Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMHorror Télapóval az ünnepekre
További Cikkek cikkek
Amerikában minden ünnepnek megvan a maga darabolós horrorfilmje. A legismertebb a Halloween-sorozat, de készült már film Valentin napi mészárlásról (My Bloody Valentine), húsvéti vérengzésről (Easter Bunny Kill! Kill!), és ott van Eli Roth hálaadásos kaszabolása a Grindhouse-ból (Thanksgiving kamutrailer). A baltával gyilkoló Mikulás-címek pedig különösen hálás téma a horrorfilmeseknek: a "santa" és a "satan" között csak pár betű az eltérés.
A műfaj gyöngyszemei
A Mikulás-horror zsánerének egyik alapműve Silent Night, Deadly Night, Charles E. Sellier Jr.-tól. Az 1984-es film akár a Halloween vagy a Péntek 13. karácsonyi kiadása is lehetne: a nehéz gyerekkorú Billy (Robert Brian Wilson) álruhát ölt (farsangi álarc és hokimaszk helyett Télapó-jelmezt), és egy jellegzetes fegyverrel gyilkolni indul (a Halloweenben ez a konyhakés volt, itt a balta). A Silent Night eredetmítosszal nyit: a kis Billy szüleit lemészárolja egy Télapónak öltözött rabló. Nevelőintézetbe kerül, ahol gonosz apácák terrorizálják. Évekkel később látszólag rendbe jön az élete, de egy karácsonyi bulin áruházi Mikulásnak öltözve rányit a gyűlölt főnökére, aki épp azt a nőt készül megdöngetni, akiről álmában mindig fantáziált. A piros ruha, az álszakáll, és a kivillanó csöcsök látványa sokkolja a fiút, és átváltozik darabolós gyilkossá. A film hátralévő részében módszeresen aprítja fel a szánkózó gyerekeket, és a meztelenül sikoltozó nőket. A véres horrorvígjáték négy gyenge folytatást is kapott, a remake pedig idén karácsonykor kerül a mozikba.
Szintén mesterműnek számít a témában a "Spielberg-tanítvány" Robert Zemeckis Mesék a kriptából-epizódja, az And All Through the House. A Vissza a jövőbe-trilógia rendezője az 1972-es Mesék a kriptából film 10 perces karácsonyi jelenetéből forgatott remake-et 1989-ben. A végeredmény a Kriptaőr többi sztorijához hasonlóan tele van meglepő fordulatokkal, fekete humorral, és rengeteg vérrel. Egy fiatal nő (Mary Ellen Trainor) karácsonykor megöli a férjét, hogy hozzájuthasson a pénzéhez. Pechjére pont ezen az estén szökik meg a diliházból egy Mikulásruhás őrült (az Emmy-díjas sorozatszínész, Larry Drake), aki természetesen baltával kezdi el kergetni a nőt, és a Télapót váró kislányát.
Télapó-mészárlás Lost-lánnyal
2005-ben David Steiman, a Csúcsformábant és a Vörös sárkányt jegyző Brett Ratner rendezőasszisztense úgy döntött, saját filmet forgat, egy kisvárosban gyilkolászó Télapóról. A Santa's Slay nemcsak minden idők legjobb Mikulás-horrorja lett, de végre igazi magyarázatot kapunk arra, miért pont Szenteste gyilkolászik egy piros ruhás, dagadt fickó. Steinman filmjében Santa Claus a Sátán fia, egy drabális viking harcos, aki középkorban minden év végén eljött bivalyvontatta szánkóján, hogy kiirtson teljes falut. De elveszített egy angyallal kötött fogadást, ezért 1000 éven keresztül nem gyilkolhatott, helyette ajándékokat kellett osztogatnia.
A büntetés 2005-ben jár le, így rögtön az első jelenet egy brilliánsan megkomponált vérengzés a karácsonyi asztalnál, amiben a Mikulás (egy volt pankrátor, Bill Goldberg) pudingba fojtja az áldozatait, és dobócsillagnak használja a karácsonyfa csúcsdíszét. Később jégcsapokkal is gyilkol, felgyújt egy sztriptízbárt, és természetesen csak a kaszabolós horrorfilmek kötelező jó nője (a Lost című sorozat Claire-je, Emilie de Ravin) állíthatja le a vérfüdőt.
A Mikulás-horror legalja
Persze a kiváló Mikulás-vérengzések mellett sok szánalmasan gyenge horrort is kitermelt a műfaj. Ilyen a Santa-Satan szóviccel súlyosbított, 1996-os Satan Claus, Alvaro Passeritől. Ő mielőtt rendezésre adta volna a fejét speciális effektesként dolgozott az olasz grindhouse filmek királya, Enzo G. Castellari mellett (a rendező olyan legendás trashfilmeket forgatott, mint a 78-as Inglorious Bastards, vagy a 82-es Bronx Warriors). Passeri nem sokat tanult tőle, a Satan Clausnak csak két emlékezetes jelenete van: mikor a Télapójelmezbe öltözött gyilkos a karácsonyfa tetejére tűz egy levágott fejet, és a film végi "mexican standoff", amikor a Mikulások pisztolyt fognak egymásra.
Ha már az olasz grindhousekirály, Castellari szóba került, említsük meg a B-horrorok királynőjét, Debbie Rochont is. 96-ban neki is volt egy felejthető kategóriájú Télapós mészárlása, a Santa Claws. Ebben ünnepelt bugyimodellt játszott, akit meg akar ölni a Mikulás-jelmezes, fanatikus rajongó. A cím büntető szóvicce Santa Claus fegyverére utal, ami a megszokott balta helyett most egy gereblyeszerű hátvakaró karom, ezzel szurkálja halálra a filmben random felbukkanó, nagycsöcsű táncoslányokat. Mikulássapkás, meztelen nőkkel próbálja megnyerni a nézőt a 2003-as Psycho Santa is. Sajnos a történet nagyjából annyira kidolgozott, mint a pornófilmeké (pedig itt nem is dugnak): a Télapó ahelyett, hogy karácsony éjszakáján baltával gyilkolna, fűrésszel kergeti a lányokat a tavaszi napsütésben.