Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cine hírblog
- harry potter
- harry potter és a halál ereklyéi
- dvd
- daniel radcliffe
- rupert grint
- emma roberts
Harry dvd-n sem csajozik manókoponyával
További Cine hírblog cikkek
Harry Potter és a Főnix Rendje - 6/10
Ne szépítsünk: az ötödik rész a Harry Potter-széria mélypontja. Míg Chris Colombus, Alfonso Cuarón és Mike Newell önállóan is működőképes, egyedi stílusú Potter-filmeket forgatott, az új rendező, David Yates a Főnix rendjétől kezdve már csak a Potter-franchise kétórás reklámszpotjait nyomta le a rajongók torkán. A filmeket a regények önkényes tartalomismertetőivé silányította, a kimaradt kulcsjeleneteket öncélú látványorgiával próbálta takarni, és ami a legrosszabb, az Azkabani fogoly és a Tűz serlege kellemesen borzongató dark fantasy hangulatát is lecserélte a fosatós horrorok olcsó kliséire. A Főnix rendjét egyedül a mozgalmár varázslók búvóhelye, a kísértetháznak is beillő Grimmauld tér 12., és a Sirius Black életét követelő minisztériumi varázspárbaj mentette meg.
A Főnix Rendje 3 lemezes kiadását a Halál ereklyéi, 2. rész premierjéhez időzítette a Pro Videó. A Fórum Home vérszegény 2007-es kiadásához képest elképesztő mennyiségű extra került fel a bónusz lemezre. Ezek közül természetesen a Harry Potter világának megteremtése dokusorozat 5. részét vártuk a legjobban, ami Fejlődés alcímmel, 57 percben mutatja be a 11 évnyi folyamatos forgatás jó és rossz pillanatait. Kiderül például, hogy a Potter-rajongók mellett maga Yates sem értette, miért pont őt kérték fel rendezőnek a Sex Traffic című tévéfilmje után. David Barron producer azzal magyarázta a döntést, hogy Yates már forgatott politikai témájú tévéfilmeket, a Mágiaügyi Minisztérium Nagy Testvér-jellege és fojtogató bürokratikussága pedig pont ilyen embert kívánt.
A dokumentumfilm tele van egyéb érdekességekkel is. Tudták például, hogy Rowling elsőre nem adta el a jogokat a Warnernek, mert nem akart Harry Potter Las Vegasban és a Holdon típusú folytatásokat? És azt, hogy a producerek már az első filmet is 3 és fél órás duplarésznek képzelték el, ahol az első felvonás a kviddicsmeccsnél ért volna véget?
A könyv kettébontása egyébként a Tűz serlegénél is felmerült. Mike Newell viszont egyetlen nagy, tiniszerelemmel felhígított, hitchcocki stílusú thrillert akart, ezért a kviddics kupadöntőtől a Házimanó Felszabadítási Frontig kidobott mindent, ami nem kapcsolódott közvetlenül Harry és Voldemort temetői összecsapásához. Newell ezután Colombushoz és Cuarónhoz hasonlóan kiszállt: nem akart megőszülni egy újabb 300 napos forgatás meg egy seregnyi hormontúltengéses tinisztár miatt. Mike Newell távozása után egy másik kulcsember is felmondott: az addigi állandó forgatókönyvíró, Steve Kloves szünetet akart tartani, így a helyére Michael Goldenbergnek kellett beugrania.
A 46 perces Behind the Magic-ben a veterán tévés, Ben Shephard mutatja be lelkesen a Leavsden stúdiót. Itt épült fel a széria legnagyobb díszlete, a Viktória-korabeli metróállomások stílusát idéző Mágiaügyi Minisztérium, aminek a tövében maga David Yates vallja be a megalomániáját („Robbantgatni mindig kellemes”), Daniel Radcliffe pedig a Grimmauld téri házról áradozik, ahová akár be is költözne, ha nem érezné ciki csajozós dumának a „Gyere fel, megmutatom a házimanó koponyáimat.”
