A 3D film halott, de itthon még vegetál
További Cine hírblog cikkek
„A 2D filmet lassan múlt időbe tehetjük” – mondta még 2008-ban Jeffrey Katzenberg , aki Disney-exelnökből lett a DreamWorks SKG társalapítója, de a tendenciák csak félig igazolják őt. Tavaly óta rebesgetik, hogy lejtmenetbe került a 3D-technológia, és az egészet csak azért erőltetik a hollywoodi stúdiók és a nagy moziláncok, mert így áremeléssel kompenzálhatják a csökkenő jegybevételeket, megnehezíthetik a kamerás kalózok dolgát, és konkurenciát jelenthetnek a házimozizásnak.
Bár a stúdiók zsinórban mutatták be a rekordbevételeket generáló 3D mozikat a 2,7 milliárdot szakító Avatartól kezdve az Alice Csodaországbanon át (összbevétel: 1,02 milliárd) a Toy Story 3-ig (bevétel: 1,06 milliárd) és a legutolsó Harry Potterig (bevétel: 1,3 milliárd), sok elemző mégis úgy gondolja, a 3D nem Hollywood jövője, hanem a filmipar gyilkosa, mivel a Kung Fu Panda 2-re, az Amerika kapitányra, a Zöld lámpásra és az utolsó Harry Potterre eladott jegyeknek csak a 35 százaléka szólt a 3D vetítésekre. Vagyis: a nézők 65 százaléka inkább hagyományos formátumban akarta ezeket megnézni.
A 3D filmek iránti csökkenő lelkesedés miatt az egyik piacvezető technológiai óriás, a RealD mélyrepülésbe kezdett: 70 százalékos értékcsökkenést könyvelhet el május óta. De ki ölte meg valójában a 3D mozizást? A moziláncok, a stúdiók, a filmesek és a nézők.
A moziláncok kapzsi rohadékok
A Top5 legtöbet kaszáló 3D-film
Avatar: 2,782 milliárd dollár
Halál ereklyéi 2: 1,327 milliárd dollár
Transformers 3: 1,119 milliárd dollár
Toy Story 3: 1,063 milliárd dollár
Karib-tenger 4: 1,039 milliárd dollár
2010 tavaszán több mozilánc is megemelte 20 százalékkal a jegyárait, valószínűleg abban a reményben, hogy így nagyobb szeleteket hasíthatnak ki a közönségkedvenc Avatar és az Alice Csodaországban bevételeiből. A PricewaterhouseCoopers szerint „az iparág résztvevői ezzel a túlárazással könnyen megölhetik az aranytojást tojó tyúkokat.” Az állítást jól igazolja egy felmérés, miszerint az amerikaiak háromnegyede szerint nem éri meg a 3D látvány a jegyenkénti plusz 4 dollárt.
A stúdiőfőnökök pénzsóvár Dagobert bácsik
James Cameron szerint a konvertált 3D filmek szemétre való alkotások, 3D helyett igazából csak 2,2D-sek vagy 2,5D-sek, így hamis térélményt nyújtanak a nézőknek. A rendező az Avatar elképesztő hype-jának köszönhető rekordbevétel ellenére is mindig úgy nyilatkozott, hogy a silány 3D alkotások kizárólag a színtiszta haszonszerzés miatt készülnek, aláásva ezzel a jó minőségű, igazi 3D filmek tekintélyét.
Konvertálgatunk, Cameron?
Bár James Cameron látszólag a 3D-be konvertálás nagy ellensége, most épp az ő utólag térhatásúvá alakított Titanic 3D-jétől várják a moziláncok a jegyeladási rekordokat és a 3D-ipar újjáéledését.
George Lucas szintén régóta tervezgeti, hogy 3D-változatban küldi mozikba a hatrészes Csillagok háborúja-sagát, a Disney-főnökség pedig nemrég jelentette be: az utólag 3D-sített Oroszlánkirály sikere után térhatású verziót készítenek A kis hableányból, a Szépség és a szörnyetegből, a Némó nyomában-ból és a Szörny Rt.-ből is.
