dolog a nagy stúdiók szuperfilmjeiben szerepelni, de sokkal többet jelent nekem, ha francia lovagként, vagy magyar vitézként léphetek fel a lovas színházammal, vagy egy csikós showban a hortobágyi lovas napokon.