A Varázslat épül című, 20 perces werkfilmben Stuart Craig díszlettervező árul el titkokat „a roxforti Fight Clubról”, azaz a Szükség szobájáról (például hogy a berobbantott kőfal igazából sűrített levegővel szétlőtt parafa volt), de megnézhetjük azt is, hogyan vették fel a kék háttér előtt játszó kismcsakákat, akik a végső vágás után Dolores Umbridge rózsaszín irodájának giccses falidíszein mocorogtak.
A Fókuszpontok egy egyórás videóklip montázs, ahol külön-külön is megnézhetjük a pár perces érdekességeket a második generációs, csontvázszerű dementorok animálásától kezdve a CGI-Sipor csupasz fenekén át Gary Oldman és Jason Isaac pálcavívó edzéséig, ahol Lucius a régi tradíciók szerint küzd, Sirius viszont az azkabani börtönbunyósok stílusában. A 13 perces A jóslat beteljesülése és a 23 perces Kezdődik a lázadás viszont a film teljesen felesleges tartalomösszefoglalói és a lemez előző extráinak kivonatai.
A második lemez a régi kiadás extráit tartalmazza: egy werkfilmben David Yates és Mark Day beszélnek a vágás fontosságáról, a Nymphadora Tonkst alakító Natalia Tena pedig egy 20 perces videóban a sminkszobától a kellékesek műhelyén át a stábmenzáig mindenhová benéz, de mivel rendszeresen megpiszkál és lever a valamit (viccből persze), 2 percnél tovább sehol sem engedik lábatlankodni. 10 percnyi kivágott jelenet is felkerült még a lemezre, de igazából egyikért sem kár, csak feleslegesen megnyújtották volna a filmet.
Harry Potter és a félvér herceg - 7/10
A Félvér Herceg a Potter-sorozat Birodalom visszavágja. Jóval sötétebb a korábbiaknál, és Dumbledore tragikus halálával már az utolsó könyv konspirációit és epikus fináléját készíti elő. Sajnos David Yates és az írói posztra visszacsábított Steve Kloves kulcsfontosságú részeket hagyott ki a forgatókönyvből, hogy a helyükre a regényben sehol nem szereplő akciójeleneteket csempészhessenek (halálfalók 3D-ámokfutása, hídrombolás, az Odú felgyújtása). A címbéli Félvér Hercegről semmit sem tudunk meg, és kimaradt a kötet legizgalmasabb része, a félőrült Gomoldékról meg Voldemort rokongyilkosságairól szóló fejezet, amivel még tovább lehetett volna fokozni Tudjukki gonoszságát.
Egy dologban mégis erős a film. Régi vágású horrorokat idéző jelenetekkel mutatja be Voldemort gyerekkorát, a kis Tom Denemet ráadásul Ralph Fiennes tehetséges unokaöccse, Hero-Fiennes Tiffin játszotta, így a Félvér herceg tiszta Ómen lett. Yates egyébként a werkfilmben bevallja, majdnem ő is nemet mondott a Félvér herceg rendezésére, de végül bevállalta, mert nagy kihívásnak érezte, hogy a borongós hangulatot a romantikus tinivígjátékok irányába tolhatja el a lúzerből hősszerelmes kviddicssztárrá fejlődő Ronnal.
