Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Cikkek cikkek
"Ez a film olyan, mint a Dögkeselyű, ami kultfilm lett, reméljük Nagy Zsoltból is akkora sztárt csinál, mint annak idején Cserhalmi Györgyből, és Nagy Zsolt is olyan népszerű lesz a lányok körében" - olvasta fel beharangozó szövegét kisiskolásan bénázva Horváth Éva. A díszbemutatón nemcsak az egykori szépségkirálynő bakijain, de a filmen is nevetett a közönség. Vagyis nem a filmen, hanem a filmmel. Ugyanis a főszereplő olyan természetesen nyomta a szerepét, hogy többször spontán belenevetett.
Nagy Zsolt tényleg zseniális, mondta utána mellettünk egy lány, aki kilétéről csak annyit árult el, hogy nem a barátnője. Persze a nézők közben tapsoltak a színpadra vonuló színészeknek, legnagyobb taps Lukács Andornak és Derzsi Jánosnak járt, leghosszabb a főszereplőknek: Nagy Zsoltnak, Gryllus Dorkának és Baranyai Verának.
"Ez olyan, mint a Hair, Mix vagy a Fal. Nem piálni van kedve az embernek utána a haverokkal, hanem beszélgetni" - mondta Kokó már egy pohár borral a kezében, így végigfaggattuk a celebeket. (Kokó egyébként nem szokta pontozni a filmeket.) Csak két dolog volt, amiről senki nem nyilatkozott, hogy életszerűek-e a drogos jelenetek és a film életteréül szolgáló alvilág. Az utóbbiról Kaszás Géza kérdezett vissza, hogy ugye nem vesszük komolyan, hogy csak arab, szerb és orosz maffia van itthon, ahogy a filmben láttuk?
"És hogy kik voltak a vastagnyakú gengszterek a színészek között?" - kérdeztük már Novák Eriket, a film rendezőjét. "Ezt igazából nem akarjátok tudni - válaszolta először, majd hozzátette: - Most színészek, azelőtt szakácsok voltak, és zsákokat hordtak a csarnokban, azért izmosodtak meg ennyire. Egyik reggel a hentesnél találkoztunk, és a barátaiktól hallották, milyen a börtönben." És a vastag szájú fickó, aki az uszályon volt? "Ő volt az afgán háborúban is mint katona. Most biztonsági őr, és az Orosz Kultúra Házában van egy színjátszó kör, ott castingoltuk. Róla mondták a Törköly filmbeli testőrei, hogy csukott szemmel is készségszinten kezeli a Kalasnyikovot."
Szuper, kemény, eredeti
"Hogy Dögkeselyű vagy Keresztapa?" - kérdezett vissza Kapitány Iván, az Üvegtigris társrendezője, és a Kútfejek rendezője, amikor a Zuhanórepülés pontozásáról kérdeztük (többség 7 fölöttit adott). Szerinte fontos, hogy egy itthon még meg nem teremtett műfaj egyik élharcosát milyen társaságban értékeljük. Végül magyar és nemzetközi viszonylatban is 8 pontot adott rá. "Igazi moziélményt ad, és kemény film, nem a Lolka Bolka, és nem is szerelmeskedésre csábító mozi" - mondta már az S.O.S. Szerelem! producere, Neményi Ádám, aki szintén szívesen próbálna ki új műfajokat itthon a randifilmek után, csak, mint mondja, a jó forgatókönyvek hiányoznak az új terephez.
"Bátor, friss mozi, és nem azért, mert 34-szer mondják benne, hogy picsa meg bazmeg, hanem mert ha előveszik a pisztolyt, akkor tudják, hogy kell" - tért vissza hozzánk Kapitány a thriller előnyeit magyarázva. Gyöngyössy Bence remake-rendező meg úgy érezte magát, mint akin végigment a dömper. "Persze jó értelemben, de még mindig szédülök." (7 pont.)
