Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
A fenti képen látható, hogy először plakátragasztóként próbáltunk meg behatolni az előlünk elzárt objektumba. A szellőzőcsatornán keresztül megközelítve a partit megállapítottuk, hogy a Corvin mozi tele van, pogácsázik, borozik és üdítőzik a nép, főleg öltönyösök, mivel Török Ferenc harmadik nagyjátékfilmjének, a tőzsdéről szóló Overnightnak van a premierje. Kuncze Gábor éppen távozik, amikor megérkezünk jegyzetfüzet alakban.
Először csak tettünk egy kört, de kinéztek minket, mint újpestit a Fradi-meccsen. A film főszereplői, Eszenyi Enikő, Nagy Ervin és Szőcs Artur szemlesütve próbálták nem észrevenni az ellenségesnek beállított jegyzetfüzetet, ami érdeklődve érkezett a nyilvános pogácsázásra.
"Leharapom az ujjaidat, hogy csak a száddal tudj írni!" - lépett hozzám, a jegyzetfüzethez az Overnightban titkárnőt alakító Eszenyi Enikő, mert a tavaly nyári forgatásról azt írtuk, hogy alapozzák a mellét. "Odajött egy dagi fiú, adtam neki fagyit, és ilyeneket ír le" - folytatta Eszenyi, de megjegyezte azt is, hogy lefogytam (köszönöm ezúton is: sport és gyümölcs). Nem akartuk megbántani korábban, ezért bocsánatot kértünk tőle.
A filmről Eszenyi Enikő párja, Kamondi Zoltán, a Dolina rendezője beszélt: "Török Feriből lehet egy magyar Truffaut." De hogyan? "Benne van a könnyedség, a valóságismeret és az elegancia is. Attól függ, mennyire veszi komolyan magát." Török Ferenc reakcióját nem adhatjuk közre.
Közben az éjszakai szupertávcsővel kiszúrjuk, hogy valaki gratulál a rendezőnek: "És erre mondtad azt, hogy te csak kommersz szart tudsz csinálni?" Török: "Kommersz filmeket csinálok, de ez irónia a művészfilm felé." Mi magunk sem értjük, pedig tegnap este óta a mondat jelentésén gondolkozunk.
"Nem vagyok world music-párti, ezért jó, hogy megúsztam ennek a készítését. Nem tudom más kultúrák zenéit megcsinálni" - mondja a Szezon filmzenéjét készítő Zságer Balázs, az Overnight soundtrackjéről a jegyzetfüzetnek álcázott titkos jegyzetfüzetnek.
A partin arcfelismerő szoftverek folyamatos futtatásával és a CTU központ állandó felügyeletével realizáltuk a másik internetes portál anyacégének egyik vezetőjét, Simó Györgyöt, akinek édesapja, Simó Sándor volt az osztályfőnöke a Színművészetin Töröknek. "Ajjaj" - hangzik az első válasz tőle a "Milyen volt a film?"-kérdésünkre. "Jó film, de nem tökéletes. Kicsit izgalmasabbnak látom a brókerek életét. Az tetszett, hogy nem a brókerek fejével készítette el. Török Feriben kis idegenkedést érzek a brókerekkel szemben."
"Mi volt a legnagyobb probléma a forgatáson?" - kérdeztük éber jegyzetfüzetként Angelusz Iván producert, aki nem tudta megmondani, hogy nyilatkozhat-e egy jegyzetfüzetnek vagy sem, de legalább válaszolt. "Sokáig vártuk, hogy Indiából megérkezzen a film a kinti forgatás után, de nem jött, mert minden filmet cenzúráznak. Az egyik jelenetben látható majom védett állat, nem lehet filmezni, és az egyik ágyjelenettel is problémájuk volt, így betonládákban csempésztük ki Törökország és Finnország érintésével." Az Overnight költségvetése végül 420 millió forint lett, itthon művészfilmként tíz kópiával indul, Németországban talán hússzal, ez a mannheimi bemutatótól is függ. Angelusz a brókervilágról a következőt mondta: "Kicsit olyan, mint a drog, nem érzed jól magad, ha nincs pozíciód, és itt rengeteg pénzt mozgathatsz meg, ami nagy szabadságot ad."
Mivel Török Ferenc továbbra sem nyilatkozott a másik internetes portál médiatámogatása miatt, ezért titkos jegyzetfüzetünk puskamikrofonját a Muhi András-Török beszélgetésre irányítva hallgatóztunk a Corvin mozi előtt álló céges lehallgatófurgonunkból. Megjegyeznénk, csak véletlenül tűnik úgy, mintha a jegyzetfüzethez beszélne Muhi, viszont felhívjuk a szerződő felek figyelmét, hogy Török példásan eltartja orcáját egy teljesen ingermentes irányba. A következő beszédtöredékeket csíptük el:
Muhi: Nagyon szerettem a Szezont, mert a halkított húrok hegedűse vagy, és egy nagyon lefojtott film az. Ott hiperrealizmusként működött.
Török: De ez sokkal stilizáltabb világ.
Muhi: Nem lett elmagyarázva az Overnight-akció.
Török: Pécsen tegnap azt mondták, miért nem csap az öklével a levegőbe a Bodó a sikeres akció után. Mert nem ilyen vagyok. Egyre messzebb kerülök a realizmustól.
Muhi: Aktívabb hőst szerettem volna, mert az üzenet szerint nincs befolyásunk a történésekre.
Török: A véletlenek eluralkodnak a racionalitáson, és így a teljes irracionalitás ualja a tőzsdét is. Nem akartam megmutatni, hogy három nappal a sikeres tranzakció után egy búzamezőn sétál a kedvesével.
Utolsó akciónkként szuper jegyzetfüzetünket Kóka János helikopterjéből leengedtük a Corvin mozi előtt beszélgető Rutkay Zsófia (forgatókönyvíró, Taxidermia), Pálfi György (rendező, Taxidermia) és Rohonyi Gábor (rendező, Konyec) közé.
RZs: Ez a legjobb filmje: hideg, szögletes világ. Kicsit sok volt India, és talán funkciótlan is. Vannak benne nyál részek, mint a környezetvédelem, a szeretet vagy hogy kis hajóval evezünk a nagy hajó felé.
PGY: Nagyon jól stílusban van tartva.
RG: Én éreztem a feszültséget, de lehet, hogy azért, mert vidéki vagyok és minden sokkal erősebb így. Tizenhétszer voltam Indiában, és örülök, hogy nem csináltak olcsó bazárt belőle a filmben.
Kisebb vita alakult ki ezután arról, hogy tőzsdekrimiként kell-e nézni az Overnightot vagy egzisztencialista filmként. Mert előbbi szerint csalódás lesz a nézőnek, utóbbi alapján szeretni fogják. A lehallgató mikrobuszunkat egy másik helyszínre toltuk át, az akciónak vége.