A kiadvány fénypontja természetesen a Harry Potter világának megteremtése sorozat 6. része, az egyórás Mágikus trükkök, ami bemutatja a hagyományos trükkgyártás és a CGI filmkészítés örök harcát. Tudták például, hogy az első részhez a trükkmesterek tényleg felépítették a Roxfort ide-oda mozgó lépcsőit? És azt, hogy a Harryt védő őzsuta patrónusa valójában egy kutya volt, akire sötétben világító prizmákat aggattak az éjszakai forgatáson? Kiderül az is, hogy a Harryvé változó Főnix Rendje-tagoknál már nem az arcpettyezős motion capture technikát használták, mint Voldemortnál vagy Grópnál, hanem a Mova rendszert, ahol elég fényvisszaverő festékkel bekenni a grimaszoló színész arcát, a többi pedig már a CGI-csapat dolga. A Fleure Delacourt alakító Clémence Poésy pedig nem vetkőzött le a Halál ereklyéi forgatásán: a ledobott melltartó alatt fekete póló volt rajta, amit a digitális utómunkák alatt cseréltek le Daniel Radcliffe szőrös és hófehér mellkasára.
A Fókuszpontok itt is egy 38 perces montázs (minimális újdonsággal), amivel könnyen kikereshetőek a korábbi dokukban látott részletek. A 46 perces Behind the Magic-ben visszatér a Potter-forgatásokon mindig láb alatt lévő tévés, Ben Shephard, aki ezúttal mellékszerepet is kapott: a Weasley-ikrek varázsboltjában nézelődik bajszos varázslóapukaként. A legjobb rész mégis az, amikor Daniel Radcliffe és Rupert Grint is eldadogja virágnyelven, hogy a kviddics valójában nem is annyira jó buli: a forgatásokon a seprűlovaglás olyan, mintha egy herelapító biciklinyeregre kötözve kellene elengedett kézzel és lábbal haladni.
A Pro Video a Félvér herceg 3 lemezes kiadásához természetesen megtartotta a 2009-es, ocsmány borítós változat extráit is. A 28 perces Kerülj képbe werkfilmben Radcliffe önironikus interjút nyom Mark Day-jel a vágószobában, Rupert Grintet kaszkadőredzésén dobják fejbe egy kvaff-fal, Tom Felton pedig kipróbál minden kütyüt a trükkmesterek műhelyében. A J. K. Rowlingról szóló, 48 perces dokumentumfilmben végigjárjuk az írónő életének minden fontos helyszínét. Megtudhatjuk, hogy 90-ben meghalt az anyja, az apjával pedig sohasem jött ki jól, ezért kap az árva Harry is annyi idealizált apafigurát Dumbledore-tól Siriusig, de Rowling arról is mesél, hogy egy új, a Roxforthoz már semmilyen szálon sem kötődő tündérmesét tervez.
A 7 perces Mi jár a fejedben?-ben Draco faggatja ki a többi huszonéves főszereplőt. Kiderül például, hogy Emma Watson imádja a Jégkorszak-rajzfilmeket, Daniel Radcliffe pedig újságíróként dolgozna, ha nem lenne világsztár. Az extrák sorát egy erősen reklámszagú, 12 perces bemutató zárja az Orlandóban felépült Harry Potter élményparkról.
Harry Potter és a Halál ereklyéi I. rész - 8/10
David Yates a kettévágott lezárás első részében végleg szakított a koponyákban és farkasemberekben tobzódó dark fantasy hangulattal, és átváltott vegytiszta horrorba. A Roxfort Chris Colombus filmjeiben még egy elbűvölően kellemes, ódon bentlakásos gimi volt, az utolsó részre viszont egy szürke romokkal zsúfolt, fenyegetően sötét tónusú vámpírkastélynak rendezték be, ahová Harry a polgárháborús viszonyok miatt már be sem iratkozik évelején. Helyette Ronnal és Hermionéval indul megkeresni a Halál ereklyéit és elpusztítani Voldemort horcruxait, így lesz a végeredmény egy izgalmas akció-horror-dráma, meseszép tájakkal és vicces párbeszédekkel megszakítva.