"Végre nem ugyanazokat a színészeket láttuk a vásznon" - mondta Gór Nagy Mária (10 pont), akinek Kern András passzolta át az indoklás lehetőségét, és Dobó Kata is közbeszólt: "Le a kalappal a magyar színészek előtt" (szintén 10 pont). Sőt, Albert Györgyi szerint (4 pont a 10-ből) "a színészek vitték el hátukon a filmet. Mint Nagy Zsolt és Törköly Levente. Amikor régen a második férjemmel, Máté Gáborral csináltam interjút, ő mondta, hogy a 'színész az egy állat', mindent meg lehet vele csinálni."
Videó, olcsó, logikailag hibás
Az "És mi volt, ami nem tetszett?"-kérdéssel tettünk egy újabb kört, hogy visszatérjünk Albert Györgyi magánéletéről a filmre: "Zsoltit a film felénél cserbenhagyta a sztori" - mondta a Kilenc és fél randi forgatókönyvírója, Köbli Norbert (9/10), de ő is hozzátette: "A Kontroll óta ez a legerőteljesebb magyar film". Gauder Áron, aki a Nyóckerben volt Novák alkotótársa 10-ből 9-et adott: "lehet, hogy ezért már az Erik szétrúgja a seggem, de nekem logikai problémáim voltak, például, hogy miért kellett rávenni a srácot, hogy lopjon?"
A látványvilággal volt baja a Hunter S. Thompson-rajongó Vágvölgyi B. András esztétának és Kántor Lászlónak is, a Dallas Pashamende producerének: "Néha kicsit videós volt, semmi külső totált nem láttam, de azért nem fájt. Ilyen a kispénzű magyar akciófilm". Kántor (7/10) is a videótechnikával volt elégedetlen, hd-re forgatták a filmet: "Vagy több pénz kell, vagy nem ilyen stílusban kell csinálni. Ezeken kell gondolkozni, hogy ha ennyi pénzed van, akkor ebből mit tudsz bevállalni. Nem a színészi játékra gondolok, hanem a díszletre, látványra, cgi-ra". Vágvölgyi egyébként 10 pontot adott. "Nem akarom, hogy Novák Erik egy életre megharagudjon rám" - mondta.
Kovács Gábornak, az Üvegtigris producerének túlzsúfolt volt (6/10): "Ami az akcióműfajban létezik, az mind össze volt halmozva. Más típusú filmekben utazom, de azért értékelem a Zuhanórepülést." A buli végére megérkezett Csányi Sándor is, aki mintha elaludta volna a haját. A filmet nem most látta, de elégedett vele: "Az erőszakos jelenetek erőszakosak, a viccesek viccesek" - fejtegette, aztán Jordán Adél elrángatta tőlünk.
Ezen a ponton jött az ünneplés, valaki meggyújtott mellettünk egy petárdát, és belenyomta Novák Erik kezébe, aki erre tanácstalanul megkérdezte: "Most mi fog történni?" Aztán a sistergésre körégyültek egy csomóan, majd befutott Kokics Péter (a filmben Nagy Zsolt barátja), és viccesen beleharapott Erik fejébe hátulról. Ezen mindenki nevetett, Katona Krammerstadter 'Krami' István a legjobban, mire valaki megjegyezte, tuti, hogy Krami röhögését lehetett hallani a vetítés alatt végig, ő Igor tetkós testőre volt a Zuhanórepülésben. "Jaja, az a Krami volt, aki röhögött' - kiáltotta be vigyorogva a nagydarab Szabó Simon, a Moszkva tér Royalja, aki a film elején még herkás volt, és végig idióta kapucni volt rajta.
Zárásként megkérdeztük Novák Erik rendezőt, hogy tetszett-e neki a filmje: "Olyanra akartam csinálni, hogy nekem meg a Viktornak tetsszen, és örülök, ha másnak is bejön. A Nyóckert is akárhányszor meg tudom nézni." Ezután a tolókocsiba kényszerült Nagy Viktor forgatókönyvíróhoz mentünk, aki csak annyit válaszolt: "10-ből 9 pont".