Nehéz persze megmondani, mi számít igazi 3D-nek és mi konvertáltnak, valamint azt is, hogy hogy egy ilyen csoportosításban hová kell sorolni a 3D kamerás és 3D-be konvertált 2D jeleneteket egyaránt tartalmazó filmeket (Transformers 3, Cave of Forgotten Dreams). Ráadásul a 3D-kamerákkal felvett alkotások minősége is változó, mivel egy jó minőségű képekkel, de béna történettel mozikba küldött film is megbukhat, ugyanakkor a „kamu 3D” nem jelent automatikusan rossz filmet. Egy biztos: a slate.com szerint a 3D konvertálást erőltető stúdiók bűnrészesek lesznek a 3D halálában.
A szemét néző nem kajálta be a 3D-t
A fejfájáshoz és hányáshoz vezető 3D mozizás rémképe rendszeresen visszatérő téma a szaksajtóban. Sokan panaszkodnak a 3D filmek sötétebb színei vagy a koszos szemüvegek miatt, és persze ott van a Föld lakosságának az a 10 százaléka is, akiknek az agya eleve nem tudja feldolgozni a mozik 3D képét. Mások jól látnak ugyan, de eleve bajuk van a térhatású effektek létjogosultságával: túl harsányak, így kizárólag a gyerekeknek szánt animációs filmekben lenne helyük.
A nézők mellett több ismert kritikus, például a legendás Roger Ebert sem találja értékesnek a 3D alkotásokat. Sőt, a New York Times, az Entertainment Weekly, a Hollywood Reporter és a többi amerikai lap munkatársainak 28 százaléka egyenesen felesleges dolognak, múló őrületnek vagy még rosszabbnak nevezi ezeket. De míg az Avatar 3D effektjeit minden kritikus imádta, és a nézők is tonnaszám vásárolták rá a megemelt árú jegyeket, addig a Kung Fu Panda, a Transformers 3 vagy a Harry Potter térhatású látványvilága csak az újságíróknak tetszett, a fogyasztók inkább a hagyományos moziverziót választották a parasztvakítás helyett.
A kókler filmest a bóvliért is kifizetik
A szakértők szerint rendezők és a forgatókönyvírók is ugyanúgy tehetnek arról, hogy a gyenge forgatókönyvből, béna színészekkel, csapnivaló rendezésben leforgatott térhatású filmek előbb-utóbb kinyírják a 3D műfajt. Ennek a tendenciának ráadásul hosszú távon is rossz hatása lehet Hollywoodra, hiszen a gagyi akárhány plusz dimenziót kaphat, akkor is gagyi marad. A színvonalesést a slate.com szerint a Rottentomatoes nevű kritikagyűjtő oldal is igazolja: a 2004 óta bemutatott 3D filmek folyamatosan csökkenő átlagokat produkáltak, és míg a Toy Story 3 szabályt erősítő kivételként vissza tudott kapaszkodni 99%-ra, a Shark Night 3-D már csak 19 százalékot kapott.
1952 és 54 között egyébként már lejátszódott egy ugyanilyen túlpörgetett 3D láz. A korszak Avatárjának tartott Bwana Devil című kalandfilm premierje után minden stúdió 3D elemekkel tuningolt musicaleket, vígjátékokat, westerneket, drámákat és sci-fiket kezdett gyártani, amik mellé természetesen elkészítették a 2D filmek gyenge 3D konverzióját is. Így születtek meg az iparág olyan hírhedt fércművei, mint az 53-as Robot Monster, vagy a Cat-Women of the Moon. Még az Oscar-díjas Grace Kellyt is 3D-ben láthatták a nézők Hitchcock Gyilkosság telefonhívásra című 1954-es klasszikusában, de mivel már az 50-es években is minden térhatású gyöngyszemre jutott egy tucat csapnivaló horror és bugyuta gyerekfilm, a 3D láz azelőtt véget ért, mielőtt igazán elkezdődött volna.