Ralph Fiennes, Helena Bonham Carter és Alan Rickman most is a szokásos profizmussal játsszák a gonoszokat. A halálfalók hatalomra jutása és a mugliivadékok gettósítása szinte már holokauszt-filmeket idézően nyomasztó, a Mágiaügyi Minisztériumban kommandózás pedig egy klasszikus világháborús kémfilmben is megállná a helyét. A csinovnyik álvarázslókká változó Harry, Ron és Hermione szerepében David O'Hara (Runcorn), Steffan Rhodri (Cattermole) és Sophie Thompson (Mafalda) brillíroznak, zseniális grimaszaik tökéletesen visszaadták a 10 évnyi Potter-forgatás alatt megnyúlt, de színészileg azért nem sokat fejlődő tinibálványok, Daniel Radcliffe, Rupert Grint és Emma Watson bájos esetlenségét.
A romos házakban és szűk előszobákban felvett, remegő kézikamerás, kígyóvá változó öregasszonnyal sokkoló jelenetek, na meg a Dumbledore múltja utáni nyomozás miatt a Halál ereklyéi 1 lett az egyik legjobb, leghangulatosabb Potter-adaptáció. Hogy Yates, a fantasy zsáner Michael Bay-je az utolsó könyv látványos jeleneteit (tűzben elpusztuló Hollóhát-diadém, Roxfort ostroma, Harry és Voldemort végső párbaja) tényleg a veterán forgatókönyvíró Steve Kloves ötlete nyomán, vagy a Potter-franchise végétől rettegő stúdiófőnökök és a rendező korábbi filmjeivel elégedetlen rajongók nyomására rakta át a Halál ereklyéi 2-be, azt valószínűleg sosem fogjuk megtudni.
A Pro Video egyelőre csak 2 lemezes verzióban hozta ki a Halál ereklyéi 1-et az utolsó mozifilmhez időzítve, ami így elég szegényes a korábbi kiadványokhoz képest. A 10 precnyi kimaradt jelenetért ezúttal sem kár, a Hét Harry című 5 perces átváltozós videó pedig semmi plusz infót nem ad ahhoz, amit már a Mágikus trükkök dokuban elmeséltek a százfűléfőzetes alakváltás titkairól. A 6 perces vidámparkmegnyitós videó szerencsére nem a két stúdióóriás, a Potter-jogokkal sáfárkodó Warner és a veterán parképítő Universal kölcsönös seggnyalása: még az Abszol út díszletei között síró írónő, J. K. Rowling is elismerte, teljesen más élmény az állványokból álló helyszínek közt mászkálni, mint egy kívül-belül bejárható és megtapogatható Roxfortban.
A befejező duplarész zeneszerzője, Alexandre Desplat kimaradt a Harry Potter világának megteremtése dokusorozatból, ezért a 4 perces Így készült a film zenéje videóból tudhatjuk meg, hogyan vegyítette a jazzt az afrikai motívumokkal, a horrorisztikus dallamokkal meg a háborús filmek pátoszával. A Dan, Rupert és Emma futóversenye 3 percben mutatja be az erdőben menekülő sztárokat, akik mindenáron le akarták hagyni a másikat, akár úgy is, hogy nem sikerül az üldözési jelenet. A Halál ereklyéi 1. bujkálásaihoz ugyanis sok külső helyszín kellett, és Radcliffe-ék kifejezetten örültek, hogy végre elhagyhatták második otthonukat, a Leavesden stúdiót.
A lemez legjobb extrája egyértelműen az a 13 perces videó, amiben Rupert Grint meséli el egy barátságos golfmeccs közben, hogyan illegálbringázott és hülyült 10 éven át a Potter-filmek forgatási szüneteiben a nagy ellenséget, Dracót alakító Tom Feltonnal, valamint a Weasley-ikrekkel, akikről nem csak a marketing okokból mondja azt, hogy a barátai (az ikrekkel elindult egy jótékonysági flúgos futamon is, hogy a brit vízi mentőknek gyűjthessenek pénzt). Rupert Grint egyébként most valószínűleg rapper vagy fagyiárus lenne, ha nem kapja meg Ron szerepét.
Az első négy Harry Potter-film háromlemezes, gyűjtői kiadásairól tavaly itt és itt írtunk.