A magyar űrmacska nem amorf, csak kövér

2007.11.22. 15:02
Már kölyökkorukban is háziscifit forgattak az Egon és Dönci fiatal alkotói, akik állami támogatás nélkül előzték meg A kis Vukot, és hozták össze az első magyar egészestés 3D-s animációt. Az űrmesét jövő héten mutatják be a mozik. Az alkotókkal a sajtóvetítés után ültünk le beszélgetni az Odeon moziban.

"Tizennyolc éven felülieknek kiskorú felügyelete alatt ajánlott" - lőtte be kezdésként a párbeszédeket rötyögéssel és nyöszörgéssel helyettesítő animáció célcsoportját Magyar Elemér forgatókönyvíró, aki egyben a rendező, Magyar Ádám, és az operatőr, Magyar Dániel apukája.

A Robindon családdal korrigálásra kényszerült korhatárbizottság most minden korosztály számára jóváhagyta ezt a 3D-s mesét, amiben Döncit főleg az evés és a lepkehajkurászás foglalkoztatja. Gazdája, az emberszabású Egon viszont űrhajót épít, amivel aztán elindulnak a Földre. A világűr és a filmezés korai fikszáció az egri családban, a srácok gyerekkorukban már VHS-re is forgattak háziscifit, akkor az apuka játszotta az "ufóűrlényt, aki távirányítóval jeleket fogott". Korábban székekből és pokrócból építettek űrhajót, amiben a monitorokat párnák helyettesítették. Ez a hobbibarkácsolós hozzáállás a filmben akkor köszön vissza, mikor Egon ósdi kacatokból hegeszti össze az űrhajóját.

Dönci cica csak duci. Klikk!

Miért ilyen amorf a Dönci nevű macska?, szegeztük a kérdést a fiatal alkotóknak, de válasz helyett csak értetlen tekinteteket és hebegést kaptunk. A földönkívüli cica nem formátlan, csak kövér, érkezett a magyarázat öt másodperc után. "A dagadt embereket meg az ikszlábúakat általában kinézik, de az Egon és Dönci után rájöhetnek, hogy ők is lehetnek kedvesek" - bökte ki végül az Egon és Dönci egyik tanulságát Magyar Dániel, aki Dönci szinkronhangját is adta, és maga is megvan vagy 130 kiló. Hogy róla mintázták-e a macskát? "Nem, de hasonlít rá, az tény, és végülis ő a magyar hangja. Tudat alatt lehet, hogy benne volt" - mondta Gál Gergely, kommunkiációs munkatárs.

Ők csak a gombokat nyomogatták

"Minden jelenettel nagyon sokat szöszmötöltünk - vette aztán védelmébe az animációt a Dönci elleni támadás után Dániel, aki a legfiatalabb a harmincas átlagéletkorú csapatban. - Sokan azt hiszik, hogy a számítógépes animáció abból áll, hogy nyomunk egy control space-t, és kidobja a gép. Ez nem így van. Sőt. Még azért is dolgoztunk napi 14-16 órát, mert ez a két billentyű mindig elromlott, és folyton javítgatni kellett." A legtöbbet az emberi érzelmek megjelenítésével küzdöttek, mivel itt mindent nullákból és egyesekből kell összehozni.

Egon és Dönci zenés videó

A szponzort a gyerekein keresztül főzték meg

Az alkotók egyetértettek velünk abban, hogy valószínűleg ez a világ legolcsóbb egészestés 3D-animációja, mindössze 120 milló forintba került. Még a Hollywoodon kívüli 3D-sek is általában többmilliárdos költségvetéssel készülnek forintra átszámolva, és az általunk ismert legolcsóbb animáció, a The Emperor's Secret című 2006-os finn mese is 211 millió forintba került forintban. A Vuk 3D-s folytatását 1,4 milliárdból gyártják.)

A legnagyobb összeget a bérek tették ki, és ezen spóroltak a legtöbbet. "Igenis el kell gondolkozni azon, hogy mennyibe kerül a filmgyártás Magyarországon - mondta erről a kisebbik testvér. - Egy utómunkásnak például napi 80-90 ezer forint a bére. Mi ennél sokkal kevesebből dolgozunk, de Egerben ez is jónak számít." Az Egon és Döncit ugyanis az egri Aenima stúdióban rakták össze.

Sok szakembernek nem kellett fizetést utalgatniuk, csak tizenkét munkatárs dolgozott, akiket a túlóráért nem kellett kifizetni, és a számítógépes hátteret is csak fejleszteni kellett, mivel a kilencvenes évek elejétől kezdve gyártanak főcímeket, reklámfilmeket és videóklipeket. Volt, akit az Auchan pénztárából, mást a Tesco targoncája mellől csábítottak át magukhoz.

Egon űrhajót barkácsol. Klikk!

Állami támogatásra nem pályáztak, mert "más produkcióknak nagyobb szüksége van rá, mint nekünk". A költségvetés forrása viszont üzleti titok, csak annyit tudtunk meg, hogy az egyik legnagyobb szponzorukat úgy győzték meg, hogy odaadták neki azt a két Egon és Dönci tévéepizódot, amit az egriek még az egészestés verzió előtt készítettek, és "a gyerekei utána három hétig nem hagyták, hogy kivegye a dvd-lejátszóból, mert különben hiszti volt".

Lenyomták A kis Vukot

"Ha az Egon és Döncit csak tizenketten nézik meg, akkor visszamegyünk péknek meg eladónak" - zárta a beszélgetést Magyar Dániel, de filmtervük azért van bőven, például régóta érlelődik egy Drakula-feldolgozás.

"Azáltal, hogy A kis Vukot nem tudják bemutatni, bizonyára több nézőre számíthatunk. A mai gyereket nevelő anyukák a Vukon nőttek fel, és az Egon és Dönci teljesen új téma - mondta el végül Kálomista Zsuzsa, aki a filmet forgalmazó Hungaricom ügyvezetőjeként jött el a sajtóvetítésre, és igyekezett a film iránti lelkesedését az újságírókra is ráragasztani. - Ráadásul itt ment a versengés, hogy melyik lesz az első magyar egészestés 3D-s animáció. Most úgy néz ki, hogy tényleg mi lettünk, és erre nagyon büszke vagyok."