Magyarország szembemegy a nyugati trenddel
Míg az amerikai mozikban egyes elemzők szerint fokozatosan csökken a 3D filmek vetítéseire eladott jegyek száma, nálunk pont fordított az arány: a térhatású filmeket mindig többen nézik meg szemüveggel, mint hagyományos vetítéseken. Ez valószínűleg a sajátos filmfogyasztási szokásainkra vezethető vissza: aki nem hardcore filmletöltögető, az notórius moziba járó, és ha már a partnerével vagy a családjával plázamoziba megy (van, akinek 10-20 kilométert kell autóznia ezért), akkor már az otthoni házimozzással nem helyettesíthető, igazi moziélményt akar a popcorn és a kóla mellé.
Az itthon vetített 3D filmek piacán az Intercom szakított eddig a legnagyobbat a 2009-es Avatárral (majdnem egymillióan nézték meg 3D szemüveggel), ráadásul ők a hivatalos forgalmazói az összes Warner-filmnek, így a Harry Potter és a Halál ereklyéi 2-nek is. (A halál ereklyéi 2 és a Zöld Lámpás nézettségi adatai szeptember 30-i végleges eredmények, a Hupikék törpikék október 10-i eredmények.)
A film címe és premierdátuma | Nézőszám | 35mm-es változat nézőszáma | 3D-változat nézőszáma | 3D IMAX nézőszám |
Avatar (2009 december) |
1,216 millió |
221 251 |
828 625 |
167 054 |
A titánok harca (2010 április) |
155 377 |
39 018 | 116 359 |
- |
A kaptár - Túlvilág (2010 szeptember) |
114 701 |
- | 114 701 |
- |
Féktelen harag (2011 február) |
55 680 | 7994 | 47 686 | - |
Harry Potter és a Halál ereklyéi 2 (2011 július) | 496 350 |
196 829 |
266 909 |
32 612 |
Zöld Lámpás (2011 augusztus) |
40 977 |
14 954 |
26 023 |
- |
Hupikék törpikék (2011 augusztus) | 168 982 |
44 239 |
124 743 |
- |
Íme a UIP-Duna táblázata: a Dreamworks-produkciók mellett ők forgalmazzák itthon az összes Marvel-szuperhős filmjét Vasembertől Amerika kapitányig, kivéve a Sony Pókember-trilógiáját, ami az Intercomé. (Az egyszerűség kedvéért ebben a táblázatban az egyre elterjedtebb 2D digitális verziók nézőszámát a 35mm-es kópiák nézőszámához adtuk hozzá.)
A film címe és premierdátuma | Nézőszám | 35mm-es változat nézőszáma | 3D-változat nézőszáma | 3D IMAX nézőszám |
Coraline és a titkos ajtó (2009 március) |
16 440 fő |
9631 fő |
6809 fő |
- |
Thor (2011 március) |
95 730 fő |
25 017 fő |
59 789 fő |
10 924 fő |
Kung Fu Panda 2 (2011 június) |
188 799 fő |
79 682 fő |
103 754 fő |
5363 fő |
Transformers 3 (2011 június) |
292 074 fő |
54 539 fő |
212 482 fő |
25 053 fő |
Amerika Kapitány (2011 augusztus) |
76 244 fő |
36 326 fő |
39 918 fő |
- |
A Disney-filmeket (ideértve a Pixar-animációktól az élőszereplőket CGI-vel kombináló Tron 2-ig mindent) itthon a Fórum Hungary forgalmazza. Az ő táblázatukban az az érdekes, hogy míg külföldön a Toy Story 3 népszerűbb volt a Karib-tenger 4-nél és a Verdák 2-nél is, nálunk majdnem ezt nézték meg a legkevesebben a fórumos 3D-filmek közül.
A film címe és premierdátuma | Nézőszám | 35mm-es változat nézőszáma | 3D-változat nézőszáma |
3D IMAX nézőszám |
Alice Csodaországban (2010 március) | 259 768 |
58 805 | 163 521 | 37 442 |
Toy Story 3 (2010 június) | 186 482 | 77 040 | 92 968 | 16 474 |
Tron: Örökség (2010 december) |
138 133 | 14 790 | 91 540 | 31 803 |
Karib-tenger 4 (2011 május) | 385 300 | 124 429 | 235 830 | 25 041 |
Verdák 2 (2011 július) | 236 349 | 78 078 | 158 271 | - |